A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linha D'Água (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/139558 |
Resumo: | The observation of texts written in Portuguese by Mozambican university students reveals writing difficulties that goes beyond the realm of knowledge of grammatical rules. The mother tongues of most of these students are of Bantu origin and used mainly in restricted or familiar contexts. Unlike Bantu languages, Portuguese, the second language to most of these students, enjoys the status of official language, of teaching, of public administration, of contact with the world, being the language, which confers social prestige in Mozambique. This framework fosters linguistic, discursive, rhetorical, cultural and idiomatic transfers that manifest themselves in a variety of forms of expression peculiar to the languages and cultures in contact, in oral or written communication, and for the present study, emphatically in writing. In this article, we explore the extent to which these students develop fluency and proficiency in the target language through the way they organize linguistic and discursive units to express their world view in the interlingual and intercultural context in which they live. Thus, we selected pieces of discourse from 4 compositions written by them and focus the analysis on how they accommodate aspects of idiomaticity and formulaicity in texts of the opinion genre and within argumentative typology. |
id |
USP-36_a66a0c3488feb54b66326ca0e0446206 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/139558 |
network_acronym_str |
USP-36 |
network_name_str |
Linha D'Água (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanosIdiomaticity and Formulaicity in Written Discourse in Portuguese Produced by Mozambique University StudentsFluency and proficiencyrhetorical structureidiomaticityworldviewdiscourse competence.Fluência e proficiênciaestrutura retóricaidiomaticidadevisão do mundocompetência discursiva.The observation of texts written in Portuguese by Mozambican university students reveals writing difficulties that goes beyond the realm of knowledge of grammatical rules. The mother tongues of most of these students are of Bantu origin and used mainly in restricted or familiar contexts. Unlike Bantu languages, Portuguese, the second language to most of these students, enjoys the status of official language, of teaching, of public administration, of contact with the world, being the language, which confers social prestige in Mozambique. This framework fosters linguistic, discursive, rhetorical, cultural and idiomatic transfers that manifest themselves in a variety of forms of expression peculiar to the languages and cultures in contact, in oral or written communication, and for the present study, emphatically in writing. In this article, we explore the extent to which these students develop fluency and proficiency in the target language through the way they organize linguistic and discursive units to express their world view in the interlingual and intercultural context in which they live. Thus, we selected pieces of discourse from 4 compositions written by them and focus the analysis on how they accommodate aspects of idiomaticity and formulaicity in texts of the opinion genre and within argumentative typology.A observação de textos redigidos em Português por alunos universitários moçambicanos revela dificuldades de escrita que vão para além do domínio das regras da gramática. As línguas maternas da maioria destes alunos são de raíz Bantu e utilizadas, sobretudo, em ambientes restritos ou familiares. Diferentemente das línguas bantu, o Português, língua segunda da maioria desses alunos, goza do estatuto de língua oficial, do ensino, da administração pública, do contacto com o mundo, sendo também a língua que confere prestígio social em Moçambique. Este quadro propicia transferências linguístico-discursivas, retóricas, culturais e idiomáticas que se manifestam numa variedade de formas de expressão peculiares às línguas e culturas em contacto, na comunicação oral ou escrita, e para o caso da presente pesquisa, enfaticamente na escrita. Neste artigo exploramos até que ponto estes alunos desenvolvem a fluência e a proficiência na língua-alvo, através do modo como organizam as unidades linguístico-discursivas para expressarem a sua visão do mundo, no contexto interlingue e intercultural em que vivem. Selecionamos trechos de 4 composições por eles produzidas e fizemos incidir a análise na forma como acomodam aspectos da idiomaticidade e da formulaicidade em textos do género opinativo e no âmbito da tipologia argumentativa.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2018-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/13955810.11606/issn.2236-4242.v31i1p145-170Linha D'Água; v. 31 n. 1 (2018): A escrita na universidade: três visões lusófonas; 145-1702236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/139558/138970https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/139558/147286Copyright (c) 2018 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessLanga, Julieta Machimuassana2022-03-25T13:44:20Zoai:revistas.usp.br:article/139558Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2023-09-13T12:17:51.285478Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos Idiomaticity and Formulaicity in Written Discourse in Portuguese Produced by Mozambique University Students |
title |
A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos |
spellingShingle |
A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos Langa, Julieta Machimuassana Fluency and proficiency rhetorical structure idiomaticity worldview discourse competence. Fluência e proficiência estrutura retórica idiomaticidade visão do mundo competência discursiva. |
title_short |
A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos |
title_full |
A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos |
title_fullStr |
A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos |
title_full_unstemmed |
A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos |
title_sort |
A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos |
author |
Langa, Julieta Machimuassana |
author_facet |
Langa, Julieta Machimuassana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Langa, Julieta Machimuassana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fluency and proficiency rhetorical structure idiomaticity worldview discourse competence. Fluência e proficiência estrutura retórica idiomaticidade visão do mundo competência discursiva. |
topic |
Fluency and proficiency rhetorical structure idiomaticity worldview discourse competence. Fluência e proficiência estrutura retórica idiomaticidade visão do mundo competência discursiva. |
description |
The observation of texts written in Portuguese by Mozambican university students reveals writing difficulties that goes beyond the realm of knowledge of grammatical rules. The mother tongues of most of these students are of Bantu origin and used mainly in restricted or familiar contexts. Unlike Bantu languages, Portuguese, the second language to most of these students, enjoys the status of official language, of teaching, of public administration, of contact with the world, being the language, which confers social prestige in Mozambique. This framework fosters linguistic, discursive, rhetorical, cultural and idiomatic transfers that manifest themselves in a variety of forms of expression peculiar to the languages and cultures in contact, in oral or written communication, and for the present study, emphatically in writing. In this article, we explore the extent to which these students develop fluency and proficiency in the target language through the way they organize linguistic and discursive units to express their world view in the interlingual and intercultural context in which they live. Thus, we selected pieces of discourse from 4 compositions written by them and focus the analysis on how they accommodate aspects of idiomaticity and formulaicity in texts of the opinion genre and within argumentative typology. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/139558 10.11606/issn.2236-4242.v31i1p145-170 |
url |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/139558 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2236-4242.v31i1p145-170 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/139558/138970 https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/139558/147286 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Linha D'Água info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Linha D'Água |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linha D'Água; v. 31 n. 1 (2018): A escrita na universidade: três visões lusófonas; 145-170 2236-4242 0103-3638 reponame:Linha D'Água (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Linha D'Água (Online) |
collection |
Linha D'Água (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ldagua@usp.br |
_version_ |
1800221894423609344 |