Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
DOI: | 10.11606/issn.2238-6149.v28i2p198-205 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/120300 |
Resumo: | The family is a privileged space for the development of the individual and society. Thus, the objective of this research was to evaluate the frequency of stimulation and support offered to the child in the family environment, based on the parents’ perspective. The participants were 17 mothers and two fathers of children with cerebral palsy aged one to 12 years. Participants were interviewed at child care centers, educational institution and at home. The questionnaire applied was EC-Home. Quantitative data were analyzed using descriptive methods (absolute frequency, relative and arithmetic mean). The results showed that the parents are responsive to the needs of children, and attempt to stay near the same most of the time; yet, they offer incentives, mainly related to academic aspects and language. It concludes that the data can help further research on investment focused intervention programs for families in order to maximize the stimulation that can be offered to children and empower parents, identified as the main agents for child development. |
id |
USP-43_12451b372e8817f5b693edda23f91cb4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/120300 |
network_acronym_str |
USP-43 |
network_name_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
spelling |
Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebralEvaluation of stimulation and support in the family environment offered to children with cerebral palsyCerebral palsyFamilyPhysical stimulationEnvironmentDisabled children.Paralisia cerebralFamíliaEstimulação físicaMeio ambienteCrianças com deficiência.The family is a privileged space for the development of the individual and society. Thus, the objective of this research was to evaluate the frequency of stimulation and support offered to the child in the family environment, based on the parents’ perspective. The participants were 17 mothers and two fathers of children with cerebral palsy aged one to 12 years. Participants were interviewed at child care centers, educational institution and at home. The questionnaire applied was EC-Home. Quantitative data were analyzed using descriptive methods (absolute frequency, relative and arithmetic mean). The results showed that the parents are responsive to the needs of children, and attempt to stay near the same most of the time; yet, they offer incentives, mainly related to academic aspects and language. It concludes that the data can help further research on investment focused intervention programs for families in order to maximize the stimulation that can be offered to children and empower parents, identified as the main agents for child development.A família é um espaço privilegiado para o desenvolvimento do indivíduo e da sociedade. Assim, o objetivo desta pesquisa foi avaliar a frequência da estimulação e apoio oferecido à criança no ambiente familiar, baseado na perspectiva dos pais. Participaram 17 mães e dois pais de crianças com paralisia cerebral com idade entre um a 12 anos. Os participantes foram entrevistados em centros de atendimento à criança, instituição educacional e no próprio domicílio. O questionário aplicado foi o EC-Home. Os dados quantitativos foram analisados por meio de métodos descritivos (frequência absoluta, relativa e média aritmética). Os resultados demonstraram que os pais são responsivos às necessidades dos filhos e tentam manter-se próximos deles na maior parte do tempo; oferecem estímulos, principalmente relacionados aos aspectos acadêmicos e de linguagem. Conclui-se que os dados podem auxiliar outras pesquisas na proposição de programas de intervenção focados em famílias, a fim de maximizar a estimulação que pode ser oferecida aos filhos e empoderar os pais, apontados como os principais agentes para o desenvolvimento infantil.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2017-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/12030010.11606/issn.2238-6149.v28i2p198-205Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 Núm. 2 (2017); 198-205Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 No. 2 (2017); 198-205Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 28 n. 2 (2017); 198-2052238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/120300/134857Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Tássia Lopes deDella Barba, Patrícia Carla de Souza2017-11-16T17:29:44Zoai:revistas.usp.br:article/120300Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2017-11-16T17:29:44Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral Evaluation of stimulation and support in the family environment offered to children with cerebral palsy |
title |
Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral |
spellingShingle |
Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral Azevedo, Tássia Lopes de Cerebral palsy Family Physical stimulation Environment Disabled children. Paralisia cerebral Família Estimulação física Meio ambiente Crianças com deficiência. Azevedo, Tássia Lopes de Cerebral palsy Family Physical stimulation Environment Disabled children. Paralisia cerebral Família Estimulação física Meio ambiente Crianças com deficiência. |
title_short |
Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral |
title_full |
Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral |
title_fullStr |
Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral |
title_full_unstemmed |
Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral |
title_sort |
Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral |
author |
Azevedo, Tássia Lopes de |
author_facet |
Azevedo, Tássia Lopes de Azevedo, Tássia Lopes de Della Barba, Patrícia Carla de Souza Della Barba, Patrícia Carla de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Della Barba, Patrícia Carla de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Tássia Lopes de Della Barba, Patrícia Carla de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cerebral palsy Family Physical stimulation Environment Disabled children. Paralisia cerebral Família Estimulação física Meio ambiente Crianças com deficiência. |
topic |
Cerebral palsy Family Physical stimulation Environment Disabled children. Paralisia cerebral Família Estimulação física Meio ambiente Crianças com deficiência. |
description |
The family is a privileged space for the development of the individual and society. Thus, the objective of this research was to evaluate the frequency of stimulation and support offered to the child in the family environment, based on the parents’ perspective. The participants were 17 mothers and two fathers of children with cerebral palsy aged one to 12 years. Participants were interviewed at child care centers, educational institution and at home. The questionnaire applied was EC-Home. Quantitative data were analyzed using descriptive methods (absolute frequency, relative and arithmetic mean). The results showed that the parents are responsive to the needs of children, and attempt to stay near the same most of the time; yet, they offer incentives, mainly related to academic aspects and language. It concludes that the data can help further research on investment focused intervention programs for families in order to maximize the stimulation that can be offered to children and empower parents, identified as the main agents for child development. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/120300 10.11606/issn.2238-6149.v28i2p198-205 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/120300 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-6149.v28i2p198-205 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/120300/134857 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 Núm. 2 (2017); 198-205 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 No. 2 (2017); 198-205 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 28 n. 2 (2017); 198-205 2238-6149 1415-9104 reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
collection |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revto@usp.br |
_version_ |
1822181367490805760 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.11606/issn.2238-6149.v28i2p198-205 |