Pressupostos teóricos da sensibilidade de Maffesoli e Aprendizagem Baseada em Problemas na Educação de Enfermagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por spa |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86607 |
Resumo: | OBJECTIVE: understand the everyday and the imaginary of Nursing students in their knowledge socialization process through the Problem-Based Learning (PBL) strategy. METHOD: Action Research, involving 86 students from the second year of an undergraduate Nursing program in Spain. A Critical Incident Questionnaire and Group interview were used. Thematic/categorical analysis, triangulation of researchers, subjects and techniques. RESULTS: the students signal the need to have a view from within, reinforcing the criticism against the schematic dualism; PBL allows one to learn how to be with the other, with his mechanical and organic solidarity; the feeling together, with its emphasis on learning to work in group and wanting to be close to the person taking care. CONCLUSIONS: The great contradictions the protagonists of the process, that is, the students experience seem to express that group learning is not a form of gaining knowledge, as it makes them lose time to study. The daily, the execution time and the imaginary of how learning should be do not seem to have an intersection point in the use of Problem-Based Learning. The importance of focusing on the daily and the imaginary should be reinforced when we consider nursing education. |
id |
USP-38_740ff4c9e4c5b52ecdf0bba2192d2a96 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/86607 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pressupostos teóricos da sensibilidade de Maffesoli e Aprendizagem Baseada em Problemas na Educação de Enfermagem Presupuestos teóricos de la sensibilidad de Maffesoli y Aprendizaje Basado en Problemas en Educación en Enfermería Theoretical assumptions of Maffesoli's sensitivity and Problem-Based Learning in Nursing Education OBJECTIVE: understand the everyday and the imaginary of Nursing students in their knowledge socialization process through the Problem-Based Learning (PBL) strategy. METHOD: Action Research, involving 86 students from the second year of an undergraduate Nursing program in Spain. A Critical Incident Questionnaire and Group interview were used. Thematic/categorical analysis, triangulation of researchers, subjects and techniques. RESULTS: the students signal the need to have a view from within, reinforcing the criticism against the schematic dualism; PBL allows one to learn how to be with the other, with his mechanical and organic solidarity; the feeling together, with its emphasis on learning to work in group and wanting to be close to the person taking care. CONCLUSIONS: The great contradictions the protagonists of the process, that is, the students experience seem to express that group learning is not a form of gaining knowledge, as it makes them lose time to study. The daily, the execution time and the imaginary of how learning should be do not seem to have an intersection point in the use of Problem-Based Learning. The importance of focusing on the daily and the imaginary should be reinforced when we consider nursing education. OBJETIVO: compreender o cotidiano e o imaginário dos alunos de Enfermagem em seu processo socializador do conhecimento, através da estratégia de Aprendizagem Baseada em Problemas. MÉTODO: Pesquisa-Ação, desenvolvida com 86 alunos da segunda turma de um curso de graduação em Enfermagem, na Espanha. Utilizou-se um Questionário de Incidências Críticas e Entrevista Grupal, análise temática/categorial, triangulação de investigadores, sujeitos e técnicas. RESULTADOS: os estudantes indicaram a necessidade de se ter uma visão de dentro, reforçando a crítica contra o dualismo esquemático; a Aprendizagem Baseada em Problemas possibilita: aprender a estar com o outro, com sua solidariedade mecânica e orgânica; o sentir juntos, com ênfase no aprender a trabalhar em grupo e querer estar próximo daquele que cuida. CONCLUSÕES: as grandes contradições vividas pelos protagonistas do processo, os estudantes, parecem expressar que a aprendizagem grupal não é uma forma de ganhar conhecimentos, ao tirar seu tempo para estudar. O cotidiano, o tempo de execução e o imaginário de como precisa ser a aprendizagem parece não possuir um ponto de encontro na utilização da Aprendizagem Baseada em Problemas. Reforça-se a importância de enfocar o cotidiano e o imaginário quando se pensa na educação em enfermagem. OBJETIVO: comprender lo cotidiano y lo imaginario de los alumnos de Enfermería en su proceso socializador del conocimiento a través de la estrategia del Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). MÉTODO: Investigación Acción, desarrollada con 86 alumnos de 2º curso de Grado en Enfermería en España. Se utilizó Cuestionario de Incidencias Críticas y Entrevista grupal. Análisis temático/categorial, triangulación de investigadores, sujetos y técnicas. RESULTADOS: los estudiantes señalan la necesidad de tener una visión desde dentro, reforzando la crítica al dualismo esquemático; el ABP posibilita aprender a estar con otro, con su solidaridad mecánica y orgánica; el sentir juntos, con su énfasis en aprender a trabajar en grupo y querer estar próximo de aquel que cuida. CONCLUSIONES: Las grandes contradicciones que viven los protagonistas del proceso, los estudiantes, parecen expresar que el aprendizaje grupal no sea una forma de adquirir conocimientos, al incidir en que les quita tiempo para estudiar. Lo cotidiano, el tiempo de ejecución, y lo imaginario de cómo precisa ser el aprendizaje, parecen no tener un punto de encuentro en la utilización del Aprendizaje Basado en Problemas. Reforzar la importancia de enfocar lo cotidiano y lo imaginario, cuando pensamos en la educación en enfermería. