Acompanhamento de enfermagem em saúde pública, assessoramento pedagógico e agrícola numa comunidade de assentados sem-terra na zona rural: relato de experiência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1995 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1180 |
Resumo: | This study reports an experience in nursing accompaniment, pedagogical and agricultural advice in a community of settled people without land in the countryside of Cascavel, state of Paraná. The basic premise was student/teacher integration offering the opportunity of knowledge socialization, integration of theory and practice and direct contact with the community. It points out that nursing needs a better understanding of this type of reality seeking, by observation and living, a critical vision with the possibility of intervention. |
id |
USP-38_af69f5a298cc177229dae81299680eb5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/1180 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Acompanhamento de enfermagem em saúde pública, assessoramento pedagógico e agrícola numa comunidade de assentados sem-terra na zona rural: relato de experiênciaPublic health nursing, pedagogical and agricultural ad vice in a rural community of settled landless people: an experienceAcompañamiento de enfermería en salud pública, asesoramiento pedagógico y agrícola en una comunidad de asentados "sin tierra" en la zona rural: relato de experienciacountry communitynursingeducationagriculturetheory-practicestudent^i2^steacher integratcomunidade ruralenfermagemeducaçãoagriculturateoria-práticaintegração docente^i1^sdiscecomunidad ruralenfermeríaeducaciónagriculturateoría-prácticaintegración docente^i3^saluThis study reports an experience in nursing accompaniment, pedagogical and agricultural advice in a community of settled people without land in the countryside of Cascavel, state of Paraná. The basic premise was student/teacher integration offering the opportunity of knowledge socialization, integration of theory and practice and direct contact with the community. It points out that nursing needs a better understanding of this type of reality seeking, by observation and living, a critical vision with the possibility of intervention.O estudo relata uma experiência no acompanhamento de Enfermagem, assessoramento pedagógico e agrícola desenvolvido em uma comunidade de assentados sem-terra na zona rural da cidade de Cascavel, estado do Paraná, que teve como premissa básica a integração docente/discente, oferecendo oportunidade de socialização do saber, integração teoria e prática e contato direto com a comunidade. Aponta para a necessidade da enfermagem compreender melhor este tipo de realidade buscando, através da observação e vivência, uma visão crítica com possibilidades de intervenção.El estudio relata una experiencia en el acompañamiento de enfermería, asesoramiento pedagógico y agrícola desarrollado en una comunidad de asentados "sin tierra" en la zona rural perteneciente al municipio de Cascavel, estado del Paraná, que tuvo como principio básico la integración docente/alumno, ofreciendo oportunidad de socialización del saber, integración teoría y práctica y contacto directo con la comunidad. Señala la necessidad de la enfermería comprender mejor este tipo de realidad, buscando por medio de la observación y vivencia, una visión crítica con posibilidades de intervención.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto1995-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/118010.1590/S0104-11691995000100011Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 3 n. 1 (1995); 137-147Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 3 Núm. 1 (1995); 137-147Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 3 No. 1 (1995); 137-1471518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1180/1199Schneider, Jacó FernandoCollet, NeusaOrso, Paulino JoséPereira, Joaquim Odiloninfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-24T19:20:15Zoai:revistas.usp.br:article/1180Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-24T19:20:15Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Acompanhamento de enfermagem em saúde pública, assessoramento pedagógico e agrícola numa comunidade de assentados sem-terra na zona rural: relato de experiência Public health nursing, pedagogical and agricultural ad vice in a rural community of settled landless people: an experience Acompañamiento de enfermería en salud pública, asesoramiento pedagógico y agrícola en una comunidad de asentados "sin tierra" en la zona rural: relato de experiencia |
title |
Acompanhamento de enfermagem em saúde pública, assessoramento pedagógico e agrícola numa comunidade de assentados sem-terra na zona rural: relato de experiência |
spellingShingle |
Acompanhamento de enfermagem em saúde pública, assessoramento pedagógico e agrícola numa comunidade de assentados sem-terra na zona rural: relato de experiência Schneider, Jacó Fernando country community nursing education agriculture theory-practice student^i2^steacher integrat comunidade rural enfermagem educação agricultura teoria-prática integração docente^i1^sdisce comunidad rural enfermería educación agricultura teoría-práctica integración docente^i3^salu |
title_short |
Acompanhamento de enfermagem em saúde pública, assessoramento pedagógico e agrícola numa comunidade de assentados sem-terra na zona rural: relato de experiência |
title_full |
Acompanhamento de enfermagem em saúde pública, assessoramento pedagógico e agrícola numa comunidade de assentados sem-terra na zona rural: relato de experiência |
title_fullStr |
Acompanhamento de enfermagem em saúde pública, assessoramento pedagógico e agrícola numa comunidade de assentados sem-terra na zona rural: relato de experiência |
title_full_unstemmed |
Acompanhamento de enfermagem em saúde pública, assessoramento pedagógico e agrícola numa comunidade de assentados sem-terra na zona rural: relato de experiência |
title_sort |
Acompanhamento de enfermagem em saúde pública, assessoramento pedagógico e agrícola numa comunidade de assentados sem-terra na zona rural: relato de experiência |
author |
Schneider, Jacó Fernando |
author_facet |
Schneider, Jacó Fernando Collet, Neusa Orso, Paulino José Pereira, Joaquim Odilon |
author_role |
author |
author2 |
Collet, Neusa Orso, Paulino José Pereira, Joaquim Odilon |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schneider, Jacó Fernando Collet, Neusa Orso, Paulino José Pereira, Joaquim Odilon |
dc.subject.por.fl_str_mv |
country community nursing education agriculture theory-practice student^i2^steacher integrat comunidade rural enfermagem educação agricultura teoria-prática integração docente^i1^sdisce comunidad rural enfermería educación agricultura teoría-práctica integración docente^i3^salu |
topic |
country community nursing education agriculture theory-practice student^i2^steacher integrat comunidade rural enfermagem educação agricultura teoria-prática integração docente^i1^sdisce comunidad rural enfermería educación agricultura teoría-práctica integración docente^i3^salu |
description |
This study reports an experience in nursing accompaniment, pedagogical and agricultural advice in a community of settled people without land in the countryside of Cascavel, state of Paraná. The basic premise was student/teacher integration offering the opportunity of knowledge socialization, integration of theory and practice and direct contact with the community. It points out that nursing needs a better understanding of this type of reality seeking, by observation and living, a critical vision with the possibility of intervention. |
publishDate |
1995 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1995-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1180 10.1590/S0104-11691995000100011 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1180 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-11691995000100011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1180/1199 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 3 n. 1 (1995); 137-147 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 3 Núm. 1 (1995); 137-147 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 3 No. 1 (1995); 137-147 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1800222835830947840 |