O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por spa |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431 |
Resumo: | During theoretical and practical activities in clinical training areas, nursing teachers provide the bases needed for the development of future professionals. The goal is to understand the experience of nursing teachers with nursing students in clinical training areas. Therefore, a phenomenological qualitative method was chosen, and Martin Heidegger's philosophical framework was used to support data analysis. Five faculty from a Chilean university participated in the study. The analysis permitted discovering the following themes: being a faculty at the hospital, contact with nurse practitioners and being a faculty in care teaching. The study demonstrated that teaching/care integration is a constructive element that facilitates the teaching and learning process, aiming to prepare nursing professionals who incorporate the bases of authentic care into their activities. |
id |
USP-38_cca07ed4a03b99b34d218ca63ee3e5a1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/4431 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico El docente de enfermería en los campos de práctica clínica: un enfoque fenomenológico Nursing teachers in clinical training areas: a phenomenological focus EnfermagemEducação em EnfermagemPesquisa QualitativaEnfermeríaEducación en EnfermeríaInvestigación CualitativaNursingEducationQualitative Research During theoretical and practical activities in clinical training areas, nursing teachers provide the bases needed for the development of future professionals. The goal is to understand the experience of nursing teachers with nursing students in clinical training areas. Therefore, a phenomenological qualitative method was chosen, and Martin Heidegger's philosophical framework was used to support data analysis. Five faculty from a Chilean university participated in the study. The analysis permitted discovering the following themes: being a faculty at the hospital, contact with nurse practitioners and being a faculty in care teaching. The study demonstrated that teaching/care integration is a constructive element that facilitates the teaching and learning process, aiming to prepare nursing professionals who incorporate the bases of authentic care into their activities. El docente de enfermería en el desarrollo de las actividades teórico-prácticas en los campos de práctica clínica proporciona las bases necesarias para el desarrollo del futuro profesional. El objetivo propuesto es comprender la vivencia de los docentes de enfermería junto a los estudiantes de enfermería, en los campos de práctica clínica. Para ello se optó por una metodología cualitativa fenomenológica, y para fundamentar el análisis de los datos, se utilizó el marco filosófico de Martín Heidegger. Cinco docentes de una universidad de Chile participaron del estudio. El análisis posibilitó descubrir los siguientes temas: ser docente en el hospital, la convivencia con enfermeras clínicas y ser docente en la enseñanza del cuidado. El estudio demostró que la integración docente/asistencial es un elemento constructivo y facilitador del proceso de enseñanza y aprendizaje, que busca la formación de profesionales de enfermería que incorporen en su actuación las bases de un cuidado auténtico. No desenvolvimento das atividades teórico-práticas nos campos de prática clínica, o docente de enfermagem proporciona as bases necessárias para o desenvolvimento do futuro profissional. O objetivo proposto foi compreender a vivência dos docentes de enfermagem, junto aos estudantes de enfermagem, nos campos de prática clínica. Para isso, optou-se por metodologia qualitativa fenomenológica e, para fundamentar a análise dos dados, foi adotado o referencial filosófico de Martin Heidegger. Cinco docentes de uma universidade do Chile participaram do estudo. A análise possibilitou descobrir os seguintes temas: ser docente no hospital, a convivência com enfermeiras clínicas e ser docente no ensino do cuidado. O estudo demonstrou que a integração docente/assistencial é elemento construtivo e facilitador do processo ensino/aprendizagem, buscando a formação de profissionais da enfermagem que incorporem, na sua atuação, as bases de cuidado autêntico. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2011-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/443110.1590/S0104-11692011000500018Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 19 n. 5 (2011); 1197-1204 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 19 No. 5 (2011); 1197-1204 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 19 Núm. 5 (2011); 1197-1204 1518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431/5834https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431/5835https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431/5836Bettancourt, LorenaMuñoz, Luz AngelicaMerighi, Miriam Aparecida BarbosaSantos, Marcia Fernandes dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-27T13:59:29Zoai:revistas.usp.br:article/4431Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-27T13:59:29Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico El docente de enfermería en los campos de práctica clínica: un enfoque fenomenológico Nursing teachers in clinical training areas: a phenomenological focus |
title |
O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico |
spellingShingle |
O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico Bettancourt, Lorena Enfermagem Educação em Enfermagem Pesquisa Qualitativa Enfermería Educación en Enfermería Investigación Cualitativa Nursing Education Qualitative Research |
title_short |
O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico |
title_full |
O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico |
title_fullStr |
O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico |
title_full_unstemmed |
O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico |
title_sort |
O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico |
author |
Bettancourt, Lorena |
author_facet |
Bettancourt, Lorena Muñoz, Luz Angelica Merighi, Miriam Aparecida Barbosa Santos, Marcia Fernandes dos |
author_role |
author |
author2 |
Muñoz, Luz Angelica Merighi, Miriam Aparecida Barbosa Santos, Marcia Fernandes dos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bettancourt, Lorena Muñoz, Luz Angelica Merighi, Miriam Aparecida Barbosa Santos, Marcia Fernandes dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem Educação em Enfermagem Pesquisa Qualitativa Enfermería Educación en Enfermería Investigación Cualitativa Nursing Education Qualitative Research |
topic |
Enfermagem Educação em Enfermagem Pesquisa Qualitativa Enfermería Educación en Enfermería Investigación Cualitativa Nursing Education Qualitative Research |
description |
During theoretical and practical activities in clinical training areas, nursing teachers provide the bases needed for the development of future professionals. The goal is to understand the experience of nursing teachers with nursing students in clinical training areas. Therefore, a phenomenological qualitative method was chosen, and Martin Heidegger's philosophical framework was used to support data analysis. Five faculty from a Chilean university participated in the study. The analysis permitted discovering the following themes: being a faculty at the hospital, contact with nurse practitioners and being a faculty in care teaching. The study demonstrated that teaching/care integration is a constructive element that facilitates the teaching and learning process, aiming to prepare nursing professionals who incorporate the bases of authentic care into their activities. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431 10.1590/S0104-11692011000500018 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-11692011000500018 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por spa |
language |
eng por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431/5834 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431/5835 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431/5836 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 19 n. 5 (2011); 1197-1204 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 19 No. 5 (2011); 1197-1204 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 19 Núm. 5 (2011); 1197-1204 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1748936652161548288 |