Mil rosas roubadas, Work of Silviano Santiago a Bakhitinian Analysis
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linha D'Água (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/133485 |
Resumo: | This article analyzes Mil rosas roubadas, written by Silviano Santiago in 2014, dealing with the notions of (auto)biography, (auto)biographical novel, metafiction and autofiction. Although the creation of this last word may indicate the existence of a new genre – it is even adopted by the writer himself to name his work –, the article shows the pertinence of placing Mil rosas roubadas in the route of the transformations and stylisations of the (auto)biographical novel, such as examined by M. Bakhtin. The novel is, for Bakhtin, a genre without rigid forms, an unfinished genre, as it always follows the inflections of social life. In this way the ressemantization of the self, proposed by Silviano Santiago, is analyzed. |
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Mil rosas roubadas, Work of Silviano Santiago a Bakhitinian AnalysisMil rosas roubadas, de Silviano Santiago, em perspectiva bakhtinianaSilviano SantiagoBakhtinromance (auto)biográficometaficçãoautoficção.Silviano SantiagoBakhtin(auto)biographical novelMetafictionAutofiction.This article analyzes Mil rosas roubadas, written by Silviano Santiago in 2014, dealing with the notions of (auto)biography, (auto)biographical novel, metafiction and autofiction. Although the creation of this last word may indicate the existence of a new genre – it is even adopted by the writer himself to name his work –, the article shows the pertinence of placing Mil rosas roubadas in the route of the transformations and stylisations of the (auto)biographical novel, such as examined by M. Bakhtin. The novel is, for Bakhtin, a genre without rigid forms, an unfinished genre, as it always follows the inflections of social life. In this way the ressemantization of the self, proposed by Silviano Santiago, is analyzed.Neste estudo, propõe-se analisar Mil rosas roubadas, obra de Silviano Santiago de 2014, e, para tanto, ocupa-se das noções de (auto)biografia, romance (auto)biográfico, metaficção e autoficção. Embora a criação deste último termo possa indicar a existência de um novo gênero – é, inclusive, adotado pelo próprio escritor para nomear sua obra –, o artigo mostra a pertinência de situar Mil rosas roubadas na rota das transformações e estilizações do romance (auto)biográfico, tal como examinada e apontada por M. Bakhtin. Para esse estudioso, o romance, gênero sem forma rígida e sempre inacabado, acompanha as inflexões da vida social. É, nesse caminho, que se analisa a ressemantização do eu, elaborada por Silviano Santiago.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2017-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/13348510.11606/issn.2236-4242.v30i2p113-128Linha D'Água; v. 30 n. 2 (2017): Leitura: abrangência e estratégias; 113-1282236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/133485/135269https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/133485/147275Copyright (c) 2017 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarchezan, Renata CoelhoPernambuco, Juscelino2022-03-25T13:44:40Zoai:revistas.usp.br:article/133485Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2023-09-13T12:17:50.499838Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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This article analyzes Mil rosas roubadas, written by Silviano Santiago in 2014, dealing with the notions of (auto)biography, (auto)biographical novel, metafiction and autofiction. Although the creation of this last word may indicate the existence of a new genre – it is even adopted by the writer himself to name his work –, the article shows the pertinence of placing Mil rosas roubadas in the route of the transformations and stylisations of the (auto)biographical novel, such as examined by M. Bakhtin. The novel is, for Bakhtin, a genre without rigid forms, an unfinished genre, as it always follows the inflections of social life. In this way the ressemantization of the self, proposed by Silviano Santiago, is analyzed. |
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