Validade e confiabilidade de um instrumento de classificação de pacientes pediátricos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dini, Ariane Polidoro
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Alves, Daniela Fernanda dos Santos, Oliveira, Henrique Ceretta, Guirardello, Edinêis de Brito
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
spa
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86670
Resumo: OBJECTIVES: to assess the construct validity and reliability of the Pediatric Patient Classification Instrument. METHODS: correlation study developed at a teaching hospital. The classification involved 227 patients, using the pediatric patient classification instrument. The construct validity was assessed through the factor analysis approach and reliability through internal consistency. RESULTS: the Exploratory Factor Analysis identified three constructs with 67.5% of variance explanation and, in the reliability assessment, the following Cronbach's alpha coefficients were found: 0.92 for the instrument as a whole; 0.88 for the Patient domain; 0.81 for the Family domain; 0.44 for the Therapeutic procedures domain. CONCLUSIONS: the instrument evidenced its construct validity and reliability, and these analyses indicate the feasibility of the instrument. The validation of the Pediatric Patient Classification Instrument still represents a challenge, due to its relevance for a closer look at pediatric nursing care and management. Further research should be considered to explore its dimensionality and content validity.
id USP-38_c16c397a0414100220a277887da11723
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/86670
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling Validade e confiabilidade de um instrumento de classificação de pacientes pediátricos Validez y confiabilidad de un instrumento de clasificación de pacientes pediátricos Validity and reliability of a pediatric patient classification instrument OBJECTIVES: to assess the construct validity and reliability of the Pediatric Patient Classification Instrument. METHODS: correlation study developed at a teaching hospital. The classification involved 227 patients, using the pediatric patient classification instrument. The construct validity was assessed through the factor analysis approach and reliability through internal consistency. RESULTS: the Exploratory Factor Analysis identified three constructs with 67.5% of variance explanation and, in the reliability assessment, the following Cronbach's alpha coefficients were found: 0.92 for the instrument as a whole; 0.88 for the Patient domain; 0.81 for the Family domain; 0.44 for the Therapeutic procedures domain. CONCLUSIONS: the instrument evidenced its construct validity and reliability, and these analyses indicate the feasibility of the instrument. The validation of the Pediatric Patient Classification Instrument still represents a challenge, due to its relevance for a closer look at pediatric nursing care and management. Further research should be considered to explore its dimensionality and content validity. OBJETIVOS: avaliar a validade de construto e a confiabilidade do Instrumento de Classificação de Pacientes Pediátricos. MÉTODOS: estudo correlacional, realizado em um hospital de ensino. Foram classificados 227 pacientes pediátricos com a aplicação do Instrumento de Classificação de Pacientes Pediátricos. A validade de construto foi avaliada pela abordagem analítica de fator e a confiabilidade pela consistência interna. RESULTADOS: a Análise Fatorial Exploratória identificou três construtos com 67,5% de variância de explicação e, na avaliação da confiabilidade, os valores do alfa de Cronbach encontrados foram: 0,92 para o instrumento como um todo, 0,88 para o domínio do paciente, 0,81 para o domínio família e 0,44 para o domínio procedimentos terapêuticos. CONCLUSÕES: o instrumento apresentou evidências de validade de construto e de confiabilidade, e essas análises denotam a factibilidade do instrumento. A validação do Instrumento de Classificação de Pacientes Pediátricos constitui, ainda, um desafio, devido à sua relevância para um olhar mais profundo sobre a assistência e a gestão em enfermagem pediátrica. Deverão ser considerados outros estudos para explorar sua dimensionalidade e validade de conteúdo. OBJETIVOS: evaluar la validez de constructo y la confiabilidad del Instrumento de Clasificación de Pacientes Pediátricos. MÉTODOS: estudio correlacional, desarrollado en un hospital de enseñanza. Fueron clasificados 227 pacientes pediátricos con la aplicación del instrumento de clasificación de pacientes pediátricos. La validez de constructo fue evaluada por el enfoque analítico de factor y la confiabilidad por la consistencia interna. RESULTADOS: el Análisis Factorial Exploratorio identificó tres constructos con el 67,5% de variancia de explicación y, en la evaluación de la confiabilidad, los valores del alfa de Cronbach encontrados fueron: 0,92 para el instrumento como un todo; 0,88 para el dominio del Paciente; 0,81 para el dominio Familia; 0,44 para el dominio Procedimientos terapéuticos. CONCLUSIONES: el instrumento mostró evidencias de validez de constructo y de confiabilidad, y esos análisis indican la factibilidad del instrumento. La validación del Instrumento de Clasificación de Pacientes Pediátricos todavía es un reto, debido a su relevancia para una mirada más profunda sobre la atención y la gestión en enfermería pediátrica. Deberán ser considerados otros estudios para explorar su dimensionalidad y validez de contenido. