Administração de medicamentos: aquisição de conhecimentos e habilidades requeridas por um grupo de enfermeiros
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1891 |
Resumo: | Nowadays, it is known that medication administration is a multidisciplinary process and requires constant updating from the professionals in charge. However, lack of knowledge, updating and in-service education permeate this theme area. Goals: analyze the educational needs of nurses working at a university hospital in the interior of São Paulo State, Brazil with regard to medication administration, as well as discuss about the need for this group of nurses to obtain the required knowledge and abilities. The Nominal Group Technique was used by means of the following question: "What else do you need to know in order to complete your knowledge on medication administration?" Eight categories of educational needs emerged: medication effect mechanisms, medication preparation and administration, information and knowledge acquisition, medication interactions, medication stability, specific and chemotherapeutic medication, side effects of medication and other aspects of medication administration. An updating course was proposed on the basis of the identified educational needs. |
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Administração de medicamentos: aquisição de conhecimentos e habilidades requeridas por um grupo de enfermeirosAdministración de medicamentos: adquisición de conocimientos y habilidades requeridos por un grupo de enfermerosMedication administration: acquisition of knowledge and abilities required for a group of nursespharmaceutical preparationsnursing educationnursingpreparaciones farmacéuticaseducación en enfermeríaenfermeríapreparações farmacêuticaseducação em enfermagemenfermagemNowadays, it is known that medication administration is a multidisciplinary process and requires constant updating from the professionals in charge. However, lack of knowledge, updating and in-service education permeate this theme area. Goals: analyze the educational needs of nurses working at a university hospital in the interior of São Paulo State, Brazil with regard to medication administration, as well as discuss about the need for this group of nurses to obtain the required knowledge and abilities. The Nominal Group Technique was used by means of the following question: "What else do you need to know in order to complete your knowledge on medication administration?" Eight categories of educational needs emerged: medication effect mechanisms, medication preparation and administration, information and knowledge acquisition, medication interactions, medication stability, specific and chemotherapeutic medication, side effects of medication and other aspects of medication administration. An updating course was proposed on the basis of the identified educational needs.Atualmente, sabe-se que o processo da administração de medicamentos é multidisciplinar e exige atualização constante. Escassez de conhecimento, falta de reciclagem e de educação em serviço permeiam a temática da administração de medicamentos. Objetivos: analisar as necessidades educacionais de enfermeiros atuantes em uma instituição hospitalar universitária do interior do Estado de São Paulo, no que concerne à administração de medicamentos e discutir sobre necessidade da aquisição de conhecimentos e habilidades requeridos pelo grupo de enfermeiros em questão. Utilizou-se da Técnica do Grupo Nominal por meio da seguinte questão: "O que você necessita saber mais para complementar seu conhecimento sobre a administração de medicamentos?" Destacaram-se oito categorias de necessidades educacionais: mecanismos de ação dos medicamentos, preparo e administração de medicamentos, obtenção de informações e conhecimento, interações medicamentosas, estabilidade do medicamento, medicamentos específicos e quimioterápicos, efeitos colaterais dos medicamentos e outros aspectos da administração de medicamentos. Propõem-se um curso de atualização, baseado nas necessidades educacionais identificadas.Actualmente, es sabido que el proceso de administración de medicamentos es multidisciplinar y exige del profesional responsable actualización constante. Sin embargo, escasez de conocimiento, falta de reciclaje y de educación en servicio, están juntos a la temática de la administración de medicamentos. Objetivos: analizar las necesidades educacionales de enfermeros que actúan en una institución hospitalaria universitaria del interior del Estado de São Paulo, Brasil, con respecto a la administración de medicamentos, y también discutir acerca de la adquisición de conocimientos y habilidades requeridos por un grupo de enfermeros. Fue utilizada la Técnica del Grupo Nominal a través de la siguiente cuestión: "¿Lo qué más usted necesita saber para complementar su conocimiento sobre la administración de medicamentos?" Ocho categorías de necesidades educacionales se destacaron: mecanismos de acción de los medicamentos, preparo y administración de medicamentos, obtener de informaciones y conocimiento, interacciones medicamentosas, estabilidad del medicamento, medicamentos específicos y quimioterápicos, efectos colaterales de los medicamentos y otros aspectos de la administración de medicamentos. Los autores propusieron un curso de actualización, basado en las necesidades educacionales anteriormente identificadas.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2004-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/189110.1590/S0104-11692004000300012Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 12 n. 3 (2004); 533-540Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 12 Núm. 3 (2004); 533-540Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 12 No. 3 (2004); 533-5401518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1891/1948Telles Filho, Paulo Celso PradoCassiani, Silvia Helena de Bortoliinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T17:36:28Zoai:revistas.usp.br:article/1891Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T17:36:28Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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