Avaliação da coordenação e destreza motora - ACOORDEM: etapas de criação e perspectivas de validação
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Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/13933 |
Resumo: | Problems in motor coordination are common in infancy and they may influence the child's school performance and self-stem. There are various tests designed to detect motor problems, but none of them was created and standardized for the Brazilian children. In the absence of appropriate instruments to diagnose and characterize motor problems, the children do not get assistance, increasing the risk for school failure. In this study we describe the initial steps of the creation of the Assessment of Motor Coordination and Dexterity (ACOORDEM), a test designed to detect developmental coordination disorder in children ages 4 to 8 years old. The methodology included a review of the most well known tests that are used to assess motor coordination in children and the creation of a item bank, with 349 entries. Items that were similar were discarded and the remaining were submitted to inclusion criteria, based on theoretical principles that guided the creation of the ACOORDEM. An initial version of the test was created, and its content validity was examined by panels of experts and clinicians, involved in the area of child development. |
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Avaliação da coordenação e destreza motora - ACOORDEM: etapas de criação e perspectivas de validação The assessment of motor coordination and dexterity: test development and validation perspectives Motor skillsMotor skills disordersChild development^i2^streOccupational therapy^i2^streOccupational therapy^i2^smethValidityEvaluation studyDestreza motoraTranstornos das habilidades motoras^i1^steraDesenvolvimento infantil^i1^smétoTerapia ocupacional^i1^stendêncValidadeEstudos de avaliação Problems in motor coordination are common in infancy and they may influence the child's school performance and self-stem. There are various tests designed to detect motor problems, but none of them was created and standardized for the Brazilian children. In the absence of appropriate instruments to diagnose and characterize motor problems, the children do not get assistance, increasing the risk for school failure. In this study we describe the initial steps of the creation of the Assessment of Motor Coordination and Dexterity (ACOORDEM), a test designed to detect developmental coordination disorder in children ages 4 to 8 years old. The methodology included a review of the most well known tests that are used to assess motor coordination in children and the creation of a item bank, with 349 entries. Items that were similar were discarded and the remaining were submitted to inclusion criteria, based on theoretical principles that guided the creation of the ACOORDEM. An initial version of the test was created, and its content validity was examined by panels of experts and clinicians, involved in the area of child development. Problemas de coordenação motora são comuns na infância e podem influenciar o desempenho escolar e a auto-estima da criança. Existem vários testes para detecção de problemas motores, mas nenhum deles foi criado e estandardizado para a criança brasileira. Na ausência de instrumentação apropriada para diagnóstico e caracterização das dificuldades motoras, muitas crianças não recebem ajuda, aumentando o risco de fracasso escolar. Nesse trabalho descrevemos as etapas iniciais de criação da Avaliação da Coordenação e Destreza Motora (ACOORDEM), teste para detecção de transtorno da coordenação motora em crianças de 4 a 8 anos de idade. A metodologia incluiu a revisão dos principais testes utilizados para avaliação da coordenação motora em crianças e criação de banco de dados com 349 itens de teste. Itens similares foram descartados e os restantes submetidos a critérios de inclusão, baseados nos princípios teóricos que nortearam a criação da ACOORDEM. Criou-se a versão inicial do teste, cuja validade de conteúdo foi avaliada por pesquisadores e profissionais que atuam na área de desenvolvimento infantil. Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2004-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/1393310.11606/issn.2238-6149.v15i1p17-25Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 15 Núm. 1 (2004); 17-25Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 15 No. 1 (2004); 17-25Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 15 n. 1 (2004); 17-252238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/13933/15751Magalhães, Lívia C.Nascimento, Viviane C. S.Rezende, Márcia B.info:eu-repo/semantics/openAccess2016-03-04T12:10:45Zoai:revistas.usp.br:article/13933Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2016-03-04T12:10:45Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false |
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