Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Tássia Lopes de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Della Barba, Patrícia Carla de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
DOI: 10.11606/issn.2238-6149.v28i2p198-205
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/120300
Resumo: The family is a privileged space for the development of the individual and society. Thus, the objective of this research was to evaluate the frequency of stimulation and support offered to the child in the family environment, based on the parents’ perspective. The participants were 17 mothers and two fathers of children with cerebral palsy aged one to 12 years. Participants were interviewed at child care centers, educational institution and at home. The questionnaire applied was EC-Home. Quantitative data were analyzed using descriptive methods (absolute frequency, relative and arithmetic mean). The results showed that the parents are responsive to the needs of children, and attempt to stay near the same most of the time; yet, they offer incentives, mainly related to academic aspects and language. It concludes that the data can help further research on investment focused intervention programs for families in order to maximize the stimulation that can be offered to children and empower parents, identified as the main agents for child development.
id USP-43_12451b372e8817f5b693edda23f91cb4
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/120300
network_acronym_str USP-43
network_name_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
spelling Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebralEvaluation of stimulation and support in the family environment offered to children with cerebral palsyCerebral palsyFamilyPhysical stimulationEnvironmentDisabled children.Paralisia cerebralFamíliaEstimulação físicaMeio ambienteCrianças com deficiência.The family is a privileged space for the development of the individual and society. Thus, the objective of this research was to evaluate the frequency of stimulation and support offered to the child in the family environment, based on the parents’ perspective. The participants were 17 mothers and two fathers of children with cerebral palsy aged one to 12 years. Participants were interviewed at child care centers, educational institution and at home. The questionnaire applied was EC-Home. Quantitative data were analyzed using descriptive methods (absolute frequency, relative and arithmetic mean). The results showed that the parents are responsive to the needs of children, and attempt to stay near the same most of the time; yet, they offer incentives, mainly related to academic aspects and language. It concludes that the data can help further research on investment focused intervention programs for families in order to maximize the stimulation that can be offered to children and empower parents, identified as the main agents for child development.A família é um espaço privilegiado para o desenvolvimento do indivíduo e da sociedade. Assim, o objetivo desta pesquisa foi avaliar a frequência da estimulação e apoio oferecido à criança no ambiente familiar, baseado na perspectiva dos pais. Participaram 17 mães e dois pais de crianças com paralisia cerebral com idade entre um a 12 anos. Os participantes foram entrevistados em centros de atendimento à criança, instituição educacional e no próprio domicílio. O questionário aplicado foi o EC-Home. Os dados quantitativos foram analisados por meio de métodos descritivos (frequência absoluta, relativa e média aritmética). Os resultados demonstraram que os pais são responsivos às necessidades dos filhos e tentam manter-se próximos deles na maior parte do tempo; oferecem estímulos, principalmente relacionados aos aspectos acadêmicos e de linguagem. Conclui-se que os dados podem auxiliar outras pesquisas na proposição de programas de intervenção focados em famílias, a fim de maximizar a estimulação que pode ser oferecida aos filhos e empoderar os pais, apontados como os principais agentes para o desenvolvimento infantil.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2017-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/12030010.11606/issn.2238-6149.v28i2p198-205Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 Núm. 2 (2017); 198-205Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 No. 2 (2017); 198-205Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 28 n. 2 (2017); 198-2052238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/120300/134857Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Tássia Lopes deDella Barba, Patrícia Carla de Souza2017-11-16T17:29:44Zoai:revistas.usp.br:article/120300Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2017-11-16T17:29:44Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral
Evaluation of stimulation and support in the family environment offered to children with cerebral palsy
title Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral
spellingShingle Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral
Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral
Azevedo, Tássia Lopes de
Cerebral palsy
Family
Physical stimulation
Environment
Disabled children.
Paralisia cerebral
Família
Estimulação física
Meio ambiente
Crianças com deficiência.
Azevedo, Tássia Lopes de
Cerebral palsy
Family
Physical stimulation
Environment
Disabled children.
Paralisia cerebral
Família
Estimulação física
Meio ambiente
Crianças com deficiência.
title_short Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral
title_full Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral
title_fullStr Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral
Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral
title_full_unstemmed Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral
Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral
title_sort Avaliação da estimulação e apoio no ambiente familiar oferecido à criança com paralisia cerebral
author Azevedo, Tássia Lopes de
author_facet Azevedo, Tássia Lopes de
Azevedo, Tássia Lopes de
Della Barba, Patrícia Carla de Souza
Della Barba, Patrícia Carla de Souza
author_role author
author2 Della Barba, Patrícia Carla de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Tássia Lopes de
Della Barba, Patrícia Carla de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Cerebral palsy
Family
Physical stimulation
Environment
Disabled children.
Paralisia cerebral
Família
Estimulação física
Meio ambiente
Crianças com deficiência.
topic Cerebral palsy
Family
Physical stimulation
Environment
Disabled children.
Paralisia cerebral
Família
Estimulação física
Meio ambiente
Crianças com deficiência.
description The family is a privileged space for the development of the individual and society. Thus, the objective of this research was to evaluate the frequency of stimulation and support offered to the child in the family environment, based on the parents’ perspective. The participants were 17 mothers and two fathers of children with cerebral palsy aged one to 12 years. Participants were interviewed at child care centers, educational institution and at home. The questionnaire applied was EC-Home. Quantitative data were analyzed using descriptive methods (absolute frequency, relative and arithmetic mean). The results showed that the parents are responsive to the needs of children, and attempt to stay near the same most of the time; yet, they offer incentives, mainly related to academic aspects and language. It concludes that the data can help further research on investment focused intervention programs for families in order to maximize the stimulation that can be offered to children and empower parents, identified as the main agents for child development.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/120300
10.11606/issn.2238-6149.v28i2p198-205
url https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/120300
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-6149.v28i2p198-205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/120300/134857
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 Núm. 2 (2017); 198-205
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 No. 2 (2017); 198-205
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 28 n. 2 (2017); 198-205
2238-6149
1415-9104
reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
collection Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository.name.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revto@usp.br
_version_ 1822181367490805760
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.11606/issn.2238-6149.v28i2p198-205