O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bettancourt, Lorena
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Muñoz, Luz Angelica, Merighi, Miriam Aparecida Barbosa, Santos, Marcia Fernandes dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
spa
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431
Resumo: During theoretical and practical activities in clinical training areas, nursing teachers provide the bases needed for the development of future professionals. The goal is to understand the experience of nursing teachers with nursing students in clinical training areas. Therefore, a phenomenological qualitative method was chosen, and Martin Heidegger's philosophical framework was used to support data analysis. Five faculty from a Chilean university participated in the study. The analysis permitted discovering the following themes: being a faculty at the hospital, contact with nurse practitioners and being a faculty in care teaching. The study demonstrated that teaching/care integration is a constructive element that facilitates the teaching and learning process, aiming to prepare nursing professionals who incorporate the bases of authentic care into their activities.
id USP-38_cca07ed4a03b99b34d218ca63ee3e5a1
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/4431
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico El docente de enfermería en los campos de práctica clínica: un enfoque fenomenológico Nursing teachers in clinical training areas: a phenomenological focus EnfermagemEducação em EnfermagemPesquisa QualitativaEnfermeríaEducación en EnfermeríaInvestigación CualitativaNursingEducationQualitative Research During theoretical and practical activities in clinical training areas, nursing teachers provide the bases needed for the development of future professionals. The goal is to understand the experience of nursing teachers with nursing students in clinical training areas. Therefore, a phenomenological qualitative method was chosen, and Martin Heidegger's philosophical framework was used to support data analysis. Five faculty from a Chilean university participated in the study. The analysis permitted discovering the following themes: being a faculty at the hospital, contact with nurse practitioners and being a faculty in care teaching. The study demonstrated that teaching/care integration is a constructive element that facilitates the teaching and learning process, aiming to prepare nursing professionals who incorporate the bases of authentic care into their activities. El docente de enfermería en el desarrollo de las actividades teórico-prácticas en los campos de práctica clínica proporciona las bases necesarias para el desarrollo del futuro profesional. El objetivo propuesto es comprender la vivencia de los docentes de enfermería junto a los estudiantes de enfermería, en los campos de práctica clínica. Para ello se optó por una metodología cualitativa fenomenológica, y para fundamentar el análisis de los datos, se utilizó el marco filosófico de Martín Heidegger. Cinco docentes de una universidad de Chile participaron del estudio. El análisis posibilitó descubrir los siguientes temas: ser docente en el hospital, la convivencia con enfermeras clínicas y ser docente en la enseñanza del cuidado. El estudio demostró que la integración docente/asistencial es un elemento constructivo y facilitador del proceso de enseñanza y aprendizaje, que busca la formación de profesionales de enfermería que incorporen en su actuación las bases de un cuidado auténtico. No desenvolvimento das atividades teórico-práticas nos campos de prática clínica, o docente de enfermagem proporciona as bases necessárias para o desenvolvimento do futuro profissional. O objetivo proposto foi compreender a vivência dos docentes de enfermagem, junto aos estudantes de enfermagem, nos campos de prática clínica. Para isso, optou-se por metodologia qualitativa fenomenológica e, para fundamentar a análise dos dados, foi adotado o referencial filosófico de Martin Heidegger. Cinco docentes de uma universidade do Chile participaram do estudo. A análise possibilitou descobrir os seguintes temas: ser docente no hospital, a convivência com enfermeiras clínicas e ser docente no ensino do cuidado. O estudo demonstrou que a integração docente/assistencial é elemento construtivo e facilitador do processo ensino/aprendizagem, buscando a formação de profissionais da enfermagem que incorporem, na sua atuação, as bases de cuidado autêntico. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2011-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/443110.1590/S0104-11692011000500018Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 19 n. 5 (2011); 1197-1204 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 19 No. 5 (2011); 1197-1204 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 19 Núm. 5 (2011); 1197-1204 1518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431/5834https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431/5835https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431/5836Bettancourt, LorenaMuñoz, Luz AngelicaMerighi, Miriam Aparecida BarbosaSantos, Marcia Fernandes dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-27T13:59:29Zoai:revistas.usp.br:article/4431Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-27T13:59:29Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico
El docente de enfermería en los campos de práctica clínica: un enfoque fenomenológico
Nursing teachers in clinical training areas: a phenomenological focus
title O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico
spellingShingle O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico
Bettancourt, Lorena
Enfermagem
Educação em Enfermagem
Pesquisa Qualitativa
Enfermería
Educación en Enfermería
Investigación Cualitativa
Nursing
Education
Qualitative Research
title_short O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico
title_full O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico
title_fullStr O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico
title_full_unstemmed O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico
title_sort O docente de enfermagem nos campos de prática clínica: um enfoque fenomenológico
author Bettancourt, Lorena
author_facet Bettancourt, Lorena
Muñoz, Luz Angelica
Merighi, Miriam Aparecida Barbosa
Santos, Marcia Fernandes dos
author_role author
author2 Muñoz, Luz Angelica
Merighi, Miriam Aparecida Barbosa
Santos, Marcia Fernandes dos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bettancourt, Lorena
Muñoz, Luz Angelica
Merighi, Miriam Aparecida Barbosa
Santos, Marcia Fernandes dos
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
Educação em Enfermagem
Pesquisa Qualitativa
Enfermería
Educación en Enfermería
Investigación Cualitativa
Nursing
Education
Qualitative Research
topic Enfermagem
Educação em Enfermagem
Pesquisa Qualitativa
Enfermería
Educación en Enfermería
Investigación Cualitativa
Nursing
Education
Qualitative Research
description During theoretical and practical activities in clinical training areas, nursing teachers provide the bases needed for the development of future professionals. The goal is to understand the experience of nursing teachers with nursing students in clinical training areas. Therefore, a phenomenological qualitative method was chosen, and Martin Heidegger's philosophical framework was used to support data analysis. Five faculty from a Chilean university participated in the study. The analysis permitted discovering the following themes: being a faculty at the hospital, contact with nurse practitioners and being a faculty in care teaching. The study demonstrated that teaching/care integration is a constructive element that facilitates the teaching and learning process, aiming to prepare nursing professionals who incorporate the bases of authentic care into their activities.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431
10.1590/S0104-11692011000500018
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431
identifier_str_mv 10.1590/S0104-11692011000500018
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
spa
language eng
por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431/5834
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431/5835
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4431/5836
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 19 n. 5 (2011); 1197-1204
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 19 No. 5 (2011); 1197-1204
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 19 Núm. 5 (2011); 1197-1204
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1748936652161548288