Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861 |
Resumo: | Objective: to develop an integrative learning program forpeople with dementia. Method: a methodological study wasconducted using Delphi technique to develop the learningprogram, followed by a feasibility test. An expert panel wasinvited to develop the integrative learning program based onthe neuroplasticity and learning framework. A feasibility testwas conducted to evaluate the implementation of the programin two centers after the training of personnel who run theprogram. Verbatim transcripts of case conferences werecoded, analyzed, and collapsed into themes and sub-themesby consensus. Results: there was no indication for contentmodification during the period of program implementation.Qualitatively, the participating older adults showed improvementin communications, emotions, connectedness with self andothers, and well-being. Conclusion: the integrative learningprogram was uneventfully implemented with promising results.The program is ready for full-scale research on its efficacy inmultiple centers to obtain more robust evidence. |
id |
USP-38_ef859421b88dac6f4cca28084f92154e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/198861 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidadeDevelopment of an integrative learning program for community dwelling old people with dementiaDesarrollo de un programa de aprendizaje integrador para personas de edad avanzada con demencia que viven en la comunidadDementia; Neuroplasticity; Learning; Psychiatric Nursing; Community Health Services; Nursing Methodology Research.Demencia; Neuroplasticidad; Aprendizaje; Enfermería Psiquiátrica; Servicios de Salud Comunitaria; Investigación Metodológica en Enfermería.Demência; Neuroplasticidade; Aprendizagem; Enfermagem Psiquiátrica; Serviços de Saúde Comunitária; Pesquisa Metodológica em Enfermagem.Objective: to develop an integrative learning program forpeople with dementia. Method: a methodological study wasconducted using Delphi technique to develop the learningprogram, followed by a feasibility test. An expert panel wasinvited to develop the integrative learning program based onthe neuroplasticity and learning framework. A feasibility testwas conducted to evaluate the implementation of the programin two centers after the training of personnel who run theprogram. Verbatim transcripts of case conferences werecoded, analyzed, and collapsed into themes and sub-themesby consensus. Results: there was no indication for contentmodification during the period of program implementation.Qualitatively, the participating older adults showed improvementin communications, emotions, connectedness with self andothers, and well-being. Conclusion: the integrative learningprogram was uneventfully implemented with promising results.The program is ready for full-scale research on its efficacy inmultiple centers to obtain more robust evidence.Objetivo: desenvolver um programa de aprendizagemintegrativa para pessoas com demência. Método: foirealizado um estudo metodológico com a técnica Delphi paradesenvolver o programa de aprendizagem, seguido de um testede viabilidade. Um grupo de especialistas foi convidado paradesenvolver o programa de aprendizagem integrativa com baseno framework da neuroplasticidade e da aprendizagem. Umteste de viabilidade foi realizado para avaliar a implementaçãodo programa em dois centros após treinamento do pessoalque dirige o programa. Transcrições literais de conferências decasos foram codificadas, analisadas e agrupadas em temas esubtemas por consenso. Resultados: não houve indicação demodificação de conteúdo durante o período de implementaçãodo programa. Qualitativamente, os idosos participantesapresentaram melhora nas comunicações, emoções, conexãoconsigo e com os outros e bem-estar. Conclusão: o programa deaprendizagem integrativa foi implementado sem intercorrênciascom resultados promissores. O programa está adequado paraser submetido a pesquisas em grande escala relacionadas comsua eficácia em vários centros a fim de obter evidências maisrobustas.Objetivo: desarrollar un programa de aprendizaje integradorpara personas con demencia. Método: se realizó un estudiometodológico empleando la técnica Delphi para desarrollar elprograma de aprendizaje, seguida de una prueba de viabilidad.Se invitó a un panel de expertos a que desarrollara el programade aprendizaje integrador sobre la base del marco de laneuroplasticidad y el aprendizaje. Se realizó una prueba deviabilidad para evaluar la implementación del programa en doscentros después de haber capacitado al personal que dirige elprograma. Las transcripciones literales de los debates de casosse codificaron, analizaron y resumieron en temas y subtemaspor medio de consenso. Resultados: no hubo ningunaindicación para modificar el contenido durante el período deimplementación del programa. En forma cualitativa, los adultosmayores que participaron del programa evidenciaron mejorasen la comunicación, las emociones, la capacidad de conexióncon ellos mismos y con los demás y el bienestar. Conclusión:el programa de aprendizaje integrador se implementó sininconvenientes con resultados prometedores. El programa esapto para ser sometido a una investigación a gran escala conrespecto a su eficacia en varios centros para obtener evidenciamás sólida.