A formação do enfermeiro: contradições e desafios à prática pedagógica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Joelma Batista Tebaldi
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Pepe, Alda Muniz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
spa
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2406
Resumo: This study deals with the nursing curriculum, pedagogical practice and education. Nowadays, this theme has taken up considerable space in academic debates. Thus, this study aimed to get empirical knowledge and provide an analytical description of the academic reality of nursing education at Santa Cruz State University in the undergraduate nursing course. This is a descriptive study, which may provide a new view of the problem, with careful observation, description, and exploration of the situation aspects, interpreting the reality, without interfering in it and, consequently, being open to new studies. Descriptive statistics with simple frequency and percentage calculation was applied. In summary, results indicate that professors and students have difficulties to evaluate the curriculum. In addition, the curriculum under study is characterized as a collection curriculum, with a pedagogical practice predominantly directed at the traditional model. Hence, nursing education still shows features of the biomedical-technical model.
id USP-38_948a5c8292c99cf0d555bd13daf9b24e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/2406
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling A formação do enfermeiro: contradições e desafios à prática pedagógicaNursing education: contradictions and challenges of pedagogical practiceLa formacion del enfermero: contradicciones y desafíos de la práctica pedagógicacurriculumfacultynurse's rolecurrículodocentesrol de la enfermeracurrículodocentespapel do profissional de enfermagemThis study deals with the nursing curriculum, pedagogical practice and education. Nowadays, this theme has taken up considerable space in academic debates. Thus, this study aimed to get empirical knowledge and provide an analytical description of the academic reality of nursing education at Santa Cruz State University in the undergraduate nursing course. This is a descriptive study, which may provide a new view of the problem, with careful observation, description, and exploration of the situation aspects, interpreting the reality, without interfering in it and, consequently, being open to new studies. Descriptive statistics with simple frequency and percentage calculation was applied. In summary, results indicate that professors and students have difficulties to evaluate the curriculum. In addition, the curriculum under study is characterized as a collection curriculum, with a pedagogical practice predominantly directed at the traditional model. Hence, nursing education still shows features of the biomedical-technical model.Este estudo aborda a temática currículo, prática pedagógica e formação do enfermeiro que, na atualidade, tem tomado espaço relevante no debate acadêmico. Assim, buscou-se conhecer empiricamente e descrever analiticamente a realidade acadêmica da formação do enfermeiro no Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Estadual de Santa Cruz. Trata-se de estudo descritivo, que pode proporcionar nova visão do problema, tendo tido o cuidado de observar, descrever e explorar aspectos da situação, interpretando a realidade, sem nela interferir para modificá-la, estando, conseqüentemente, aberto a novos estudos. Para análise dos dados, utilizou-se estatística descritiva com cálculo de freqüência simples e percentual. Sinteticamente, os resultados apontaram que os professores e alunos têm dificuldade em conceituar currículo. E o currículo estudado se caracteriza como do tipo coleção, com uma prática pedagógica voltada, predominantemente, para o modelo tradicional e, em conseqüência, a formação do enfermeiro continua tendo características do modelo biomédico-tecnicista.Este estudio trata de la temática currículo, práctica pedagógica y formación del enfermero, que en la actualidad viene tomando espacio relevante en el debate académico. Así, buscamos conocer empíricamente y describir analíticamente la realidad académica de la formación del enfermero en la carrera de Enfermería de la UESC. Se trata de un estudio descriptivo que puede proporcionar una nueva visión del problema, teniendo cuidado de observar, describir y explotar aspectos de la situación, interpretando la realidad, sin interferir en ella para modificarla y, consecuentemente, abierto a nuevos estudios. Para el análisis de los datos, utilizamos la estadística descriptiva con cálculo de frecuencia simple y porcentual. Sintéticamente, los resultados señalaron que los profesores y los alumnos tienen dificultades para conceptualizar currículo. Y el currículo estudiado se caracteriza dentro del tipo colección, con una práctica pedagógica volcada, predominantemente hacia el modelo tradicional y, en consecuencia, la formación del enfermero sigue teniendo características del modelo biomédico-tecnicista.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2007-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/240610.1590/S0104-11692007000100018Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2007); 120-126Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 Núm. 1 (2007); 120-126Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2007); 120-1261518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2406/2680https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2406/2681https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2406/2682Pinto, Joelma Batista TebaldiPepe, Alda Munizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T19:33:34Zoai:revistas.usp.br:article/2406Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T19:33:34Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A formação do enfermeiro: contradições e desafios à prática pedagógica
Nursing education: contradictions and challenges of pedagogical practice
La formacion del enfermero: contradicciones y desafíos de la práctica pedagógica
title A formação do enfermeiro: contradições e desafios à prática pedagógica
spellingShingle A formação do enfermeiro: contradições e desafios à prática pedagógica
Pinto, Joelma Batista Tebaldi
curriculum
faculty
nurse's role
currículo
docentes
rol de la enfermera
currículo
docentes
papel do profissional de enfermagem
title_short A formação do enfermeiro: contradições e desafios à prática pedagógica
title_full A formação do enfermeiro: contradições e desafios à prática pedagógica
title_fullStr A formação do enfermeiro: contradições e desafios à prática pedagógica
title_full_unstemmed A formação do enfermeiro: contradições e desafios à prática pedagógica
title_sort A formação do enfermeiro: contradições e desafios à prática pedagógica
author Pinto, Joelma Batista Tebaldi
author_facet Pinto, Joelma Batista Tebaldi
Pepe, Alda Muniz
author_role author
author2 Pepe, Alda Muniz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Joelma Batista Tebaldi
Pepe, Alda Muniz
dc.subject.por.fl_str_mv curriculum
faculty
nurse's role
currículo
docentes
rol de la enfermera
currículo
docentes
papel do profissional de enfermagem
topic curriculum
faculty
nurse's role
currículo
docentes
rol de la enfermera
currículo
docentes
papel do profissional de enfermagem
description This study deals with the nursing curriculum, pedagogical practice and education. Nowadays, this theme has taken up considerable space in academic debates. Thus, this study aimed to get empirical knowledge and provide an analytical description of the academic reality of nursing education at Santa Cruz State University in the undergraduate nursing course. This is a descriptive study, which may provide a new view of the problem, with careful observation, description, and exploration of the situation aspects, interpreting the reality, without interfering in it and, consequently, being open to new studies. Descriptive statistics with simple frequency and percentage calculation was applied. In summary, results indicate that professors and students have difficulties to evaluate the curriculum. In addition, the curriculum under study is characterized as a collection curriculum, with a pedagogical practice predominantly directed at the traditional model. Hence, nursing education still shows features of the biomedical-technical model.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2406
10.1590/S0104-11692007000100018
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2406
identifier_str_mv 10.1590/S0104-11692007000100018
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
spa
language eng
por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2406/2680
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2406/2681
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2406/2682
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2007); 120-126
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 Núm. 1 (2007); 120-126
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2007); 120-126
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222842119258112