O lugar da história da arte e a crise da conferência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ARS (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/186662 |
Resumo: | This essay considers the ways in which Covid-19 has accelerated the crisis of the conference – for our purposes generally understood as a scientific-academic meeting. The pandemic has added a new dimension – the epidemiological – to economic, social and ecological criticisms that were already being formulated with regard to this type of event. On the other hand, conferences had, since the 19th century, a central role in the creation of a global network of academic development and cooperation. With the recent upsurge of denialist and xenophobic positions worldwide, it is imperative to preserve and even expand supranational interchanges. This essay seeks to draft possible alternatives to the traditional format of conferences, paying special attention to the fields of art and art history. |
id |
USP-45_759ce48660dc24c19f4e17077c354e7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/186662 |
network_acronym_str |
USP-45 |
network_name_str |
ARS (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O lugar da história da arte e a crise da conferênciaThe Place of Art History and the Crisis of the ConferenceEl lugar de la historia del arte y la crisis de la conferenciaGlobalismCovid-19History of the ConferenceArt and Art HistoryGlobalismoCovid-19História da conferênciaArte e História da ArteGlobalismoCovid-19Historia de la conferenciaArte e Historia del Arte This essay considers the ways in which Covid-19 has accelerated the crisis of the conference – for our purposes generally understood as a scientific-academic meeting. The pandemic has added a new dimension – the epidemiological – to economic, social and ecological criticisms that were already being formulated with regard to this type of event. On the other hand, conferences had, since the 19th century, a central role in the creation of a global network of academic development and cooperation. With the recent upsurge of denialist and xenophobic positions worldwide, it is imperative to preserve and even expand supranational interchanges. This essay seeks to draft possible alternatives to the traditional format of conferences, paying special attention to the fields of art and art history. Este ensaio propõe uma reflexão sobre o modo como a Covid-19 acelerou a crise da conferência – aqui entendida, genericamente, como uma reunião científico-acadêmica. A pandemia acrescentou uma nova dimensão – a epidemiológica – a críticas de ordem econômica, social e ecológica que já vinham sendo formuladas em relação a esse tipo de evento. Por outro lado, conferências tiveram, desde o século XIX, papel fulcral na criação de uma rede global de desenvolvimento e cooperação acadêmica. Com o recente recrudescimento de posturas negacionistas e xenófobas em distintas partes do mundo, cumpre preservar e mesmo expandir esses espaços supranacionais de intercâmbio. Neste ensaio busca-se rascunhar algumas possíveis alternativas ao formato tradicional da conferência, prestando especial atenção ao campo das artes e história da arte. Este ensayo propone una reflexión sobre como la Covid-19 aceleró la crisis de la conferencia – aquí entendida genéricamente como reunión científico-académica. La pandemia acreció una nueva dimensión – la epidemiológica – a criticas de orden económico, social y ecológico que venían siendo formuladas respecto a ese tipo de evento. Por otro lado, conferencias tuvieran, desde el siglo XIX, rol central en la creación de una red global de desarrollo y cooperación académica. Con el reciente incremento de posiciones negacionistas y xenófobas en distintas partes del mundo, cumple preservar e incluso expandir esos espacios supranacionales de intercambio. En este ensayo se intenta esbozar algunas alternativas posibles al formato tradicional de conferencia, concediendo especial atención al campo del arte e historia del arte. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/18666210.11606/issn.2178-0447.ars.2021.186662ARS (São Paulo); v. 19 n. 42 (2021): Histórias da arte sem lugar; 295-314ARS; Vol. 19 Núm. 42 (2021): Historias del arte sin lugar; 295-314ARS; Vol. 19 No. 42 (2021): Homeless Art Histories; 295-3142178-04471678-5320reponame:ARS (São Paulo. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/186662/176540Copyright (c) 2021 Maria Berbarahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBerbara, Maria 2023-08-17T13:44:42Zoai:revistas.usp.br:article/186662Revistahttp://www.scielo.br/arsPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||ars@usp.br2178-04471678-5320opendoar:2023-08-17T13:44:42ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O lugar da história da arte e a crise da conferência The Place of Art History and the Crisis of the Conference El lugar de la historia del arte y la crisis de la conferencia |
title |
O lugar da história da arte e a crise da conferência |
spellingShingle |
O lugar da história da arte e a crise da conferência Berbara, Maria Globalism Covid-19 History of the Conference Art and Art History Globalismo Covid-19 História da conferência Arte e História da Arte Globalismo Covid-19 Historia de la conferencia Arte e Historia del Arte |
title_short |
O lugar da história da arte e a crise da conferência |
title_full |
O lugar da história da arte e a crise da conferência |
title_fullStr |
O lugar da história da arte e a crise da conferência |
title_full_unstemmed |
O lugar da história da arte e a crise da conferência |
title_sort |
O lugar da história da arte e a crise da conferência |
author |
Berbara, Maria |
author_facet |
Berbara, Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Berbara, Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Globalism Covid-19 History of the Conference Art and Art History Globalismo Covid-19 História da conferência Arte e História da Arte Globalismo Covid-19 Historia de la conferencia Arte e Historia del Arte |
topic |
Globalism Covid-19 History of the Conference Art and Art History Globalismo Covid-19 História da conferência Arte e História da Arte Globalismo Covid-19 Historia de la conferencia Arte e Historia del Arte |
description |
This essay considers the ways in which Covid-19 has accelerated the crisis of the conference – for our purposes generally understood as a scientific-academic meeting. The pandemic has added a new dimension – the epidemiological – to economic, social and ecological criticisms that were already being formulated with regard to this type of event. On the other hand, conferences had, since the 19th century, a central role in the creation of a global network of academic development and cooperation. With the recent upsurge of denialist and xenophobic positions worldwide, it is imperative to preserve and even expand supranational interchanges. This essay seeks to draft possible alternatives to the traditional format of conferences, paying special attention to the fields of art and art history. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/186662 10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.186662 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/186662 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.186662 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/186662/176540 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maria Berbara http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maria Berbara http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
ARS (São Paulo); v. 19 n. 42 (2021): Histórias da arte sem lugar; 295-314 ARS; Vol. 19 Núm. 42 (2021): Historias del arte sin lugar; 295-314 ARS; Vol. 19 No. 42 (2021): Homeless Art Histories; 295-314 2178-0447 1678-5320 reponame:ARS (São Paulo. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
ARS (São Paulo. Online) |
collection |
ARS (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ars@usp.br |
_version_ |
1797688293695946752 |