Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kwok Shing Wong, Thomas
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Yunhua, Yang, Jinghan, Chen, Ka Man Lee, Carmen, Ying, Zhou, Liping, Jiang, Wai Yee Chung, Joanne
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861
Resumo: Objective: to develop an integrative learning program forpeople with dementia. Method: a methodological study wasconducted using Delphi technique to develop the learningprogram, followed by a feasibility test. An expert panel wasinvited to develop the integrative learning program based onthe neuroplasticity and learning framework. A feasibility testwas conducted to evaluate the implementation of the programin two centers after the training of personnel who run theprogram. Verbatim transcripts of case conferences werecoded, analyzed, and collapsed into themes and sub-themesby consensus. Results: there was no indication for contentmodification during the period of program implementation.Qualitatively, the participating older adults showed improvementin communications, emotions, connectedness with self andothers, and well-being. Conclusion: the integrative learningprogram was uneventfully implemented with promising results.The program is ready for full-scale research on its efficacy inmultiple centers to obtain more robust evidence.
id USP-38_ef859421b88dac6f4cca28084f92154e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/198861
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidadeDevelopment of an integrative learning program for community dwelling old people with dementiaDesarrollo de un programa de aprendizaje integrador para personas de edad avanzada con demencia que viven en la comunidadDementia; Neuroplasticity; Learning; Psychiatric Nursing; Community Health Services; Nursing Methodology Research.Demencia; Neuroplasticidad; Aprendizaje; Enfermería Psiquiátrica; Servicios de Salud Comunitaria; Investigación Metodológica en Enfermería.Demência; Neuroplasticidade; Aprendizagem; Enfermagem Psiquiátrica; Serviços de Saúde Comunitária; Pesquisa Metodológica em Enfermagem.Objective: to develop an integrative learning program forpeople with dementia. Method: a methodological study wasconducted using Delphi technique to develop the learningprogram, followed by a feasibility test. An expert panel wasinvited to develop the integrative learning program based onthe neuroplasticity and learning framework. A feasibility testwas conducted to evaluate the implementation of the programin two centers after the training of personnel who run theprogram. Verbatim transcripts of case conferences werecoded, analyzed, and collapsed into themes and sub-themesby consensus. Results: there was no indication for contentmodification during the period of program implementation.Qualitatively, the participating older adults showed improvementin communications, emotions, connectedness with self andothers, and well-being. Conclusion: the integrative learningprogram was uneventfully implemented with promising results.The program is ready for full-scale research on its efficacy inmultiple centers to obtain more robust evidence.Objetivo: desenvolver um programa de aprendizagemintegrativa para pessoas com demência. Método: foirealizado um estudo metodológico com a técnica Delphi paradesenvolver o programa de aprendizagem, seguido de um testede viabilidade. Um grupo de especialistas foi convidado paradesenvolver o programa de aprendizagem integrativa com baseno framework da neuroplasticidade e da aprendizagem. Umteste de viabilidade foi realizado para avaliar a implementaçãodo programa em dois centros após treinamento do pessoalque dirige o programa. Transcrições literais de conferências decasos foram codificadas, analisadas e agrupadas em temas esubtemas por consenso. Resultados: não houve indicação demodificação de conteúdo durante o período de implementaçãodo programa. Qualitativamente, os idosos participantesapresentaram melhora nas comunicações, emoções, conexãoconsigo e com os outros e bem-estar. Conclusão: o programa deaprendizagem integrativa foi implementado sem intercorrênciascom resultados promissores. O programa está adequado paraser submetido a pesquisas em grande escala relacionadas comsua eficácia em vários centros a fim de obter evidências maisrobustas.Objetivo: desarrollar un programa de aprendizaje integradorpara personas con demencia. Método: se realizó un estudiometodológico empleando la técnica Delphi para desarrollar elprograma de aprendizaje, seguida de una prueba de viabilidad.Se invitó a un panel de expertos a que desarrollara el programade aprendizaje integrador sobre la base del marco de laneuroplasticidad y el aprendizaje. Se realizó una prueba deviabilidad para evaluar la implementación del programa en doscentros después de haber capacitado al personal que dirige elprograma. Las transcripciones literales de los debates de casosse codificaron, analizaron y resumieron en temas y subtemaspor medio de consenso. Resultados: no hubo ningunaindicación para modificar el contenido durante el período deimplementación del programa. En forma cualitativa, los adultosmayores que participaron del programa evidenciaron mejorasen la comunicación, las emociones, la capacidad de conexióncon ellos mismos y con los demás y el bienestar. Conclusión:el programa de aprendizaje integrador se implementó sininconvenientes con resultados prometedores. El programa esapto para ser sometido a una investigación a gran escala conrespecto a su eficacia en varios centros para obtener evidenciamás sólida.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/19886110.1590/1518-8345.4794.3486 Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 29 (2021); e3486Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 29 (2021); e3486Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 29 (2021); e34861518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporengspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861/183007https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861/183008https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861/183009https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKwok Shing Wong, Thomas Yunhua, YangJinghan, ChenKa Man Lee, Carmen Ying, ZhouLiping, JiangWai Yee Chung, Joanne 2022-06-10T19:07:49Zoai:revistas.usp.br:article/198861Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2022-06-10T19:07:49Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade
Development of an integrative learning program for community dwelling old people with dementia
Desarrollo de un programa de aprendizaje integrador para personas de edad avanzada con demencia que viven en la comunidad
title Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade
spellingShingle Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade
Kwok Shing Wong, Thomas
Dementia; Neuroplasticity; Learning; Psychiatric Nursing; Community Health Services; Nursing Methodology Research.
