Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marini, Bruna Pereira Ricci
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Della Barba, Patrícia Carla de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
DOI: 10.11606/issn.2238-6149.v31i1-3p17-23
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/166785
Resumo: Objectives: to analyze the practices implemented by occupational therapists working in Early Childhood Intervention services for children between zero and five years old and to point out the challenges faced by these professionals during the structuring of their actions. Methodology: This is a cross-sectional, descriptive, and exploratory study, with a qualitative approach. Four occupational therapists associated with services participated in cities in the interior and coast of the state of São Paulo. Data collection was carried out through semi-structured interviews and data analysis was carried out from the perspective of Content Analysis, in the thematic analysis modality. Results: The results of the study were classified into four thematic groups: Practices in the context of Early Childhood Intervention, The object of the intervention, Rationale for action and Challenges for Occupational Therapy in Early Childhood Intervention. Conclusion: it is concluded that developed practices have been structured under predominantly rehabilitative references and based on the needs of the children served, which impacts de identity of the actions. Thus, the main ones are related to the characteristics of the services, professional training, and the design of a model of practice.
id USP-43_b8b8337558c203c96d517d18c2f1340a
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/166785
network_acronym_str USP-43
network_name_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
spelling Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precocePractices and challenges for occupational therapy in the context of early childhood interventionIntervenção PrecoceInfânciaReabilitaçãoTerapia OcupacionalIntervenção precoce (Educação)Pré-escolarOccupational TherapyEarly Childhood InterventionChildhoodReahabilitationEarly intervention (Education)Child, preschoolObjectives: to analyze the practices implemented by occupational therapists working in Early Childhood Intervention services for children between zero and five years old and to point out the challenges faced by these professionals during the structuring of their actions. Methodology: This is a cross-sectional, descriptive, and exploratory study, with a qualitative approach. Four occupational therapists associated with services participated in cities in the interior and coast of the state of São Paulo. Data collection was carried out through semi-structured interviews and data analysis was carried out from the perspective of Content Analysis, in the thematic analysis modality. Results: The results of the study were classified into four thematic groups: Practices in the context of Early Childhood Intervention, The object of the intervention, Rationale for action and Challenges for Occupational Therapy in Early Childhood Intervention. Conclusion: it is concluded that developed practices have been structured under predominantly rehabilitative references and based on the needs of the children served, which impacts de identity of the actions. Thus, the main ones are related to the characteristics of the services, professional training, and the design of a model of practice.Objetivos: analisar as práticas implementadas por terapeutas ocupacionais atuantes em serviços de Intervenção Precoce destinados a crianças entre zero e cinco anos e apontar os desafios enfrentados por esses profissionais durante a estruturação de suas ações. Procedimentos metodológicos: Trata-se de um estudo transversal, descritivo e exploratório, de abordagem qualitativa. Participaram quatro terapeutas ocupacionais vinculados a serviços localizados em municípios do interior e litoral do estado de São Paulo. A coleta de dados foi realizada mediante entrevistas semiestruturadas e a análise dos dados foi feita sob a perspectiva da Análise de Conteúdo, na modalidade de análise temática. Resultados: Os resultados do estudo, foram classificados em quatro núcleos temáticos, sendo eles: Práticas no contexto da Intervenção Precoce, O objeto da intervenção, Fundamentação para atuar e Desafios para a Terapia Ocupacional em Intervenção Precoce. Conclusões: Conclui-se que práticas desenvolvidas têm se estruturado sob referenciais predominantemente reabilitativos e pautados nas necessidades das crianças atendidas, o que impacta a identidade das ações. Assim, os principais encontram-se relacionados às características dos serviços, formação profissional e ao delineamento do um modelo de prática.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2020-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/16678510.11606/issn.2238-6149.v31i1-3p17-23Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 31 Núm. 1-3 (2020); 17-23Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 31 No. 1-3 (2020); 17-23Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 31 n. 1-3 (2020); 17-232238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/166785/171559Copyright (c) 2020 Bruna Pereira Ricci Marini, Patrícia Carla de Souza Della Barbahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarini, Bruna Pereira RicciDella Barba, Patrícia Carla de Souza2021-05-21T12:01:29Zoai:revistas.usp.br:article/166785Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2021-05-21T12:01:29Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce
Practices and challenges for occupational therapy in the context of early childhood intervention
title Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce
spellingShingle Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce
Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce
Marini, Bruna Pereira Ricci
Intervenção Precoce
Infância
Reabilitação
Terapia Ocupacional
Intervenção precoce (Educação)
Pré-escolar
Occupational Therapy
Early Childhood Intervention
Childhood
Reahabilitation
Early intervention (Education)
Child, preschool
Marini, Bruna Pereira Ricci
Intervenção Precoce
Infância
Reabilitação
Terapia Ocupacional
Intervenção precoce (Educação)
Pré-escolar
Occupational Therapy
Early Childhood Intervention
Childhood
Reahabilitation
Early intervention (Education)
Child, preschool
title_short Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce
title_full Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce
title_fullStr Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce
Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce
title_full_unstemmed Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce
Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce
title_sort Práticas e desafios para a terapia ocupacional no contexto da intervenção precoce
author Marini, Bruna Pereira Ricci
author_facet Marini, Bruna Pereira Ricci
Marini, Bruna Pereira Ricci
Della Barba, Patrícia Carla de Souza
Della Barba, Patrícia Carla de Souza
author_role author
author2 Della Barba, Patrícia Carla de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marini, Bruna Pereira Ricci
Della Barba, Patrícia Carla de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Intervenção Precoce
Infância
Reabilitação
Terapia Ocupacional
Intervenção precoce (Educação)
Pré-escolar
Occupational Therapy
Early Childhood Intervention
Childhood
Reahabilitation
Early intervention (Education)
Child, preschool
topic Intervenção Precoce
Infância
Reabilitação
Terapia Ocupacional
Intervenção precoce (Educação)
Pré-escolar
Occupational Therapy
Early Childhood Intervention
Childhood
Reahabilitation
Early intervention (Education)
Child, preschool
description Objectives: to analyze the practices implemented by occupational therapists working in Early Childhood Intervention services for children between zero and five years old and to point out the challenges faced by these professionals during the structuring of their actions. Methodology: This is a cross-sectional, descriptive, and exploratory study, with a qualitative approach. Four occupational therapists associated with services participated in cities in the interior and coast of the state of São Paulo. Data collection was carried out through semi-structured interviews and data analysis was carried out from the perspective of Content Analysis, in the thematic analysis modality. Results: The results of the study were classified into four thematic groups: Practices in the context of Early Childhood Intervention, The object of the intervention, Rationale for action and Challenges for Occupational Therapy in Early Childhood Intervention. Conclusion: it is concluded that developed practices have been structured under predominantly rehabilitative references and based on the needs of the children served, which impacts de identity of the actions. Thus, the main ones are related to the characteristics of the services, professional training, and the design of a model of practice.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/166785
10.11606/issn.2238-6149.v31i1-3p17-23
url https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/166785
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-6149.v31i1-3p17-23
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/166785/171559
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Bruna Pereira Ricci Marini, Patrícia Carla de Souza Della Barba
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Bruna Pereira Ricci Marini, Patrícia Carla de Souza Della Barba
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 31 Núm. 1-3 (2020); 17-23
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 31 No. 1-3 (2020); 17-23
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 31 n. 1-3 (2020); 17-23
2238-6149
1415-9104
reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
collection Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository.name.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revto@usp.br
_version_ 1822181367597760512
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.11606/issn.2238-6149.v31i1-3p17-23