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/19886110.1590/1518-8345.4794.3486 Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 29 (2021); e3486Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 29 (2021); e3486Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 29 (2021); e34861518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporengspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861/183007https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861/183008https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861/183009https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKwok Shing Wong, Thomas Yunhua, YangJinghan, ChenKa Man Lee, Carmen Ying, ZhouLiping, JiangWai Yee Chung, Joanne 2022-06-10T19:07:49Zoai:revistas.usp.br:article/198861Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2022-06-10T19:07:49Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade Development of an integrative learning program for community dwelling old people with dementia Desarrollo de un programa de aprendizaje integrador para personas de edad avanzada con demencia que viven en la comunidad |
title |
Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade |
spellingShingle |
Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade Kwok Shing Wong, Thomas Dementia; Neuroplasticity; Learning; Psychiatric Nursing; Community Health Services; Nursing Methodology Research. Demencia; Neuroplasticidad; Aprendizaje; Enfermería Psiquiátrica; Servicios de Salud Comunitaria; Investigación Metodológica en Enfermería. Demência; Neuroplasticidade; Aprendizagem; Enfermagem Psiquiátrica; Serviços de Saúde Comunitária; Pesquisa Metodológica em Enfermagem. |
title_short |
Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade |
title_full |
Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade |
title_fullStr |
Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade |
title_sort |
Desenvolvimento de um programa de aprendizagem integrativa para idosos com demência residentes na comunidade |
author |
Kwok Shing Wong, Thomas |
author_facet |
Kwok Shing Wong, Thomas Yunhua, Yang Jinghan, Chen Ka Man Lee, Carmen Ying, Zhou Liping, Jiang Wai Yee Chung, Joanne |
author_role |
author |
author2 |
Yunhua, Yang Jinghan, Chen Ka Man Lee, Carmen Ying, Zhou Liping, Jiang Wai Yee Chung, Joanne |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kwok Shing Wong, Thomas Yunhua, Yang Jinghan, Chen Ka Man Lee, Carmen Ying, Zhou Liping, Jiang Wai Yee Chung, Joanne |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dementia; Neuroplasticity; Learning; Psychiatric Nursing; Community Health Services; Nursing Methodology Research. Demencia; Neuroplasticidad; Aprendizaje; Enfermería Psiquiátrica; Servicios de Salud Comunitaria; Investigación Metodológica en Enfermería. Demência; Neuroplasticidade; Aprendizagem; Enfermagem Psiquiátrica; Serviços de Saúde Comunitária; Pesquisa Metodológica em Enfermagem. |
topic |
Dementia; Neuroplasticity; Learning; Psychiatric Nursing; Community Health Services; Nursing Methodology Research. Demencia; Neuroplasticidad; Aprendizaje; Enfermería Psiquiátrica; Servicios de Salud Comunitaria; Investigación Metodológica en Enfermería. Demência; Neuroplasticidade; Aprendizagem; Enfermagem Psiquiátrica; Serviços de Saúde Comunitária; Pesquisa Metodológica em Enfermagem. |
description |
Objective: to develop an integrative learning program forpeople with dementia. Method: a methodological study wasconducted using Delphi technique to develop the learningprogram, followed by a feasibility test. An expert panel wasinvited to develop the integrative learning program based onthe neuroplasticity and learning framework. A feasibility testwas conducted to evaluate the implementation of the programin two centers after the training of personnel who run theprogram. Verbatim transcripts of case conferences werecoded, analyzed, and collapsed into themes and sub-themesby consensus. Results: there was no indication for contentmodification during the period of program implementation.Qualitatively, the participating older adults showed improvementin communications, emotions, connectedness with self andothers, and well-being. Conclusion: the integrative learningprogram was uneventfully implemented with promising results.The program is ready for full-scale research on its efficacy inmultiple centers to obtain more robust evidence. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861 10.1590/1518-8345.4794.3486 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861 |
identifier_str_mv |
10.1590/1518-8345.4794.3486 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861/183007 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861/183008 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/198861/183009 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 29 (2021); e3486 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 29 (2021); e3486 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 29 (2021); e3486 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1800222856390377472 |