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2014-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/8667010.1590/0104-1169.3575.2457Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 22 n. 4 (2014); 598-603Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 22 Núm. 4 (2014); 598-603Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 22 No. 4 (2014); 598-6031518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86670/89663https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86670/89664https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86670/89665Copyright (c) 2014 Revista Latino-Americana de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessDini, Ariane Polidoro Alves, Daniela Fernanda dos Santos Oliveira, Henrique Ceretta Guirardello, Edinêis de Brito 2015-03-16T17:25:39Zoai:revistas.usp.br:article/86670Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2015-03-16T17:25:39Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Validade e confiabilidade de um instrumento de classificação de pacientes pediátricos
Validez y confiabilidad de un instrumento de clasificación de pacientes pediátricos
Validity and reliability of a pediatric patient classification instrument
title Validade e confiabilidade de um instrumento de classificação de pacientes pediátricos
spellingShingle Validade e confiabilidade de um instrumento de classificação de pacientes pediátricos
Dini, Ariane Polidoro
title_short Validade e confiabilidade de um instrumento de classificação de pacientes pediátricos
title_full Validade e confiabilidade de um instrumento de classificação de pacientes pediátricos
title_fullStr Validade e confiabilidade de um instrumento de classificação de pacientes pediátricos
title_full_unstemmed Validade e confiabilidade de um instrumento de classificação de pacientes pediátricos
title_sort Validade e confiabilidade de um instrumento de classificação de pacientes pediátricos
author Dini, Ariane Polidoro
author_facet Dini, Ariane Polidoro
Alves, Daniela Fernanda dos Santos
Oliveira, Henrique Ceretta
Guirardello, Edinêis de Brito
author_role author
author2 Alves, Daniela Fernanda dos Santos
Oliveira, Henrique Ceretta
Guirardello, Edinêis de Brito
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dini, Ariane Polidoro
Alves, Daniela Fernanda dos Santos
Oliveira, Henrique Ceretta
Guirardello, Edinêis de Brito
description OBJECTIVES: to assess the construct validity and reliability of the Pediatric Patient Classification Instrument. METHODS: correlation study developed at a teaching hospital. The classification involved 227 patients, using the pediatric patient classification instrument. The construct validity was assessed through the factor analysis approach and reliability through internal consistency. RESULTS: the Exploratory Factor Analysis identified three constructs with 67.5% of variance explanation and, in the reliability assessment, the following Cronbach's alpha coefficients were found: 0.92 for the instrument as a whole; 0.88 for the Patient domain; 0.81 for the Family domain; 0.44 for the Therapeutic procedures domain. CONCLUSIONS: the instrument evidenced its construct validity and reliability, and these analyses indicate the feasibility of the instrument. The validation of the Pediatric Patient Classification Instrument still represents a challenge, due to its relevance for a closer look at pediatric nursing care and management. Further research should be considered to explore its dimensionality and content validity.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86670
10.1590/0104-1169.3575.2457
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86670
identifier_str_mv 10.1590/0104-1169.3575.2457
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
spa
language eng
por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86670/89663
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86670/89664
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/86670/89665
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Latino-Americana de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Latino-Americana de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 22 n. 4 (2014); 598-603
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 22 Núm. 4 (2014); 598-603
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 22 No. 4 (2014); 598-603
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222849940586496