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2014-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/8660710.1590/0104-1169.3065.2444Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 22 n. 3 (2014); 504-510Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 22 Núm. 3 (2014); 504-510Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 22 No. 3 (2014); 504-5101518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86607/89531https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86607/89532https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86607/89533Copyright (c) 2014 Revista Latino-Americana de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessRodríguez-Borrego, María-Aurora Nitschke, Rosane Gonçalves Prado, Marta Lenise do Martini, Jussara Gue Guerra-Martín, María-Dolores González-Galán, Carmen 2014-10-29T19:23:57Zoai:revistas.usp.br:article/86607Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2014-10-29T19:23:57Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pressupostos teóricos da sensibilidade de Maffesoli e Aprendizagem Baseada em Problemas na Educação de Enfermagem Presupuestos teóricos de la sensibilidad de Maffesoli y Aprendizaje Basado en Problemas en Educación en Enfermería Theoretical assumptions of Maffesoli's sensitivity and Problem-Based Learning in Nursing Education |
title |
Pressupostos teóricos da sensibilidade de Maffesoli e Aprendizagem Baseada em Problemas na Educação de Enfermagem |
spellingShingle |
Pressupostos teóricos da sensibilidade de Maffesoli e Aprendizagem Baseada em Problemas na Educação de Enfermagem Rodríguez-Borrego, María-Aurora |
title_short |
Pressupostos teóricos da sensibilidade de Maffesoli e Aprendizagem Baseada em Problemas na Educação de Enfermagem |
title_full |
Pressupostos teóricos da sensibilidade de Maffesoli e Aprendizagem Baseada em Problemas na Educação de Enfermagem |
title_fullStr |
Pressupostos teóricos da sensibilidade de Maffesoli e Aprendizagem Baseada em Problemas na Educação de Enfermagem |
title_full_unstemmed |
Pressupostos teóricos da sensibilidade de Maffesoli e Aprendizagem Baseada em Problemas na Educação de Enfermagem |
title_sort |
Pressupostos teóricos da sensibilidade de Maffesoli e Aprendizagem Baseada em Problemas na Educação de Enfermagem |
author |
Rodríguez-Borrego, María-Aurora |
author_facet |
Rodríguez-Borrego, María-Aurora Nitschke, Rosane Gonçalves Prado, Marta Lenise do Martini, Jussara Gue Guerra-Martín, María-Dolores González-Galán, Carmen |
author_role |
author |
author2 |
Nitschke, Rosane Gonçalves Prado, Marta Lenise do Martini, Jussara Gue Guerra-Martín, María-Dolores González-Galán, Carmen |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodríguez-Borrego, María-Aurora Nitschke, Rosane Gonçalves Prado, Marta Lenise do Martini, Jussara Gue Guerra-Martín, María-Dolores González-Galán, Carmen |
description |
OBJECTIVE: understand the everyday and the imaginary of Nursing students in their knowledge socialization process through the Problem-Based Learning (PBL) strategy. METHOD: Action Research, involving 86 students from the second year of an undergraduate Nursing program in Spain. A Critical Incident Questionnaire and Group interview were used. Thematic/categorical analysis, triangulation of researchers, subjects and techniques. RESULTS: the students signal the need to have a view from within, reinforcing the criticism against the schematic dualism; PBL allows one to learn how to be with the other, with his mechanical and organic solidarity; the feeling together, with its emphasis on learning to work in group and wanting to be close to the person taking care. CONCLUSIONS: The great contradictions the protagonists of the process, that is, the students experience seem to express that group learning is not a form of gaining knowledge, as it makes them lose time to study. The daily, the execution time and the imaginary of how learning should be do not seem to have an intersection point in the use of Problem-Based Learning. The importance of focusing on the daily and the imaginary should be reinforced when we consider nursing education. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86607 10.1590/0104-1169.3065.2444 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86607 |
identifier_str_mv |
10.1590/0104-1169.3065.2444 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por spa |
language |
eng por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86607/89531 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86607/89532 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86607/89533 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Latino-Americana de Enfermagem info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Latino-Americana de Enfermagem |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 22 n. 3 (2014); 504-510 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 22 Núm. 3 (2014); 504-510 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 22 No. 3 (2014); 504-510 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1800222849915420672 |