Perfil dos alunos ingressos nos cursos de auxiliar e técnico de enfermagem do Projeto de Profissionalização dos Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) no Rio de Janeiro - Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por spa |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2407 |
Resumo: | This paper aims to present a profile of students registered in the Professional Training Courses for Nursing Auxiliaries and Complementation Courses for Nursing Technicians of the Nursing Worker Professionalization Project - PROFAE. This quantitative study was carried out in the State of Rio de Janeiro, Brazil, from August 2004 to January 2005, through the application of 1,400 questionnaires. Data analysis used descriptive statistics, with simple frequencies and percentages. After tabulation, data were divided in the following categories: sociodemographic data, educational background, family profile, habits, professional activity, salary range, expectations about PROFAE and nursing, difficulties to participate in the project and the teaching-learning process. Students/workers graduated from the PROFAE program tend to improve the quality of hospital and outpatient care, contributing to labor market dynamics in the health sector. |
id |
USP-38_2832a10fc584eb5d36bb28f4a278c4e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/2407 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Perfil dos alunos ingressos nos cursos de auxiliar e técnico de enfermagem do Projeto de Profissionalização dos Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) no Rio de Janeiro - BrasilPerfil de los alumnos que ingresaron a los cursos para auxiliar y técnico de enfermería del Proyecto de Profesionalización de los Trabajadores del Área de Enfermería (PROFAE) en Rio de Janeiro - BrasilProfile of students registered in nursing auxiliary and technician courses of the Nursing Worker Professionalization Project (PROFAE) in Rio de Janeiro - Brazilcredentialingnursingteachinghabilitación profesionalenfermeríaenseñanzacredenciamentoenfermagemensinoThis paper aims to present a profile of students registered in the Professional Training Courses for Nursing Auxiliaries and Complementation Courses for Nursing Technicians of the Nursing Worker Professionalization Project - PROFAE. This quantitative study was carried out in the State of Rio de Janeiro, Brazil, from August 2004 to January 2005, through the application of 1,400 questionnaires. Data analysis used descriptive statistics, with simple frequencies and percentages. After tabulation, data were divided in the following categories: sociodemographic data, educational background, family profile, habits, professional activity, salary range, expectations about PROFAE and nursing, difficulties to participate in the project and the teaching-learning process. Students/workers graduated from the PROFAE program tend to improve the quality of hospital and outpatient care, contributing to labor market dynamics in the health sector.O objetivo deste trabalho é apresentar o perfil dos alunos ingressos nos Cursos de Qualificação Profissional para Auxiliar de Enfermagem e Complementação para Técnico de Enfermagem do Projeto de Profissionalização dos Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE). Esta é uma pesquisa quantitativa, desenvolvida no Estado do Rio de Janeiro, no período de agosto de 2004 a janeiro de 2005, com aplicação de 1400 questionários. Os dados foram tratados com estatística descritiva, sob a forma de freqüência simples e percentual. Depois de tabulados, eles foram divididos nas seguintes categorias: dados sociodemográficos, formação escolar, perfil familiar, hábitos, atuação profissional, faixa salarial, expectativas sobre o PROFAE e a Enfermagem, dificuldades para participar do Projeto, e processo ensino-aprendizagem. Os alunos/trabalhadores formados pelo PROFAE tendem a melhorar a qualidade da atenção hospitalar e ambulatorial, contribuindo para a dinamização do mercado de trabalho no setor de saúde.Este trabajo busca presentar el perfil de los alumnos que ingresaron a los cursos de Calificación Profesional para Auxiliar de Enfermería y complementación para Técnico de Enfermería del Proyecto de Profesionalización de los trabajadores del Área de Enfermería. Esta es una investigación cuantitativa, desarrollada en el Estado de Rio de Janeiro, en el período de agosto del 2004 a enero del 2005, con aplicación de 1.400 cuestionarios. Los datos fueron tratados con estadística descriptiva, bajo la forma de frecuencia simple y porcentaje. Después de tabular los datos, fueron divididos en las siguientes categorías: datos sociodemográficos, formación escolar, perfil familiar, hábitos, actuación profesional, piso salarial, expectativas acerca de PROFAE y de la enfermería, dificultades para participar del Proyecto y proceso de enseñanza-aprendizaje. Los alumnos/trabajadores formados por el PROFAE tienden a mejorar la calidad de la atención hospitalaria y ambulatoria, contribuyendo con la dinámica del mercado de trabajo en el sector de la salud.