As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/215100 |
Resumo: | Introduction: Faced with the Covid-19 pandemic and the emergency measures to control and combat the spread of the virus, children were severely impacted, as their dailylives were interrupted. Objective: To understand how children experienced daily life during the Covid-19 pandemic, from their own perspective. Methodology: exploratory study, with a qualitative approach, carried out with 19 children aged 9 to 11 years old, linked to a public school. For data collection, graphic elucidation and a semi-structured interview were used. Both the narratives arising from the graphic elucidations and the data produced in the interviews were analyzed based on thematic analysis. Results: three themes emerged - Playing as the main activity in daily life; The use of screens during the pandemic; School and learning. The results showed that playing continued to be present, based on the inventiveness of the children. The use of technological devices was one of the main entertainment resources used, they barely managed to apprehend remotely. Conclusion: it is expected that the data collected can contribute to a better understanding of one of the biggest health crises ever experienced, favoring new reflections and discussions about public policies and interventionstrategies aimed at this population. |
id |
USP-43_7857365fcf8d414c996dab7d0ef71bbd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/215100 |
network_acronym_str |
USP-43 |
network_name_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
repository_id_str |
|
spelling |
As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivasThe implications of the Covid-19pandemic on children’s daily lives from their own perspectivesChildrenDaily lifeCovid-19CriançasCotidianoCovid-19Introduction: Faced with the Covid-19 pandemic and the emergency measures to control and combat the spread of the virus, children were severely impacted, as their dailylives were interrupted. Objective: To understand how children experienced daily life during the Covid-19 pandemic, from their own perspective. Methodology: exploratory study, with a qualitative approach, carried out with 19 children aged 9 to 11 years old, linked to a public school. For data collection, graphic elucidation and a semi-structured interview were used. Both the narratives arising from the graphic elucidations and the data produced in the interviews were analyzed based on thematic analysis. Results: three themes emerged - Playing as the main activity in daily life; The use of screens during the pandemic; School and learning. The results showed that playing continued to be present, based on the inventiveness of the children. The use of technological devices was one of the main entertainment resources used, they barely managed to apprehend remotely. Conclusion: it is expected that the data collected can contribute to a better understanding of one of the biggest health crises ever experienced, favoring new reflections and discussions about public policies and interventionstrategies aimed at this population.Introdução: Diante da pandemia da Covid-19 e as medidas emergenciais adotadas as crianças foram severamenteimpactadas, uma vez que tiveram seus cotidianos interrompidos. Objetivo: Compreender como as crianças vivenciaram o cotidiano na pandemia da Covid-19, a partir de suas próprias perspectivas. Metodologia: estudo exploratório, de abordagem qualitativa, realizado com 19 crianças de 9 a 11 anos, vinculadas a uma escola pública. Para a coleta de dados foi utilizada a elucidação gráfica,narrativa sobre a elucidação e uma entrevista semiestruturada. Os dados produzidos foram analisados a partir da análise temática. Resultados: três temáticas emergiram - O brincar como atividade principal no cotidiano das crianças; O uso de telas na pandemia da Covid-19; A escola e o aprendizado das crianças durante a pandemia da Covid-19. Os resultados evidenciaram que o brincar continuou presente, sendo o uso de dispositivos tecnológicos um dos principais recursos de entretenimento utilizados no período. Sobre a escola, as crianças relataram que pouco conseguiram apreender de forma remota, diante das dificuldades existentes. Conclusão:espera-se que os dados coletados possam contribuir para o maior conhecimento de uma das maiores crises sanitárias já vivenciadas, favorecendo novas reflexões e discussões acerca das políticas públicas e estratégias de intervenção voltadas a essa população.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/21510010.11606/issn.2238-6149.rto.2023.215100Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 33 n. 1-3 (2023); e215100Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 33 No. 1-3 (2023); e215100Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 33 Núm. 1-3 (2023); e2151002238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/215100/203662Copyright (c) 2023 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCamargo, Ana PaulaFernandes, Amanda Dourado Souza Akahosi 2024-04-16T21:16:56Zoai:revistas.usp.br:article/215100Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2024-04-16T21:16:56Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas The implications of the Covid-19pandemic on children’s daily lives from their own perspectives |
title |
As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas |
spellingShingle |
As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas Camargo, Ana Paula Children Daily life Covid-19 Crianças Cotidiano Covid-19 |
title_short |
As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas |
title_full |
As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas |
title_fullStr |
As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas |
title_full_unstemmed |
As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas |
title_sort |
As implicações da pandemia da Covid-19 no cotidiano das crianças sob suas próprias perspectivas |
author |
Camargo, Ana Paula |
author_facet |
Camargo, Ana Paula Fernandes, Amanda Dourado Souza Akahosi |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Amanda Dourado Souza Akahosi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Camargo, Ana Paula Fernandes, Amanda Dourado Souza Akahosi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Children Daily life Covid-19 Crianças Cotidiano Covid-19 |
topic |
Children Daily life Covid-19 Crianças Cotidiano Covid-19 |
description |
Introduction: Faced with the Covid-19 pandemic and the emergency measures to control and combat the spread of the virus, children were severely impacted, as their dailylives were interrupted. Objective: To understand how children experienced daily life during the Covid-19 pandemic, from their own perspective. Methodology: exploratory study, with a qualitative approach, carried out with 19 children aged 9 to 11 years old, linked to a public school. For data collection, graphic elucidation and a semi-structured interview were used. Both the narratives arising from the graphic elucidations and the data produced in the interviews were analyzed based on thematic analysis. Results: three themes emerged - Playing as the main activity in daily life; The use of screens during the pandemic; School and learning. The results showed that playing continued to be present, based on the inventiveness of the children. The use of technological devices was one of the main entertainment resources used, they barely managed to apprehend remotely. Conclusion: it is expected that the data collected can contribute to a better understanding of one of the biggest health crises ever experienced, favoring new reflections and discussions about public policies and interventionstrategies aimed at this population. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/215100 10.11606/issn.2238-6149.rto.2023.215100 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/215100 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-6149.rto.2023.215100 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/215100/203662 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 33 n. 1-3 (2023); e215100 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 33 No. 1-3 (2023); e215100 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 33 Núm. 1-3 (2023); e215100 2238-6149 1415-9104 reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
collection |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revto@usp.br |
_version_ |
1798042668008210432 |