A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Langa, Julieta Machimuassana
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linha D'Água (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/139558
Resumo: The observation of texts written in Portuguese by Mozambican university students reveals writing difficulties that goes beyond the realm of knowledge of grammatical rules. The mother tongues of most of these students are of Bantu origin and used mainly in restricted or familiar contexts. Unlike Bantu languages, Portuguese, the second language to most of these students, enjoys the status of official language, of teaching, of public administration, of contact with the world, being the language, which confers social prestige in Mozambique. This framework fosters linguistic, discursive, rhetorical, cultural and idiomatic transfers that manifest themselves in a variety of forms of expression peculiar to the languages and cultures in contact, in oral or written communication, and for the present study, emphatically in writing. In this article, we explore the extent to which these students develop fluency and proficiency in the target language through the way they organize linguistic and discursive units to express their world view in the interlingual and intercultural context in which they live. Thus, we selected pieces of discourse from 4 compositions written by them and focus the analysis on how they accommodate aspects of idiomaticity and formulaicity in texts of the opinion genre and within argumentative typology.
id USP-36_a66a0c3488feb54b66326ca0e0446206
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/139558
network_acronym_str USP-36
network_name_str Linha D'Água (Online)
repository_id_str
spelling A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanosIdiomaticity and Formulaicity in Written Discourse in Portuguese Produced by Mozambique University StudentsFluency and proficiencyrhetorical structureidiomaticityworldviewdiscourse competence.Fluência e proficiênciaestrutura retóricaidiomaticidadevisão do mundocompetência discursiva.The observation of texts written in Portuguese by Mozambican university students reveals writing difficulties that goes beyond the realm of knowledge of grammatical rules. The mother tongues of most of these students are of Bantu origin and used mainly in restricted or familiar contexts. Unlike Bantu languages, Portuguese, the second language to most of these students, enjoys the status of official language, of teaching, of public administration, of contact with the world, being the language, which confers social prestige in Mozambique. This framework fosters linguistic, discursive, rhetorical, cultural and idiomatic transfers that manifest themselves in a variety of forms of expression peculiar to the languages and cultures in contact, in oral or written communication, and for the present study, emphatically in writing. In this article, we explore the extent to which these students develop fluency and proficiency in the target language through the way they organize linguistic and discursive units to express their world view in the interlingual and intercultural context in which they live. Thus, we selected pieces of discourse from 4 compositions written by them and focus the analysis on how they accommodate aspects of idiomaticity and formulaicity in texts of the opinion genre and within argumentative typology.A observação de textos redigidos em Português por alunos universitários moçambicanos revela dificuldades de escrita que vão para além do domínio das regras da gramática. As línguas maternas da maioria destes alunos são de raíz Bantu e utilizadas, sobretudo, em ambientes restritos ou familiares. Diferentemente das línguas bantu, o Português, língua segunda da maioria desses alunos, goza do estatuto de língua oficial, do ensino, da administração pública, do contacto com o mundo, sendo também a língua que confere prestígio social em Moçambique. Este quadro propicia transferências linguístico-discursivas, retóricas, culturais e idiomáticas que se manifestam numa variedade de formas de expressão peculiares às línguas e culturas em contacto, na comunicação oral ou escrita, e para o caso da presente pesquisa, enfaticamente na escrita. Neste artigo exploramos até que ponto estes alunos desenvolvem a fluência e a proficiência na língua-alvo, através do modo como organizam as unidades linguístico-discursivas para expressarem a sua visão do mundo, no contexto interlingue e intercultural em que vivem. Selecionamos trechos de 4 composições por eles produzidas e fizemos incidir a análise na forma como acomodam aspectos da idiomaticidade e da formulaicidade em textos do género opinativo e no âmbito da tipologia argumentativa.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2018-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/13955810.11606/issn.2236-4242.v31i1p145-170Linha D'Água; v. 31 n. 1 (2018): A escrita na universidade: três visões lusófonas; 145-1702236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/139558/138970https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/139558/147286Copyright (c) 2018 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessLanga, Julieta Machimuassana2022-03-25T13:44:20Zoai:revistas.usp.br:article/139558Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2023-09-13T12:17:51.285478Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos
Idiomaticity and Formulaicity in Written Discourse in Portuguese Produced by Mozambique University Students
title A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos
spellingShingle A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos
Langa, Julieta Machimuassana
Fluency and proficiency
rhetorical structure
idiomaticity
worldview
discourse competence.
Fluência e proficiência
estrutura retórica
idiomaticidade
visão do mundo
competência discursiva.
title_short A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos
title_full A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos
title_fullStr A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos
title_full_unstemmed A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos
title_sort A idiomaticidade e a formulaicidade no discurso escrito em português produzido por alunos universitários moçambicanos
author Langa, Julieta Machimuassana
author_facet Langa, Julieta Machimuassana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Langa, Julieta Machimuassana
dc.subject.por.fl_str_mv Fluency and proficiency
rhetorical structure
idiomaticity
worldview
discourse competence.
Fluência e proficiência
estrutura retórica
idiomaticidade
visão do mundo
competência discursiva.
topic Fluency and proficiency
rhetorical structure
idiomaticity
worldview
discourse competence.
Fluência e proficiência
estrutura retórica
idiomaticidade
visão do mundo
competência discursiva.
description The observation of texts written in Portuguese by Mozambican university students reveals writing difficulties that goes beyond the realm of knowledge of grammatical rules. The mother tongues of most of these students are of Bantu origin and used mainly in restricted or familiar contexts. Unlike Bantu languages, Portuguese, the second language to most of these students, enjoys the status of official language, of teaching, of public administration, of contact with the world, being the language, which confers social prestige in Mozambique. This framework fosters linguistic, discursive, rhetorical, cultural and idiomatic transfers that manifest themselves in a variety of forms of expression peculiar to the languages and cultures in contact, in oral or written communication, and for the present study, emphatically in writing. In this article, we explore the extent to which these students develop fluency and proficiency in the target language through the way they organize linguistic and discursive units to express their world view in the interlingual and intercultural context in which they live. Thus, we selected pieces of discourse from 4 compositions written by them and focus the analysis on how they accommodate aspects of idiomaticity and formulaicity in texts of the opinion genre and within argumentative typology.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/139558
10.11606/issn.2236-4242.v31i1p145-170
url https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/139558
identifier_str_mv 10.11606/issn.2236-4242.v31i1p145-170
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/139558/138970
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/139558/147286
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Linha D'Água
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Linha D'Água
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Linha D'Água; v. 31 n. 1 (2018): A escrita na universidade: três visões lusófonas; 145-170
2236-4242
0103-3638
reponame:Linha D'Água (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Linha D'Água (Online)
collection Linha D'Água (Online)
repository.name.fl_str_mv Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||ldagua@usp.br
_version_ 1800221894423609344