As múltiplas faces de Valério Vieira
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Anais do Museu Paulista (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/169887 |
Resumo: | This article aims to analyse the work of Valerio Vieira (1862-1941) in five parts. The first part revisits the creative processes entailed in the making of Os Trinta Valérios (c.1900) and Segundo panorama de São Paulo (1922) as we look at both works in connection with their historical context. The present analysis sheds lights on an author whose work is more aligned with the practices of nineteenth-century photograph rather than the proposals of modernism, while highlighting the artist’s originality. In the four subsequent parts, we approach the relations between Valerio Vieira’s work and other fields of art: cinema, theatre, and music through real or imaginary interchanges with artists like Georges Melies, Leopoldo Fregoli, Almirante and Pixinguinha. |
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As múltiplas faces de Valério VieiraThe multiple faces of Valério VieiraValério VieiraFotografiaHistória da FotografiaFotomontagemAutorretrato Valerio VieiraPhotographyHistory of PhotographyPhotomontage.Self-portraitThis article aims to analyse the work of Valerio Vieira (1862-1941) in five parts. The first part revisits the creative processes entailed in the making of Os Trinta Valérios (c.1900) and Segundo panorama de São Paulo (1922) as we look at both works in connection with their historical context. The present analysis sheds lights on an author whose work is more aligned with the practices of nineteenth-century photograph rather than the proposals of modernism, while highlighting the artist’s originality. In the four subsequent parts, we approach the relations between Valerio Vieira’s work and other fields of art: cinema, theatre, and music through real or imaginary interchanges with artists like Georges Melies, Leopoldo Fregoli, Almirante and Pixinguinha.Este artigo propõe uma análise da obra de Valério Vieira (1862-1941) dividida em cinco partes. Na primeira parte, resgata os processos criativos envolvidos na concepção de Os trinta Valérios (c. 1900) e do Segundo panorama de São Paulo (1922), enquadrando as duas obras em seus contextos históricos. A análise permite delinear o perfil de um autor mais vinculado a práticas da fotografia oitocentista do que alinhadas a propostas do modernismo, sem deixar de sublinhar sua originalidade. Nas quatro partes seguintes, aborda as relações estabelecidas entre a obra de Valério Vieira e outros campos da arte: cinema, teatro e música, em diálogos reais ou imaginários travados com artistas como Georges Meliès, Leopoldo Fregoli, Almirante e Pixinguinha.Universidade de São Paulo. Museu Paulista2021-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/16988710.1590/1982-02672021v29e5Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material; v. 29 (2021); 1-451982-02670101-4714reponame:Anais do Museu Paulista (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/169887/169307Copyright (c) 2021 Érico Monteiro Eliashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessElias, Érico Monteiro2021-12-14T10:55:03Zoai:revistas.usp.br:article/169887Revistahttp://anais.mp.usp.br/PUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||anaismp@usp.br1982-02670101-4714opendoar:2021-12-14T10:55:03Anais do Museu Paulista (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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