Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/121264 |
Resumo: | Occupational Therapy training demands diversification of scenarios and teaching-learning strategies. In the third cycle of the practice unit at UFSCar, students are subdivided into reflective practice groups, in the process of active methodology, anchored in the constructivist spiral. This study reports this experience through the thematic analysis of the teaching records. Topics include (a) initial reflections: welcoming reception and institutional issues; (b) understanding of the people undergoing care in occupational therapy; (c) place of field/service/institution; (d) the singularities of the subjects; (e) reflections on being an occupational therapist; (f) responsibilities, concepts, and tools of work. Such space for reflection distances itself from the urgent demands of the practice, which satisfies the students, who notice their feelings, concepts, and values that must be revisited and, sometimes, modified for the exercise of the professional practice. |
id |
USP-43_e6269495870dda785c62006edefcf22b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/121264 |
network_acronym_str |
USP-43 |
network_name_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
repository_id_str |
|
spelling |
Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action.Construindo-se terapeuta ocupacional no grupo de reflexão da prática: um espaço para ação-reflexão-ação.Occupational therapy/educationEducationTeaching/human resourcesProfessional practiceHealth human resource training.Terapia ocupacional/ensinoEducaçãoEnsino/recursos humanosPrática profissionalCapacitação de recursos humanos em saúde.Occupational Therapy training demands diversification of scenarios and teaching-learning strategies. In the third cycle of the practice unit at UFSCar, students are subdivided into reflective practice groups, in the process of active methodology, anchored in the constructivist spiral. This study reports this experience through the thematic analysis of the teaching records. Topics include (a) initial reflections: welcoming reception and institutional issues; (b) understanding of the people undergoing care in occupational therapy; (c) place of field/service/institution; (d) the singularities of the subjects; (e) reflections on being an occupational therapist; (f) responsibilities, concepts, and tools of work. Such space for reflection distances itself from the urgent demands of the practice, which satisfies the students, who notice their feelings, concepts, and values that must be revisited and, sometimes, modified for the exercise of the professional practice.A formação em Terapia Ocupacional demanda diversificação de cenários e estratégias de ensino-aprendizagem. No terceiro ciclo da unidade de prática na UFSCar os estudantes subdividem-se em grupos de reflexão da prática, em processo de metodologia ativa, ancorada na espiral construtivista. O presente trabalho relata tal experiência por meio da análise temática dos registros docentes. Os temas abarcam (a) reflexões iniciais: acolhimento e questões institucionais; (b) compreensão das pessoas sob cuidado em terapia ocupacional; (c) lugar do campo/serviço/instituição; (d) singularidades dos sujeitos; (e) reflexões sobre ser terapeuta ocupacional; (f) responsabilidades, conceitos e instrumento de trabalho. Tal espaço para reflexão distancia-se das demandas urgentes da prática, gerando satisfação entre os estudantes, que percebem seus sentimentos, conceitos e valores que devem ser revisitados e, algumas vezes, transformados para o exercício da prática profissional.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2017-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/12126410.11606/issn.2238-6149.v28i2p254-260Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 Núm. 2 (2017); 254-260Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 No. 2 (2017); 254-260Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 28 n. 2 (2017); 254-2602238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/121264/134195https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/121264/134196Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccessJoaquim, Regina Helena Vitale TorkomianMarcolino, Taís QuevedoCid, Maria Fernanda Barboza2017-11-16T17:29:44Zoai:revistas.usp.br:article/121264Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2017-11-16T17:29:44Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action. Construindo-se terapeuta ocupacional no grupo de reflexão da prática: um espaço para ação-reflexão-ação. |
title |
Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action. |
spellingShingle |
Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action. Joaquim, Regina Helena Vitale Torkomian Occupational therapy/education Education Teaching/human resources Professional practice Health human resource training. Terapia ocupacional/ensino Educação Ensino/recursos humanos Prática profissional Capacitação de recursos humanos em saúde. |
title_short |
Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action. |
title_full |
Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action. |
title_fullStr |
Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action. |
title_full_unstemmed |
Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action. |
title_sort |
Constructing an occupational therapist in the reflective practice group: a space for action-reflection-action. |
author |
Joaquim, Regina Helena Vitale Torkomian |
author_facet |
Joaquim, Regina Helena Vitale Torkomian Marcolino, Taís Quevedo Cid, Maria Fernanda Barboza |
author_role |
author |
author2 |
Marcolino, Taís Quevedo Cid, Maria Fernanda Barboza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Joaquim, Regina Helena Vitale Torkomian Marcolino, Taís Quevedo Cid, Maria Fernanda Barboza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Occupational therapy/education Education Teaching/human resources Professional practice Health human resource training. Terapia ocupacional/ensino Educação Ensino/recursos humanos Prática profissional Capacitação de recursos humanos em saúde. |
topic |
Occupational therapy/education Education Teaching/human resources Professional practice Health human resource training. Terapia ocupacional/ensino Educação Ensino/recursos humanos Prática profissional Capacitação de recursos humanos em saúde. |
description |
Occupational Therapy training demands diversification of scenarios and teaching-learning strategies. In the third cycle of the practice unit at UFSCar, students are subdivided into reflective practice groups, in the process of active methodology, anchored in the constructivist spiral. This study reports this experience through the thematic analysis of the teaching records. Topics include (a) initial reflections: welcoming reception and institutional issues; (b) understanding of the people undergoing care in occupational therapy; (c) place of field/service/institution; (d) the singularities of the subjects; (e) reflections on being an occupational therapist; (f) responsibilities, concepts, and tools of work. Such space for reflection distances itself from the urgent demands of the practice, which satisfies the students, who notice their feelings, concepts, and values that must be revisited and, sometimes, modified for the exercise of the professional practice. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/121264 10.11606/issn.2238-6149.v28i2p254-260 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/121264 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-6149.v28i2p254-260 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/121264/134195 https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/121264/134196 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 Núm. 2 (2017); 254-260 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 No. 2 (2017); 254-260 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 28 n. 2 (2017); 254-260 2238-6149 1415-9104 reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
collection |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revto@usp.br |
_version_ |
1798042670795325440 |