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2007-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/240710.1590/S0104-11692007000100019Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2007); 127-133Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 Núm. 1 (2007); 127-133Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2007); 127-1331518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2407/2683https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2407/2684https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2407/2685Oliveira, Beatriz Guitton Renaud Baptista dePorto, Isaura SetentaFerreira, Márcia de AssunçãoCastro, Joyce Beatriz de Abreuinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T19:33:41Zoai:revistas.usp.br:article/2407Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T19:33:41Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perfil dos alunos ingressos nos cursos de auxiliar e técnico de enfermagem do Projeto de Profissionalização dos Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) no Rio de Janeiro - Brasil Perfil de los alumnos que ingresaron a los cursos para auxiliar y técnico de enfermería del Proyecto de Profesionalización de los Trabajadores del Área de Enfermería (PROFAE) en Rio de Janeiro - Brasil Profile of students registered in nursing auxiliary and technician courses of the Nursing Worker Professionalization Project (PROFAE) in Rio de Janeiro - Brazil |
title |
Perfil dos alunos ingressos nos cursos de auxiliar e técnico de enfermagem do Projeto de Profissionalização dos Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) no Rio de Janeiro - Brasil |
spellingShingle |
Perfil dos alunos ingressos nos cursos de auxiliar e técnico de enfermagem do Projeto de Profissionalização dos Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) no Rio de Janeiro - Brasil Oliveira, Beatriz Guitton Renaud Baptista de credentialing nursing teaching habilitación profesional enfermería enseñanza credenciamento enfermagem ensino |
title_short |
Perfil dos alunos ingressos nos cursos de auxiliar e técnico de enfermagem do Projeto de Profissionalização dos Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) no Rio de Janeiro - Brasil |
title_full |
Perfil dos alunos ingressos nos cursos de auxiliar e técnico de enfermagem do Projeto de Profissionalização dos Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) no Rio de Janeiro - Brasil |
title_fullStr |
Perfil dos alunos ingressos nos cursos de auxiliar e técnico de enfermagem do Projeto de Profissionalização dos Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) no Rio de Janeiro - Brasil |
title_full_unstemmed |
Perfil dos alunos ingressos nos cursos de auxiliar e técnico de enfermagem do Projeto de Profissionalização dos Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) no Rio de Janeiro - Brasil |
title_sort |
Perfil dos alunos ingressos nos cursos de auxiliar e técnico de enfermagem do Projeto de Profissionalização dos Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) no Rio de Janeiro - Brasil |
author |
Oliveira, Beatriz Guitton Renaud Baptista de |
author_facet |
Oliveira, Beatriz Guitton Renaud Baptista de Porto, Isaura Setenta Ferreira, Márcia de Assunção Castro, Joyce Beatriz de Abreu |
author_role |
author |
author2 |
Porto, Isaura Setenta Ferreira, Márcia de Assunção Castro, Joyce Beatriz de Abreu |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Beatriz Guitton Renaud Baptista de Porto, Isaura Setenta Ferreira, Márcia de Assunção Castro, Joyce Beatriz de Abreu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
credentialing nursing teaching habilitación profesional enfermería enseñanza credenciamento enfermagem ensino |
topic |
credentialing nursing teaching habilitación profesional enfermería enseñanza credenciamento enfermagem ensino |
description |
This paper aims to present a profile of students registered in the Professional Training Courses for Nursing Auxiliaries and Complementation Courses for Nursing Technicians of the Nursing Worker Professionalization Project - PROFAE. This quantitative study was carried out in the State of Rio de Janeiro, Brazil, from August 2004 to January 2005, through the application of 1,400 questionnaires. Data analysis used descriptive statistics, with simple frequencies and percentages. After tabulation, data were divided in the following categories: sociodemographic data, educational background, family profile, habits, professional activity, salary range, expectations about PROFAE and nursing, difficulties to participate in the project and the teaching-learning process. Students/workers graduated from the PROFAE program tend to improve the quality of hospital and outpatient care, contributing to labor market dynamics in the health sector. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2407 10.1590/S0104-11692007000100019 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2407 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-11692007000100019 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por spa |
language |
eng por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2407/2683 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2407/2684 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2407/2685 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2007); 127-133 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 Núm. 1 (2007); 127-133 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2007); 127-133 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1816444185502285824 |