"Flashes" de cómo las embarazadas perciben la asistencia pre-natal en un hospital universitario
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1997 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16111 |
Resumo: | This article was based on a research carried out to characterise the pre-natal care offered to pregnant women at the out patient unit of a university hospital. This qualitative study used Ethnography, more precisely Miniethnography. The methodological approach and data collection were done through Participating Observation. Results showed that pregnant in touch with health professionals are able to filter information and, at the same time, behave as non participating clients, since they do not question the care offered to them even if the care is not good. Although women think that the care offered at this hospital is better than the one offered elsewhere, they admit that it does not respond successfully to their real expectations and needs. Generally speaking, they would like to receive more orientation and more personal assistance. They do not like this care very much mainly because of student's rotativity. |
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"Flashes" de cómo las embarazadas perciben la asistencia pre-natal en un hospital universitarioFlashes of how pregnants perceive pre-natal care in a university hospital"Flashes" de como as gestantes percebem a assistência pré-natal em um hospital universitárioassistência pré-natalhospital universitárioavaliação do serviço pela clienteasistencia pre-natalhospital universitárioestudio cualitativopre-natal careuniversity hospitalqualitative approachThis article was based on a research carried out to characterise the pre-natal care offered to pregnant women at the out patient unit of a university hospital. This qualitative study used Ethnography, more precisely Miniethnography. The methodological approach and data collection were done through Participating Observation. Results showed that pregnant in touch with health professionals are able to filter information and, at the same time, behave as non participating clients, since they do not question the care offered to them even if the care is not good. Although women think that the care offered at this hospital is better than the one offered elsewhere, they admit that it does not respond successfully to their real expectations and needs. Generally speaking, they would like to receive more orientation and more personal assistance. They do not like this care very much mainly because of student's rotativity.Este artigo foi extraído de um estudo desenvolvido com o objetivo de compreender e caracterizar a assistência pré-natal prestada à gestante no ambulatório de um hospital universitário (MARCON, 1990). Trata-se de um estudo qualitativo que adotou como linha metodológica básica a etnografia, mais especificamente a minietnografia, e como método de coleta de dados a observação-participante. Os resultados demonstraram que, ao se relacionarem com profissionais de saúde, as gestantes filtram informações ao mesmo tempo em que se apresentam como clientes não-participativas, uma vez que não questionam a assistência que lhes é prestada, mesmo quando esta não atende às suas expectativas. Além disso, apesar de as mulheres considerarem que a assistência prestada no serviço em estudo é melhor do que a prestada em outros serviços, ela não consegue, segundo as próprias gestantes, atender às suas expectativas e necessidades reais. De forma geral, elas gostariam de receber mais orientações e uma assistência menos impessoal. Os motivos que as levam a não gostar muito da assistência estão relacionados principalmente com a rotatividade dos alunos.Este artículo fue extraído de un estudio desarrollado con el objetivo de comprender y caracterizar la asistencia pre-natal dada a la embarazada en el ambulatório de un hospital universitário (MARCON, 1990). Se trata de un estudio cualitativo que adoptó como línea metodológica básica la Etnografía, más específicamente, la Minietnografía y como método de colecta de datos la Observación-Participante. Los resultados demuenstran que, cuando se relacionan con profesionales de la salud, las embarazadas filtran informaciones, al mismo tiempo que se presentan como una cliente no participativa, una vez que no cuestionan la asistencia que le es dada, inclusive cuando ésta no atiende sus expectativas. Por otro lado, apesar que las mujeres consideran que la asitencia recibida en el local de estudio es mejor que la recibida en otro locales, ella no atiende, segun las propias embarazadas, sus expectativas y necesidades reales. En general, las embarazadas desearían obtener más orientaciones y una asistencia menos impersonal. Los motivos por los cuales no les gusta mucho la asistencia estan relacionados, principalmente, con la rotatividad de los alumnos.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto1997-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1611110.1590/S0104-11691997000400006Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 5 n. 4 (1997); 43-54Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 5 Núm. 4 (1997); 43-54Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 5 No. 4 (1997); 43-541518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16111/17685Marcon, Sonia Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-05-18T18:52:50Zoai:revistas.usp.br:article/16111Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-05-18T18:52:50Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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This article was based on a research carried out to characterise the pre-natal care offered to pregnant women at the out patient unit of a university hospital. This qualitative study used Ethnography, more precisely Miniethnography. The methodological approach and data collection were done through Participating Observation. Results showed that pregnant in touch with health professionals are able to filter information and, at the same time, behave as non participating clients, since they do not question the care offered to them even if the care is not good. Although women think that the care offered at this hospital is better than the one offered elsewhere, they admit that it does not respond successfully to their real expectations and needs. Generally speaking, they would like to receive more orientation and more personal assistance. They do not like this care very much mainly because of student's rotativity. |
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