As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camargo, Ana Paula
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fernandes, Amanda Dourado Souza Akahosi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/215100
Resumo: Introduction: Faced with the Covid-19 pandemic and the emergency measures to control and combat the spread of the virus, children were severely impacted, as their dailylives were interrupted. Objective: To understand how children experienced daily life during the Covid-19 pandemic, from their own perspective. Methodology: exploratory study, with a qualitative approach, carried out with 19 children aged 9 to 11 years old, linked to a public school. For data collection, graphic elucidation and a semi-structured interview were used. Both the narratives arising from the graphic elucidations and the data produced in the interviews were analyzed based on thematic analysis. Results: three themes emerged - Playing as the main activity in daily life; The use of screens during the pandemic; School and learning. The results showed that playing continued to be present, based on the inventiveness of the children. The use of technological devices was one of the main entertainment resources used, they barely managed to apprehend remotely. Conclusion: it is expected that the data collected can contribute to a better understanding of one of the biggest health crises ever experienced, favoring new reflections and discussions about public policies and interventionstrategies aimed at this population.
id USP-43_7857365fcf8d414c996dab7d0ef71bbd
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/215100
network_acronym_str USP-43
network_name_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository_id_str
spelling As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivasThe implications of the Covid-19pandemic on children’s daily lives from their own perspectivesChildrenDaily lifeCovid-19CriançasCotidianoCovid-19Introduction: Faced with the Covid-19 pandemic and the emergency measures to control and combat the spread of the virus, children were severely impacted, as their dailylives were interrupted. Objective: To understand how children experienced daily life during the Covid-19 pandemic, from their own perspective. Methodology: exploratory study, with a qualitative approach, carried out with 19 children aged 9 to 11 years old, linked to a public school. For data collection, graphic elucidation and a semi-structured interview were used. Both the narratives arising from the graphic elucidations and the data produced in the interviews were analyzed based on thematic analysis. Results: three themes emerged - Playing as the main activity in daily life; The use of screens during the pandemic; School and learning. The results showed that playing continued to be present, based on the inventiveness of the children. The use of technological devices was one of the main entertainment resources used, they barely managed to apprehend remotely. Conclusion: it is expected that the data collected can contribute to a better understanding of one of the biggest health crises ever experienced, favoring new reflections and discussions about public policies and interventionstrategies aimed at this population.Introdução: Diante da pandemia da Covid-19 e as medidas emergenciais adotadas as crianças foram severamenteimpactadas, uma vez que tiveram seus cotidianos interrompidos. Objetivo: Compreender como as crianças vivenciaram o cotidiano na pandemia da Covid-19, a partir de suas próprias perspectivas. Metodologia: estudo exploratório, de abordagem qualitativa, realizado com 19 crianças de 9 a 11 anos, vinculadas a uma escola pública. Para a coleta de dados foi utilizada a elucidação gráfica,narrativa sobre a elucidação e uma entrevista semiestruturada. Os dados produzidos foram analisados a partir da análise temática. Resultados: três temáticas emergiram - O brincar como atividade principal no cotidiano das crianças; O uso de telas na pandemia da Covid-19; A escola e o aprendizado das crianças durante a pandemia da Covid-19. Os resultados evidenciaram que o brincar continuou presente, sendo o uso de dispositivos tecnológicos um dos principais recursos de entretenimento utilizados no período. Sobre a escola, as crianças relataram que pouco conseguiram apreender de forma remota, diante das dificuldades existentes. Conclusão:espera-se que os dados coletados possam contribuir para o maior conhecimento de uma das maiores crises sanitárias já vivenciadas, favorecendo novas reflexões e discussões acerca das políticas públicas e estratégias de intervenção voltadas a essa população.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/21510010.11606/issn.2238-6149.rto.2023.215100Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 33 n. 1-3 (2023); e215100Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 33 No. 1-3 (2023); e215100Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 33 Núm. 1-3 (2023); e2151002238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/215100/203662Copyright (c) 2023 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCamargo, Ana PaulaFernandes, Amanda Dourado Souza Akahosi 2024-04-16T21:16:56Zoai:revistas.usp.br:article/215100Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2024-04-16T21:16:56Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas
The implications of the Covid-19pandemic on children’s daily lives from their own perspectives
title As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas
spellingShingle As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas
Camargo, Ana Paula
Children
Daily life
Covid-19
Crianças
Cotidiano
Covid-19
title_short As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas
title_full As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas
title_fullStr As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas
title_full_unstemmed As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas
title_sort As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas
author Camargo, Ana Paula
author_facet Camargo, Ana Paula
Fernandes, Amanda Dourado Souza Akahosi
author_role author
author2 Fernandes, Amanda Dourado Souza Akahosi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Camargo, Ana Paula
Fernandes, Amanda Dourado Souza Akahosi
dc.subject.por.fl_str_mv Children
Daily life
Covid-19
Crianças
Cotidiano
Covid-19
topic Children
Daily life
Covid-19
Crianças
Cotidiano
Covid-19
description Introduction: Faced with the Covid-19 pandemic and the emergency measures to control and combat the spread of the virus, children were severely impacted, as their dailylives were interrupted. Objective: To understand how children experienced daily life during the Covid-19 pandemic, from their own perspective. Methodology: exploratory study, with a qualitative approach, carried out with 19 children aged 9 to 11 years old, linked to a public school. For data collection, graphic elucidation and a semi-structured interview were used. Both the narratives arising from the graphic elucidations and the data produced in the interviews were analyzed based on thematic analysis. Results: three themes emerged - Playing as the main activity in daily life; The use of screens during the pandemic; School and learning. The results showed that playing continued to be present, based on the inventiveness of the children. The use of technological devices was one of the main entertainment resources used, they barely managed to apprehend remotely. Conclusion: it is expected that the data collected can contribute to a better understanding of one of the biggest health crises ever experienced, favoring new reflections and discussions about public policies and interventionstrategies aimed at this population.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/215100
10.11606/issn.2238-6149.rto.2023.215100
url https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/215100
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-6149.rto.2023.215100
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/215100/203662
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 33 n. 1-3 (2023); e215100
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 33 No. 1-3 (2023); e215100
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 33 Núm. 1-3 (2023); e215100
2238-6149
1415-9104
reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
collection Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository.name.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revto@usp.br
_version_ 1798042668008210432