Demencia; Neuroplasticidad; Aprendizaje; Enfermería Psiquiátrica; Servicios de Salud Comunitaria; Investigación Metodológica en Enfermería.
Demência; Neuroplasticidade; Aprendizagem; Enfermagem Psiquiátrica; Serviços de Saúde Comunitária; Pesquisa Metodológica em Enfermagem.
title_short Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade
title_full Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade
title_fullStr Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade
title_full_unstemmed Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade
title_sort Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade
author Kwok Shing Wong, Thomas
author_facet Kwok Shing Wong, Thomas
Yunhua, Yang
Jinghan, Chen
Ka Man Lee, Carmen
Ying, Zhou
Liping, Jiang
Wai Yee Chung, Joanne
author_role author
author2 Yunhua, Yang
Jinghan, Chen
Ka Man Lee, Carmen
Ying, Zhou
Liping, Jiang
Wai Yee Chung, Joanne
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kwok Shing Wong, Thomas
Yunhua, Yang
Jinghan, Chen
Ka Man Lee, Carmen
Ying, Zhou
Liping, Jiang
Wai Yee Chung, Joanne
dc.subject.por.fl_str_mv Dementia; Neuroplasticity; Learning; Psychiatric Nursing; Community Health Services; Nursing Methodology Research.
Demencia; Neuroplasticidad; Aprendizaje; Enfermería Psiquiátrica; Servicios de Salud Comunitaria; Investigación Metodológica en Enfermería.
Demência; Neuroplasticidade; Aprendizagem; Enfermagem Psiquiátrica; Serviços de Saúde Comunitária; Pesquisa Metodológica em Enfermagem.
topic Dementia; Neuroplasticity; Learning; Psychiatric Nursing; Community Health Services; Nursing Methodology Research.
Demencia; Neuroplasticidad; Aprendizaje; Enfermería Psiquiátrica; Servicios de Salud Comunitaria; Investigación Metodológica en Enfermería.
Demência; Neuroplasticidade; Aprendizagem; Enfermagem Psiquiátrica; Serviços de Saúde Comunitária; Pesquisa Metodológica em Enfermagem.
description Objective: to develop an integrative learning program forpeople with dementia. Method: a methodological study wasconducted using Delphi technique to develop the learningprogram, followed by a feasibility test. An expert panel wasinvited to develop the integrative learning program based onthe neuroplasticity and learning framework. A feasibility testwas conducted to evaluate the implementation of the programin two centers after the training of personnel who run theprogram. Verbatim transcripts of case conferences werecoded, analyzed, and collapsed into themes and sub-themesby consensus. Results: there was no indication for contentmodification during the period of program implementation.Qualitatively, the participating older adults showed improvementin communications, emotions, connectedness with self andothers, and well-being. Conclusion: the integrative learningprogram was uneventfully implemented with promising results.The program is ready for full-scale research on its efficacy inmultiple centers to obtain more robust evidence.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861
10.1590/1518-8345.4794.3486
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861
identifier_str_mv 10.1590/1518-8345.4794.3486
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861/183007
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861/183008
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861/183009
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 29 (2021); e3486
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 29 (2021); e3486
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 29 (2021); e3486
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222856390377472