Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
DOI: | 10.11606/issn.2238-6149.v31i1-3p17-23 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/166785 |
Resumo: | Objectives: to analyze the practices implemented by occupational therapists working in Early Childhood Intervention services for children between zero and five years old and to point out the challenges faced by these professionals during the structuring of their actions. Methodology: This is a cross-sectional, descriptive, and exploratory study, with a qualitative approach. Four occupational therapists associated with services participated in cities in the interior and coast of the state of São Paulo. Data collection was carried out through semi-structured interviews and data analysis was carried out from the perspective of Content Analysis, in the thematic analysis modality. Results: The results of the study were classified into four thematic groups: Practices in the context of Early Childhood Intervention, The object of the intervention, Rationale for action and Challenges for Occupational Therapy in Early Childhood Intervention. Conclusion: it is concluded that developed practices have been structured under predominantly rehabilitative references and based on the needs of the children served, which impacts de identity of the actions. Thus, the main ones are related to the characteristics of the services, professional training, and the design of a model of practice. |
id |
USP-43_b8b8337558c203c96d517d18c2f1340a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/166785 |
network_acronym_str |
USP-43 |
network_name_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
spelling |
Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precocePractices and challenges for occupational therapy in the context of early childhood interventionIntervenção PrecoceInfânciaReabilitaçãoTerapia OcupacionalIntervenção precoce (Educação)Pré-escolarOccupational TherapyEarly Childhood InterventionChildhoodReahabilitationEarly intervention (Education)Child, preschoolObjectives: to analyze the practices implemented by occupational therapists working in Early Childhood Intervention services for children between zero and five years old and to point out the challenges faced by these professionals during the structuring of their actions. Methodology: This is a cross-sectional, descriptive, and exploratory study, with a qualitative approach. Four occupational therapists associated with services participated in cities in the interior and coast of the state of São Paulo. Data collection was carried out through semi-structured interviews and data analysis was carried out from the perspective of Content Analysis, in the thematic analysis modality. Results: The results of the study were classified into four thematic groups: Practices in the context of Early Childhood Intervention, The object of the intervention, Rationale for action and Challenges for Occupational Therapy in Early Childhood Intervention. Conclusion: it is concluded that developed practices have been structured under predominantly rehabilitative references and based on the needs of the children served, which impacts de identity of the actions. Thus, the main ones are related to the characteristics of the services, professional training, and the design of a model of practice.Objetivos: analisar as práticas implementadas por terapeutas ocupacionais atuantes em serviços de Intervenção Precoce destinados a crianças entre zero e cinco anos e apontar os desafios enfrentados por esses profissionais durante a estruturação de suas ações. Procedimentos metodológicos: Trata-se de um estudo transversal, descritivo e exploratório, de abordagem qualitativa. Participaram quatro terapeutas ocupacionais vinculados a serviços localizados em municípios do interior e litoral do estado de São Paulo. A coleta de dados foi realizada mediante entrevistas semiestruturadas e a análise dos dados foi feita sob a perspectiva da Análise de Conteúdo, na modalidade de análise temática. Resultados: Os resultados do estudo, foram classificados em quatro núcleos temáticos, sendo eles: Práticas no contexto da Intervenção Precoce, O objeto da intervenção, Fundamentação para atuar e Desafios para a Terapia Ocupacional em Intervenção Precoce. Conclusões: Conclui-se que práticas desenvolvidas têm se estruturado sob referenciais predominantemente reabilitativos e pautados nas necessidades das crianças atendidas, o que impacta a identidade das ações. Assim, os principais encontram-se relacionados às características dos serviços, formação profissional e ao delineamento do um modelo de prática.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2020-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/16678510.11606/issn.2238-6149.v31i1-3p17-23Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 31 Núm. 1-3 (2020); 17-23Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 31 No. 1-3 (2020); 17-23Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 31 n. 1-3 (2020); 17-232238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/166785/171559Copyright (c) 2020 Bruna Pereira Ricci Marini, Patrícia Carla de Souza Della Barbahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarini, Bruna Pereira RicciDella Barba, Patrícia Carla de Souza2021-05-21T12:01:29Zoai:revistas.usp.br:article/166785Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2021-05-21T12:01:29Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce Practices and challenges for occupational therapy in the context of early childhood intervention |
title |
Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce |
spellingShingle |
Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce Marini, Bruna Pereira Ricci Intervenção Precoce Infância Reabilitação Terapia Ocupacional Intervenção precoce (Educação) Pré-escolar Occupational Therapy Early Childhood Intervention Childhood Reahabilitation Early intervention (Education) Child, preschool Marini, Bruna Pereira Ricci Intervenção Precoce Infância Reabilitação Terapia Ocupacional Intervenção precoce (Educação) Pré-escolar Occupational Therapy Early Childhood Intervention Childhood Reahabilitation Early intervention (Education) Child, preschool |
title_short |
Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce |
title_full |
Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce |
title_fullStr |
Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce |
title_full_unstemmed |
Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce |
title_sort |
Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce |
author |
Marini, Bruna Pereira Ricci |
author_facet |
Marini, Bruna Pereira Ricci Marini, Bruna Pereira Ricci Della Barba, Patrícia Carla de Souza Della Barba, Patrícia Carla de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Della Barba, Patrícia Carla de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marini, Bruna Pereira Ricci Della Barba, Patrícia Carla de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Intervenção Precoce Infância Reabilitação Terapia Ocupacional Intervenção precoce (Educação) Pré-escolar Occupational Therapy Early Childhood Intervention Childhood Reahabilitation Early intervention (Education) Child, preschool |
topic |
Intervenção Precoce Infância Reabilitação Terapia Ocupacional Intervenção precoce (Educação) Pré-escolar Occupational Therapy Early Childhood Intervention Childhood Reahabilitation Early intervention (Education) Child, preschool |
description |
Objectives: to analyze the practices implemented by occupational therapists working in Early Childhood Intervention services for children between zero and five years old and to point out the challenges faced by these professionals during the structuring of their actions. Methodology: This is a cross-sectional, descriptive, and exploratory study, with a qualitative approach. Four occupational therapists associated with services participated in cities in the interior and coast of the state of São Paulo. Data collection was carried out through semi-structured interviews and data analysis was carried out from the perspective of Content Analysis, in the thematic analysis modality. Results: The results of the study were classified into four thematic groups: Practices in the context of Early Childhood Intervention, The object of the intervention, Rationale for action and Challenges for Occupational Therapy in Early Childhood Intervention. Conclusion: it is concluded that developed practices have been structured under predominantly rehabilitative references and based on the needs of the children served, which impacts de identity of the actions. Thus, the main ones are related to the characteristics of the services, professional training, and the design of a model of practice. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/166785 10.11606/issn.2238-6149.v31i1-3p17-23 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/166785 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-6149.v31i1-3p17-23 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/166785/171559 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Bruna Pereira Ricci Marini, Patrícia Carla de Souza Della Barba http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Bruna Pereira Ricci Marini, Patrícia Carla de Souza Della Barba http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 31 Núm. 1-3 (2020); 17-23 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 31 No. 1-3 (2020); 17-23 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 31 n. 1-3 (2020); 17-23 2238-6149 1415-9104 reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
collection |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revto@usp.br |
_version_ |
1822181367597760512 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.11606/issn.2238-6149.v31i1-3p17-23 |