Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Joaquim, Regina Helena Vitale Torkomian
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Marcolino, Taís Quevedo, Cid, Maria Fernanda Barboza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/121264
Resumo: Occupational Therapy training demands diversification of scenarios and teaching-learning strategies. In the third cycle of the practice unit at UFSCar, students are subdivided into reflective practice groups, in the process of active methodology, anchored in the constructivist spiral. This study reports this experience through the thematic analysis of the teaching records. Topics include (a) initial reflections: welcoming reception and institutional issues; (b) understanding of the people undergoing care in occupational therapy; (c) place of field/service/institution; (d) the singularities of the subjects; (e) reflections on being an occupational therapist; (f) responsibilities, concepts, and tools of work. Such space for reflection distances itself from the urgent demands of the practice, which satisfies the students, who notice their feelings, concepts, and values that must be revisited and, sometimes, modified for the exercise of the professional practice.
id USP-43_e6269495870dda785c62006edefcf22b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/121264
network_acronym_str USP-43
network_name_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository_id_str
spelling Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action.Construindo-se terapeuta ocupacional no grupo de reflexão da prática: um espaço para ação-reflexão-ação.Occupational therapy/educationEducationTeaching/human resourcesProfessional practiceHealth human resource training.Terapia ocupacional/ensinoEducaçãoEnsino/recursos humanosPrática profissionalCapacitação de recursos humanos em saúde.Occupational Therapy training demands diversification of scenarios and teaching-learning strategies. In the third cycle of the practice unit at UFSCar, students are subdivided into reflective practice groups, in the process of active methodology, anchored in the constructivist spiral. This study reports this experience through the thematic analysis of the teaching records. Topics include (a) initial reflections: welcoming reception and institutional issues; (b) understanding of the people undergoing care in occupational therapy; (c) place of field/service/institution; (d) the singularities of the subjects; (e) reflections on being an occupational therapist; (f) responsibilities, concepts, and tools of work. Such space for reflection distances itself from the urgent demands of the practice, which satisfies the students, who notice their feelings, concepts, and values that must be revisited and, sometimes, modified for the exercise of the professional practice.A formação em Terapia Ocupacional demanda diversificação de cenários e estratégias de ensino-aprendizagem. No terceiro ciclo da unidade de prática na UFSCar os estudantes subdividem-se em grupos de reflexão da prática, em processo de metodologia ativa, ancorada na espiral construtivista. O presente trabalho relata tal experiência por meio da análise temática dos registros docentes. Os temas abarcam (a) reflexões iniciais: acolhimento e questões institucionais; (b) compreensão das pessoas sob cuidado em terapia ocupacional; (c) lugar do campo/serviço/instituição; (d) singularidades dos sujeitos; (e) reflexões sobre ser terapeuta ocupacional; (f) responsabilidades, conceitos e instrumento de trabalho. Tal espaço para reflexão distancia-se das demandas urgentes da prática, gerando satisfação entre os estudantes, que percebem seus sentimentos, conceitos e valores que devem ser revisitados e, algumas vezes, transformados para o exercício da prática profissional.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2017-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/12126410.11606/issn.2238-6149.v28i2p254-260Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 Núm. 2 (2017); 254-260Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 No. 2 (2017); 254-260Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 28 n. 2 (2017); 254-2602238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/121264/134195https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/121264/134196Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccessJoaquim, Regina Helena Vitale TorkomianMarcolino, Taís QuevedoCid, Maria Fernanda Barboza2017-11-16T17:29:44Zoai:revistas.usp.br:article/121264Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2017-11-16T17:29:44Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action.
Construindo-se terapeuta ocupacional no grupo de reflexão da prática: um espaço para ação-reflexão-ação.
title Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action.
spellingShingle Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action.
Joaquim, Regina Helena Vitale Torkomian
Occupational therapy/education
Education
Teaching/human resources
Professional practice
Health human resource training.
Terapia ocupacional/ensino
Educação
Ensino/recursos humanos
Prática profissional
Capacitação de recursos humanos em saúde.
title_short Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action.
title_full Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action.
title_fullStr Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action.
title_full_unstemmed Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action.
title_sort Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action.
author Joaquim, Regina Helena Vitale Torkomian
author_facet Joaquim, Regina Helena Vitale Torkomian
Marcolino, Taís Quevedo
Cid, Maria Fernanda Barboza
author_role author
author2 Marcolino, Taís Quevedo
Cid, Maria Fernanda Barboza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Joaquim, Regina Helena Vitale Torkomian
Marcolino, Taís Quevedo
Cid, Maria Fernanda Barboza
dc.subject.por.fl_str_mv Occupational therapy/education
Education
Teaching/human resources
Professional practice
Health human resource training.
Terapia ocupacional/ensino
Educação
Ensino/recursos humanos
Prática profissional
Capacitação de recursos humanos em saúde.
topic Occupational therapy/education
Education
Teaching/human resources
Professional practice
Health human resource training.
Terapia ocupacional/ensino
Educação
Ensino/recursos humanos
Prática profissional
Capacitação de recursos humanos em saúde.
description Occupational Therapy training demands diversification of scenarios and teaching-learning strategies. In the third cycle of the practice unit at UFSCar, students are subdivided into reflective practice groups, in the process of active methodology, anchored in the constructivist spiral. This study reports this experience through the thematic analysis of the teaching records. Topics include (a) initial reflections: welcoming reception and institutional issues; (b) understanding of the people undergoing care in occupational therapy; (c) place of field/service/institution; (d) the singularities of the subjects; (e) reflections on being an occupational therapist; (f) responsibilities, concepts, and tools of work. Such space for reflection distances itself from the urgent demands of the practice, which satisfies the students, who notice their feelings, concepts, and values that must be revisited and, sometimes, modified for the exercise of the professional practice.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/121264
10.11606/issn.2238-6149.v28i2p254-260
url https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/121264
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-6149.v28i2p254-260
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/121264/134195
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/121264/134196
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 Núm. 2 (2017); 254-260
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 No. 2 (2017); 254-260
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 28 n. 2 (2017); 254-260
2238-6149
1415-9104
reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
collection Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository.name.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revto@usp.br
_version_ 1798042670795325440