As múltiplas faces de Valério Vieira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Elias, Érico Monteiro
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Anais do Museu Paulista (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/169887
Resumo: This article aims to analyse the work of Valerio Vieira (1862-1941) in five parts. The first part revisits the creative processes entailed in the making of Os Trinta Valérios (c.1900) and Segundo panorama de São Paulo (1922) as we look at both works in connection with their historical context. The present analysis sheds lights on an author whose work is more aligned with the practices of nineteenth-century photograph rather than the proposals of modernism, while highlighting the artist’s originality. In the four subsequent parts, we approach the relations between Valerio Vieira’s work and other fields of art: cinema, theatre, and music through real or imaginary interchanges with artists like Georges Melies, Leopoldo Fregoli, Almirante and Pixinguinha.
id USP-37_205ea7c1c97f9205df518987b59b4e8d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/169887
network_acronym_str USP-37
network_name_str Anais do Museu Paulista (Online)
repository_id_str
spelling As múltiplas faces de Valério VieiraThe multiple faces of Valério VieiraValério VieiraFotografiaHistória da FotografiaFotomontagemAutorretrato Valerio VieiraPhotographyHistory of PhotographyPhotomontage.Self-portraitThis article aims to analyse the work of Valerio Vieira (1862-1941) in five parts. The first part revisits the creative processes entailed in the making of Os Trinta Valérios (c.1900) and Segundo panorama de São Paulo (1922) as we look at both works in connection with their historical context. The present analysis sheds lights on an author whose work is more aligned with the practices of nineteenth-century photograph rather than the proposals of modernism, while highlighting the artist’s originality. In the four subsequent parts, we approach the relations between Valerio Vieira’s work and other fields of art: cinema, theatre, and music through real or imaginary interchanges with artists like Georges Melies, Leopoldo Fregoli, Almirante and Pixinguinha.Este artigo propõe uma análise da obra de Valério Vieira (1862-1941) dividida em cinco partes. Na primeira parte, resgata os processos criativos envolvidos na concepção de Os trinta Valérios (c. 1900) e do Segundo panorama de São Paulo (1922), enquadrando as duas obras em seus contextos históricos. A análise permite delinear o perfil de um autor mais vinculado a práticas da fotografia oitocentista do que alinhadas a propostas do modernismo, sem deixar de sublinhar sua originalidade. Nas quatro partes seguintes, aborda as relações estabelecidas entre a obra de Valério Vieira e outros campos da arte: cinema, teatro e música, em diálogos reais ou imaginários travados com artistas como Georges Meliès, Leopoldo Fregoli, Almirante e Pixinguinha.Universidade de São Paulo. Museu Paulista2021-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/16988710.1590/1982-02672021v29e5Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material; v. 29 (2021); 1-451982-02670101-4714reponame:Anais do Museu Paulista (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/169887/169307Copyright (c) 2021 Érico Monteiro Eliashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessElias, Érico Monteiro2021-12-14T10:55:03Zoai:revistas.usp.br:article/169887Revistahttp://anais.mp.usp.br/PUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||anaismp@usp.br1982-02670101-4714opendoar:2021-12-14T10:55:03Anais do Museu Paulista (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv As múltiplas faces de Valério Vieira
The multiple faces of Valério Vieira
title As múltiplas faces de Valério Vieira
spellingShingle As múltiplas faces de Valério Vieira
Elias, Érico Monteiro
Valério Vieira
Fotografia
História da Fotografia
Fotomontagem
Autorretrato
Valerio Vieira
Photography
History of Photography
Photomontage.
Self-portrait
title_short As múltiplas faces de Valério Vieira
title_full As múltiplas faces de Valério Vieira
title_fullStr As múltiplas faces de Valério Vieira
title_full_unstemmed As múltiplas faces de Valério Vieira
title_sort As múltiplas faces de Valério Vieira
author Elias, Érico Monteiro
author_facet Elias, Érico Monteiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Elias, Érico Monteiro
dc.subject.por.fl_str_mv Valério Vieira
Fotografia
História da Fotografia
Fotomontagem
Autorretrato
Valerio Vieira
Photography
History of Photography
Photomontage.
Self-portrait
topic Valério Vieira
Fotografia
História da Fotografia
Fotomontagem
Autorretrato
Valerio Vieira
Photography
History of Photography
Photomontage.
Self-portrait
description This article aims to analyse the work of Valerio Vieira (1862-1941) in five parts. The first part revisits the creative processes entailed in the making of Os Trinta Valérios (c.1900) and Segundo panorama de São Paulo (1922) as we look at both works in connection with their historical context. The present analysis sheds lights on an author whose work is more aligned with the practices of nineteenth-century photograph rather than the proposals of modernism, while highlighting the artist’s originality. In the four subsequent parts, we approach the relations between Valerio Vieira’s work and other fields of art: cinema, theatre, and music through real or imaginary interchanges with artists like Georges Melies, Leopoldo Fregoli, Almirante and Pixinguinha.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/169887
10.1590/1982-02672021v29e5
url https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/169887
identifier_str_mv 10.1590/1982-02672021v29e5
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/169887/169307
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Érico Monteiro Elias
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Érico Monteiro Elias
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Museu Paulista
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Museu Paulista
dc.source.none.fl_str_mv Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material; v. 29 (2021); 1-45
1982-0267
0101-4714
reponame:Anais do Museu Paulista (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Anais do Museu Paulista (Online)
collection Anais do Museu Paulista (Online)
repository.name.fl_str_mv Anais do Museu Paulista (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||anaismp@usp.br
_version_ 1800222817283735552