Terapia ocupacional social: diversidade, cultura e saber técnico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Denise Dias
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Almeida, Marta Carvalho de, Vecchia, Talita Camila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14016
Resumo: This article is about an historical approach of culture concept in the west (mainly in France, England and Germany) to get into the context of the main discussions that have influenced Brazilian thought and to discuss culture notion as a right as well as UNESCO supports. DISCUSSION: The basis is the comprehension about the difference between societies and cultures. In this sense, the identities coexistence problem, since the differences have had an increasing intensification, needs new ways of working because it demands to learn to coexist and share multiple identities even if they are ambiguous. CONCLUSION: It is demanded from the Occupational Therapist the capacity of building coherent interventions in specific local cultures. In Occupational Therapy, the valorization of diversity means the recognition that there is a differentiated public-target in many ways: 1. In one same culture or sub-culture: age, genre, socialization processes, class, race and language create differentiations that demand method and objectives elaborated. 2. Situations where there are social experiences marked by inequalities or that coexist differentiated socio-cultural practice, It is important to apprehend the game's cultural dynamic, the codes and the symbols that interact or conflict.
id USP-43_90884e93f4cd8afdf933f354fcf637ff
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/14016
network_acronym_str USP-43
network_name_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository_id_str
spelling Terapia ocupacional social: diversidade, cultura e saber técnico Social occupational therapy: diversity, culture and knowledge CulturaDiversidadeGrupo socialTerapia OcupacionalCultureDiversitySocial GroupOccupational Therapy This article is about an historical approach of culture concept in the west (mainly in France, England and Germany) to get into the context of the main discussions that have influenced Brazilian thought and to discuss culture notion as a right as well as UNESCO supports. DISCUSSION: The basis is the comprehension about the difference between societies and cultures. In this sense, the identities coexistence problem, since the differences have had an increasing intensification, needs new ways of working because it demands to learn to coexist and share multiple identities even if they are ambiguous. CONCLUSION: It is demanded from the Occupational Therapist the capacity of building coherent interventions in specific local cultures. In Occupational Therapy, the valorization of diversity means the recognition that there is a differentiated public-target in many ways: 1. In one same culture or sub-culture: age, genre, socialization processes, class, race and language create differentiations that demand method and objectives elaborated. 2. Situations where there are social experiences marked by inequalities or that coexist differentiated socio-cultural practice, It is important to apprehend the game's cultural dynamic, the codes and the symbols that interact or conflict. Trata-se de abordagem histórica do conceito de cultura no ocidente (principalmente na França, Inglaterra e Alemanha) para contextualizar as principais discussões que influenciaram o pensamento brasileiro e discutir a noção de cultura como direito conforme defende UNESCO. DISCUSSÃO: A base é a da compreensão da diferença entre sociedades e culturas. Nesse sentido, a problemática da coexistência de identidades com intensificação crescente da questão da diferença, requerer novas formas para se trabalhar, pois exige aprender a conviver e partilhar identidades múltiplas ainda que ambíguas. CONCLUSÃO: Exige-se do terapeuta ocupacional a capacidade de constituir intervenções coerentes com as culturas locais específicas. Valorizar a diversidade em Terapia Ocupacional significa reconhecer que há um público-alvo diferenciado entre si de muitas formas: 1. Numa mesma cultura ou sub-cultura: idade, gênero, processos de socialização, classe, raça, língua criam diferenciações que exigem reformulações de método e de objetivos. 2. Em situações em que existem experiências societárias marcadas por desigualdades ou que co-existem práticas socioculturais diferenciadas, cabe ainda mais fortemente apreender as dinâmicas culturais em jogo, os códigos e os símbolos que interagem ou que conflitam. Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/1401610.11606/issn.2238-6149.v18i3p128-134Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 18 Núm. 3 (2007); 128-134Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 18 No. 3 (2007); 128-134Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 18 n. 3 (2007); 128-1342238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14016/15834Barros, Denise DiasAlmeida, Marta Carvalho deVecchia, Talita Camilainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-03-04T12:06:43Zoai:revistas.usp.br:article/14016Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2016-03-04T12:06:43Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Terapia ocupacional social: diversidade, cultura e saber técnico
Social occupational therapy: diversity, culture and knowledge
title Terapia ocupacional social: diversidade, cultura e saber técnico
spellingShingle Terapia ocupacional social: diversidade, cultura e saber técnico
Barros, Denise Dias
Cultura
Diversidade
Grupo social
Terapia Ocupacional
Culture
Diversity
Social Group
Occupational Therapy
title_short Terapia ocupacional social: diversidade, cultura e saber técnico
title_full Terapia ocupacional social: diversidade, cultura e saber técnico
title_fullStr Terapia ocupacional social: diversidade, cultura e saber técnico
title_full_unstemmed Terapia ocupacional social: diversidade, cultura e saber técnico
title_sort Terapia ocupacional social: diversidade, cultura e saber técnico
author Barros, Denise Dias
author_facet Barros, Denise Dias
Almeida, Marta Carvalho de
Vecchia, Talita Camila
author_role author
author2 Almeida, Marta Carvalho de
Vecchia, Talita Camila
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Denise Dias
Almeida, Marta Carvalho de
Vecchia, Talita Camila
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura
Diversidade
Grupo social
Terapia Ocupacional
Culture
Diversity
Social Group
Occupational Therapy
topic Cultura
Diversidade
Grupo social
Terapia Ocupacional
Culture
Diversity
Social Group
Occupational Therapy
description This article is about an historical approach of culture concept in the west (mainly in France, England and Germany) to get into the context of the main discussions that have influenced Brazilian thought and to discuss culture notion as a right as well as UNESCO supports. DISCUSSION: The basis is the comprehension about the difference between societies and cultures. In this sense, the identities coexistence problem, since the differences have had an increasing intensification, needs new ways of working because it demands to learn to coexist and share multiple identities even if they are ambiguous. CONCLUSION: It is demanded from the Occupational Therapist the capacity of building coherent interventions in specific local cultures. In Occupational Therapy, the valorization of diversity means the recognition that there is a differentiated public-target in many ways: 1. In one same culture or sub-culture: age, genre, socialization processes, class, race and language create differentiations that demand method and objectives elaborated. 2. Situations where there are social experiences marked by inequalities or that coexist differentiated socio-cultural practice, It is important to apprehend the game's cultural dynamic, the codes and the symbols that interact or conflict.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14016
10.11606/issn.2238-6149.v18i3p128-134
url https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14016
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-6149.v18i3p128-134
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14016/15834
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 18 Núm. 3 (2007); 128-134
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 18 No. 3 (2007); 128-134
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 18 n. 3 (2007); 128-134
2238-6149
1415-9104
reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
collection Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository.name.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revto@usp.br
_version_ 1798042669079855104