O grande mundo da invenção

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Favaretto, Celso
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ARS (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/134274
Resumo: The text aims to characterize what Oiticica called “invention”, which was triggered by the discovery of the body in Parangolé and that conducted his experimental program until the end, beyond painting, through a set of propositions that implemented an opening process of the structures and the “sense of constructivism” in the constitution of the environmental art as an ethical-esthetic resizing of the transmutation of art.
id USP-45_12af1e0267c4912a6c604034480c5ea6
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/134274
network_acronym_str USP-45
network_name_str ARS (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling O grande mundo da invençãoThe great world of inventioninvençãosentido de construçãoexperimentalambientalalém da arteinventionsense of constructivismexperimentalenvironmentalbeyond paintingThe text aims to characterize what Oiticica called “invention”, which was triggered by the discovery of the body in Parangolé and that conducted his experimental program until the end, beyond painting, through a set of propositions that implemented an opening process of the structures and the “sense of constructivism” in the constitution of the environmental art as an ethical-esthetic resizing of the transmutation of art.O texto se propõe a caracterizar o que Oiticica chamou de “estado de invenção”, desencadeado com a descoberta do corpo no Parangolé e que conduziu o seu programa experimental até o fim, ao “além da arte”, através de uma cascata de proposições que efetivaram um processo de abertura das estruturas e o “sentido de construtividade” na constituição do ambiental como um redimensionamento ético-estético de transmutação da arte.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2017-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/13427410.11606/issn.2178-0447.ars.2017.134274ARS (São Paulo); v. 15 n. 30 (2017); 33-48ARS; Vol. 15 Núm. 30 (2017); 33-48ARS; Vol. 15 No. 30 (2017); 33-482178-04471678-5320reponame:ARS (São Paulo. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/134274/135019Copyright (c) 2017 Celso Favarettoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFavaretto, Celso2017-10-30T09:41:30Zoai:revistas.usp.br:article/134274Revistahttp://www.scielo.br/arsPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||ars@usp.br2178-04471678-5320opendoar:2017-10-30T09:41:30ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv O grande mundo da invenção
The great world of invention
title O grande mundo da invenção
spellingShingle O grande mundo da invenção
Favaretto, Celso
invenção
sentido de construção
experimental
ambiental
além da arte
invention
sense of constructivism
experimental
environmental
beyond painting
title_short O grande mundo da invenção
title_full O grande mundo da invenção
title_fullStr O grande mundo da invenção
title_full_unstemmed O grande mundo da invenção
title_sort O grande mundo da invenção
author Favaretto, Celso
author_facet Favaretto, Celso
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Favaretto, Celso
dc.subject.por.fl_str_mv invenção
sentido de construção
experimental
ambiental
além da arte
invention
sense of constructivism
experimental
environmental
beyond painting
topic invenção
sentido de construção
experimental
ambiental
além da arte
invention
sense of constructivism
experimental
environmental
beyond painting
description The text aims to characterize what Oiticica called “invention”, which was triggered by the discovery of the body in Parangolé and that conducted his experimental program until the end, beyond painting, through a set of propositions that implemented an opening process of the structures and the “sense of constructivism” in the constitution of the environmental art as an ethical-esthetic resizing of the transmutation of art.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/134274
10.11606/issn.2178-0447.ars.2017.134274
url https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/134274
identifier_str_mv 10.11606/issn.2178-0447.ars.2017.134274
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/134274/135019
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Celso Favaretto
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Celso Favaretto
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv ARS (São Paulo); v. 15 n. 30 (2017); 33-48
ARS; Vol. 15 Núm. 30 (2017); 33-48
ARS; Vol. 15 No. 30 (2017); 33-48
2178-0447
1678-5320
reponame:ARS (São Paulo. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str ARS (São Paulo. Online)
collection ARS (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||ars@usp.br
_version_ 1797688292662050816