The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por spa |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569 |
Resumo: | The prevention of diabetes and its complications is a challenge for the healthcare team. The aim of this study was to evaluate the effect of educational action on the disease knowledge of patients with type 2 diabetes. A randomized clinical trial was conducted with 62 patients registered in a service of reference in the treatment of hypertension in 2010. Data were collected through a questionnaire applied to the Intervention (IG) and Control (CG) groups at the beginning and at the end of the study. The IG participated in group educational activities, using problematization methodology. The results showed a significant increase in knowledge about diabetes in the patients of the IG, in all the topics (p |
id |
USP-38_9d5040075845738cca9583a13822bb8d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/48569 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patientsEfeito de intervenção educativa sobre o conhecimento da doença em pacientes com diabetes mellitusEfectos de intervención educativa sobre el conocimiento de la enfermedad en pacientes con diabetes mellitusCommunity Health NursingHealth EducationDiabetes MellitusSelf-CareEnfermería en Salud ComunitariaEducación en SaludDiabetes MellitusAutocuidadoEnfermagem em Saúde ComunitáriaEducação em SaúdeDiabetes MellitusAutocuidadoThe prevention of diabetes and its complications is a challenge for the healthcare team. The aim of this study was to evaluate the effect of educational action on the disease knowledge of patients with type 2 diabetes. A randomized clinical trial was conducted with 62 patients registered in a service of reference in the treatment of hypertension in 2010. Data were collected through a questionnaire applied to the Intervention (IG) and Control (CG) groups at the beginning and at the end of the study. The IG participated in group educational activities, using problematization methodology. The results showed a significant increase in knowledge about diabetes in the patients of the IG, in all the topics (pA prevenção do diabetes e suas complicações é um desafio para a equipe de saúde. O objetivo desta pesquisa foi avaliar o efeito de ação educativa sobre o conhecimento da doença em pacientes portadores de diabetes tipo 2. Foi realizado ensaio clínico randomizado com 62 pacientes cadastrados em serviço de referência para tratamento da hipertensão arterial, no ano 2010. Os dados foram obtidos através de questionário aplicado aos grupos intervenção (GI) e controle (GC), no momento inicial e no final do estudo. O GI participou de atividades educativas em grupo, utilizando a metodologia problematizadora. Os resultados mostraram aumento significativo do conhecimento sobre diabetes nos pacientes do GI, em todas as questões (pLa prevención de diabetes y sus complicaciones es un desafío para el equipo de salud. El objetivo de esta investigación fue evaluar el efecto de acción educativa sobre el conocimiento de la enfermedad en pacientes portadores de diabetes tipo 2. Fue realizado ensayo clínico aleatorizado con 62 pacientes registrados en servicio de referencia en tratamiento de la hipertensión arterial en 2010. Los datos fueron obtenidos a través de un cuestionario aplicado a los grupos Intervención (GI) y Control (GC), al inicio y al final del estudio. El GI participó de actividades educativas grupales, utilizando la metodología problematizadora. Los resultados muestran un aumento significativo del conocimiento sobre la diabetes en pacientes del GI, en todas las cuestiones (pUniversidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2012-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4856910.1590/S0104-11692012000300008Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 20 n. 3 (2012); 478-485Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 20 Núm. 3 (2012); 478-485Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 20 No. 3 (2012); 478-4851518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569/52509https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569/52510https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569/52511Pereira, Dalma AlvesCosta, Nilce Maria da Silva CamposSousa, Ana Luíza LimaJardim, Paulo César Brandão VeigaZanini, Cláudia Regina de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-12-20T11:42:22Zoai:revistas.usp.br:article/48569Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-12-20T11:42:22Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients Efeito de intervenção educativa sobre o conhecimento da doença em pacientes com diabetes mellitus Efectos de intervención educativa sobre el conocimiento de la enfermedad en pacientes con diabetes mellitus |
title |
The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients |
spellingShingle |
The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients Pereira, Dalma Alves Community Health Nursing Health Education Diabetes Mellitus Self-Care Enfermería en Salud Comunitaria Educación en Salud Diabetes Mellitus Autocuidado Enfermagem em Saúde Comunitária Educação em Saúde Diabetes Mellitus Autocuidado |
title_short |
The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients |
title_full |
The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients |
title_fullStr |
The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients |
title_full_unstemmed |
The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients |
title_sort |
The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients |
author |
Pereira, Dalma Alves |
author_facet |
Pereira, Dalma Alves Costa, Nilce Maria da Silva Campos Sousa, Ana Luíza Lima Jardim, Paulo César Brandão Veiga Zanini, Cláudia Regina de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Nilce Maria da Silva Campos Sousa, Ana Luíza Lima Jardim, Paulo César Brandão Veiga Zanini, Cláudia Regina de Oliveira |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Dalma Alves Costa, Nilce Maria da Silva Campos Sousa, Ana Luíza Lima Jardim, Paulo César Brandão Veiga Zanini, Cláudia Regina de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Community Health Nursing Health Education Diabetes Mellitus Self-Care Enfermería en Salud Comunitaria Educación en Salud Diabetes Mellitus Autocuidado Enfermagem em Saúde Comunitária Educação em Saúde Diabetes Mellitus Autocuidado |
topic |
Community Health Nursing Health Education Diabetes Mellitus Self-Care Enfermería en Salud Comunitaria Educación en Salud Diabetes Mellitus Autocuidado Enfermagem em Saúde Comunitária Educação em Saúde Diabetes Mellitus Autocuidado |
description |
The prevention of diabetes and its complications is a challenge for the healthcare team. The aim of this study was to evaluate the effect of educational action on the disease knowledge of patients with type 2 diabetes. A randomized clinical trial was conducted with 62 patients registered in a service of reference in the treatment of hypertension in 2010. Data were collected through a questionnaire applied to the Intervention (IG) and Control (CG) groups at the beginning and at the end of the study. The IG participated in group educational activities, using problematization methodology. The results showed a significant increase in knowledge about diabetes in the patients of the IG, in all the topics (p |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569 10.1590/S0104-11692012000300008 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-11692012000300008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por spa |
language |
eng por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569/52509 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569/52510 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569/52511 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 20 n. 3 (2012); 478-485 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 20 Núm. 3 (2012); 478-485 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 20 No. 3 (2012); 478-485 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1800222848011206656 |