O lugar da história da arte e a crise da conferência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Berbara, Maria
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ARS (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/186662
Resumo: This essay considers the ways in which Covid-19 has accelerated the crisis of the conference – for our purposes generally understood as a scientific-academic meeting. The pandemic has added a new dimension – the epidemiological – to economic, social and ecological criticisms that were already being formulated with regard to this type of event. On the other hand, conferences had, since the 19th century, a central role in the creation of a global network of academic development and cooperation. With the recent upsurge of denialist and xenophobic positions worldwide, it is imperative to preserve and even expand supranational interchanges. This essay seeks to draft possible alternatives to the traditional format of conferences, paying special attention to the fields of art and art history.
id USP-45_759ce48660dc24c19f4e17077c354e7f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/186662
network_acronym_str USP-45
network_name_str ARS (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling O lugar da história da arte e a crise da conferênciaThe Place of Art History and the Crisis of the ConferenceEl lugar de la historia del arte y la crisis de la conferenciaGlobalismCovid-19History of the ConferenceArt and Art HistoryGlobalismoCovid-19História da conferênciaArte e História da ArteGlobalismoCovid-19Historia de la conferenciaArte e Historia del Arte This essay considers the ways in which Covid-19 has accelerated the crisis of the conference – for our purposes generally understood as a scientific-academic meeting. The pandemic has added a new dimension – the epidemiological – to economic, social and ecological criticisms that were already being formulated with regard to this type of event. On the other hand, conferences had, since the 19th century, a central role in the creation of a global network of academic development and cooperation. With the recent upsurge of denialist and xenophobic positions worldwide, it is imperative to preserve and even expand supranational interchanges. This essay seeks to draft possible alternatives to the traditional format of conferences, paying special attention to the fields of art and art history. Este ensaio propõe uma reflexão sobre o modo como a Covid-19 acelerou a crise da conferência – aqui entendida, genericamente, como uma reunião científico-acadêmica. A pandemia acrescentou uma nova dimensão – a epidemiológica – a críticas de ordem econômica, social e ecológica que já vinham sendo formuladas em relação a esse tipo de evento. Por outro lado, conferências tiveram, desde o século XIX, papel fulcral na criação de uma rede global de desenvolvimento e cooperação acadêmica. Com o recente recrudescimento de posturas negacionistas e xenófobas em distintas partes do mundo, cumpre preservar e mesmo expandir esses espaços supranacionais de intercâmbio. Neste ensaio busca-se rascunhar algumas possíveis alternativas ao formato tradicional da conferência, prestando especial atenção ao campo das artes e história da arte. Este ensayo propone una reflexión sobre como la Covid-19 aceleró la crisis de la conferencia – aquí entendida genéricamente como reunión científico-académica. La pandemia acreció una nueva dimensión – la epidemiológica – a criticas de orden económico, social y ecológico que venían siendo formuladas respecto a ese tipo de evento. Por otro lado, conferencias tuvieran, desde el siglo XIX, rol central en la creación de una red global de desarrollo y cooperación académica. Con el reciente incremento de posiciones negacionistas y xenófobas en distintas partes del mundo, cumple preservar e incluso expandir esos espacios supranacionales de intercambio. En este ensayo se intenta esbozar algunas alternativas posibles al formato tradicional de conferencia, concediendo especial atención al campo del arte e historia del arte. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/18666210.11606/issn.2178-0447.ars.2021.186662ARS (São Paulo); v. 19 n. 42 (2021): Histórias da arte sem lugar; 295-314ARS; Vol. 19 Núm. 42 (2021): Historias del arte sin lugar; 295-314ARS; Vol. 19 No. 42 (2021): Homeless Art Histories; 295-3142178-04471678-5320reponame:ARS (São Paulo. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/186662/176540Copyright (c) 2021 Maria Berbarahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBerbara, Maria 2023-08-17T13:44:42Zoai:revistas.usp.br:article/186662Revistahttp://www.scielo.br/arsPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||ars@usp.br2178-04471678-5320opendoar:2023-08-17T13:44:42ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv O lugar da história da arte e a crise da conferência
The Place of Art History and the Crisis of the Conference
El lugar de la historia del arte y la crisis de la conferencia
title O lugar da história da arte e a crise da conferência
spellingShingle O lugar da história da arte e a crise da conferência
Berbara, Maria
Globalism
Covid-19
History of the Conference
Art and Art History
Globalismo
Covid-19
História da conferência
Arte e História da Arte
Globalismo
Covid-19
Historia de la conferencia
Arte e Historia del Arte
title_short O lugar da história da arte e a crise da conferência
title_full O lugar da história da arte e a crise da conferência
title_fullStr O lugar da história da arte e a crise da conferência
title_full_unstemmed O lugar da história da arte e a crise da conferência
title_sort O lugar da história da arte e a crise da conferência
author Berbara, Maria
author_facet Berbara, Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Berbara, Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Globalism
Covid-19
History of the Conference
Art and Art History
Globalismo
Covid-19
História da conferência
Arte e História da Arte
Globalismo
Covid-19
Historia de la conferencia
Arte e Historia del Arte
topic Globalism
Covid-19
History of the Conference
Art and Art History
Globalismo
Covid-19
História da conferência
Arte e História da Arte
Globalismo
Covid-19
Historia de la conferencia
Arte e Historia del Arte
description This essay considers the ways in which Covid-19 has accelerated the crisis of the conference – for our purposes generally understood as a scientific-academic meeting. The pandemic has added a new dimension – the epidemiological – to economic, social and ecological criticisms that were already being formulated with regard to this type of event. On the other hand, conferences had, since the 19th century, a central role in the creation of a global network of academic development and cooperation. With the recent upsurge of denialist and xenophobic positions worldwide, it is imperative to preserve and even expand supranational interchanges. This essay seeks to draft possible alternatives to the traditional format of conferences, paying special attention to the fields of art and art history.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/186662
10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.186662
url https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/186662
identifier_str_mv 10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.186662
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/186662/176540
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Maria Berbara
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Maria Berbara
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv ARS (São Paulo); v. 19 n. 42 (2021): Histórias da arte sem lugar; 295-314
ARS; Vol. 19 Núm. 42 (2021): Historias del arte sin lugar; 295-314
ARS; Vol. 19 No. 42 (2021): Homeless Art Histories; 295-314
2178-0447
1678-5320
reponame:ARS (São Paulo. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str ARS (São Paulo. Online)
collection ARS (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||ars@usp.br
_version_ 1797688293695946752