The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Dalma Alves
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Costa, Nilce Maria da Silva Campos, Sousa, Ana Luíza Lima, Jardim, Paulo César Brandão Veiga, Zanini, Cláudia Regina de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
spa
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569
Resumo: The prevention of diabetes and its complications is a challenge for the healthcare team. The aim of this study was to evaluate the effect of educational action on the disease knowledge of patients with type 2 diabetes. A randomized clinical trial was conducted with 62 patients registered in a service of reference in the treatment of hypertension in 2010. Data were collected through a questionnaire applied to the Intervention (IG) and Control (CG) groups at the beginning and at the end of the study. The IG participated in group educational activities, using problematization methodology. The results showed a significant increase in knowledge about diabetes in the patients of the IG, in all the topics (p
id USP-38_9d5040075845738cca9583a13822bb8d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/48569
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patientsEfeito de intervenção educativa sobre o conhecimento da doença em pacientes com diabetes mellitusEfectos de intervención educativa sobre el conocimiento de la enfermedad en pacientes con diabetes mellitusCommunity Health NursingHealth EducationDiabetes MellitusSelf-CareEnfermería en Salud ComunitariaEducación en SaludDiabetes MellitusAutocuidadoEnfermagem em Saúde ComunitáriaEducação em SaúdeDiabetes MellitusAutocuidadoThe prevention of diabetes and its complications is a challenge for the healthcare team. The aim of this study was to evaluate the effect of educational action on the disease knowledge of patients with type 2 diabetes. A randomized clinical trial was conducted with 62 patients registered in a service of reference in the treatment of hypertension in 2010. Data were collected through a questionnaire applied to the Intervention (IG) and Control (CG) groups at the beginning and at the end of the study. The IG participated in group educational activities, using problematization methodology. The results showed a significant increase in knowledge about diabetes in the patients of the IG, in all the topics (pA prevenção do diabetes e suas complicações é um desafio para a equipe de saúde. O objetivo desta pesquisa foi avaliar o efeito de ação educativa sobre o conhecimento da doença em pacientes portadores de diabetes tipo 2. Foi realizado ensaio clínico randomizado com 62 pacientes cadastrados em serviço de referência para tratamento da hipertensão arterial, no ano 2010. Os dados foram obtidos através de questionário aplicado aos grupos intervenção (GI) e controle (GC), no momento inicial e no final do estudo. O GI participou de atividades educativas em grupo, utilizando a metodologia problematizadora. Os resultados mostraram aumento significativo do conhecimento sobre diabetes nos pacientes do GI, em todas as questões (pLa prevención de diabetes y sus complicaciones es un desafío para el equipo de salud. El objetivo de esta investigación fue evaluar el efecto de acción educativa sobre el conocimiento de la enfermedad en pacientes portadores de diabetes tipo 2. Fue realizado ensayo clínico aleatorizado con 62 pacientes registrados en servicio de referencia en tratamiento de la hipertensión arterial en 2010. Los datos fueron obtenidos a través de un cuestionario aplicado a los grupos Intervención (GI) y Control (GC), al inicio y al final del estudio. El GI participó de actividades educativas grupales, utilizando la metodología problematizadora. Los resultados muestran un aumento significativo del conocimiento sobre la diabetes en pacientes del GI, en todas las cuestiones (pUniversidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2012-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4856910.1590/S0104-11692012000300008Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 20 n. 3 (2012); 478-485Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 20 Núm. 3 (2012); 478-485Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 20 No. 3 (2012); 478-4851518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569/52509https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569/52510https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569/52511Pereira, Dalma AlvesCosta, Nilce Maria da Silva CamposSousa, Ana Luíza LimaJardim, Paulo César Brandão VeigaZanini, Cláudia Regina de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-12-20T11:42:22Zoai:revistas.usp.br:article/48569Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-12-20T11:42:22Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients
Efeito de intervenção educativa sobre o conhecimento da doença em pacientes com diabetes mellitus
Efectos de intervención educativa sobre el conocimiento de la enfermedad en pacientes con diabetes mellitus
title The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients
spellingShingle The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients
Pereira, Dalma Alves
Community Health Nursing
Health Education
Diabetes Mellitus
Self-Care
Enfermería en Salud Comunitaria
Educación en Salud
Diabetes Mellitus
Autocuidado
Enfermagem em Saúde Comunitária
Educação em Saúde
Diabetes Mellitus
Autocuidado
title_short The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients
title_full The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients
title_fullStr The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients
title_full_unstemmed The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients
title_sort The effect of educational intervention on the disease knowledge of diabetes mellitus patients
author Pereira, Dalma Alves
author_facet Pereira, Dalma Alves
Costa, Nilce Maria da Silva Campos
Sousa, Ana Luíza Lima
Jardim, Paulo César Brandão Veiga
Zanini, Cláudia Regina de Oliveira
author_role author
author2 Costa, Nilce Maria da Silva Campos
Sousa, Ana Luíza Lima
Jardim, Paulo César Brandão Veiga
Zanini, Cláudia Regina de Oliveira
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Dalma Alves
Costa, Nilce Maria da Silva Campos
Sousa, Ana Luíza Lima
Jardim, Paulo César Brandão Veiga
Zanini, Cláudia Regina de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Community Health Nursing
Health Education
Diabetes Mellitus
Self-Care
Enfermería en Salud Comunitaria
Educación en Salud
Diabetes Mellitus
Autocuidado
Enfermagem em Saúde Comunitária
Educação em Saúde
Diabetes Mellitus
Autocuidado
topic Community Health Nursing
Health Education
Diabetes Mellitus
Self-Care
Enfermería en Salud Comunitaria
Educación en Salud
Diabetes Mellitus
Autocuidado
Enfermagem em Saúde Comunitária
Educação em Saúde
Diabetes Mellitus
Autocuidado
description The prevention of diabetes and its complications is a challenge for the healthcare team. The aim of this study was to evaluate the effect of educational action on the disease knowledge of patients with type 2 diabetes. A randomized clinical trial was conducted with 62 patients registered in a service of reference in the treatment of hypertension in 2010. Data were collected through a questionnaire applied to the Intervention (IG) and Control (CG) groups at the beginning and at the end of the study. The IG participated in group educational activities, using problematization methodology. The results showed a significant increase in knowledge about diabetes in the patients of the IG, in all the topics (p
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569
10.1590/S0104-11692012000300008
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569
identifier_str_mv 10.1590/S0104-11692012000300008
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
spa
language eng
por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569/52509
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569/52510
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48569/52511
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 20 n. 3 (2012); 478-485
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 20 Núm. 3 (2012); 478-485
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 20 No. 3 (2012); 478-485
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222848011206656