Technological information as a tool for health public policies management
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Direito Sanitário (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rdisan/article/view/13211 |
Resumo: | With the enforcement of the law 9279/96, based on the guidelines of the Trade-related Aspects of Intellectual Property Right (TRIPS), the protection of pharmaceutical products, and using articles 230-232, enable once again in Brazil, the validation of patents granted in other countries without analyses of their claims. This validation, without analysis, is still subject of debate. There is no consensus on the constitutionality of the concession of privileges to a supposed invention without analyses of the basic international principles of patentability, listed in the 8th article of the referred law. This discussion merges and can be confounded with a not less polemic discussion on the duality on the concession of patents of technologies used for the production of medicines of public interest and the right of immaterial property, both guaranteed in the Brazilian constitution. In this scenario, the current work describes in Farmanguinhos the implementation of technologies related to the production of medicines and its evaluation as innovation in the public sector. For this, the critical issues to be considered in the patent claim and approval are identified using as background the Brazilian and International laws that guide the industrial property in light of the Brazilian constitution. |
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Technological information as a tool for health public policies management A informação tecnológica como ferramenta para gestão de políticas públicas de saúde AIDSAntirretroviralPolíticas PúblicasPropriedade IndustrialAIDSAnti-retroviralIndustrial PropertyPublic Policies With the enforcement of the law 9279/96, based on the guidelines of the Trade-related Aspects of Intellectual Property Right (TRIPS), the protection of pharmaceutical products, and using articles 230-232, enable once again in Brazil, the validation of patents granted in other countries without analyses of their claims. This validation, without analysis, is still subject of debate. There is no consensus on the constitutionality of the concession of privileges to a supposed invention without analyses of the basic international principles of patentability, listed in the 8th article of the referred law. This discussion merges and can be confounded with a not less polemic discussion on the duality on the concession of patents of technologies used for the production of medicines of public interest and the right of immaterial property, both guaranteed in the Brazilian constitution. In this scenario, the current work describes in Farmanguinhos the implementation of technologies related to the production of medicines and its evaluation as innovation in the public sector. For this, the critical issues to be considered in the patent claim and approval are identified using as background the Brazilian and International laws that guide the industrial property in light of the Brazilian constitution. Desde a promulgação da lei que regula direitos e obrigações relativos à Propriedade Industrial, Lei n. 9.279/96, baseada nos preceitos ditados pelo TRIPS - Trade-Related Aspects of Intellectual Property Right, a retomada da proteção dos produtos e processos farmacêuticos, inicialmente, através dos arts. 230-232 que possibilitaram a revalidação, no Brasil, de patentes concedidas no exterior, sem análise de mérito, vem sendo debatida em diversos foros. Embora não seja de opinião unívoca, é constante e acirrada a discução sobre a constitucionalidade do ato de se conceder o privilégio à uma suposta invenção sem análise dos requisitos básicos de patenteabilidade exigidos internacionalmente, insculpidos no art. 8º que se confunde com as acirradas discussões sobre a dualidade que permeia a concessão patentes a tecnologias utilizadas na produção de medicamentos considerados de interesse público e o direito à propriedade imaterial, ambos garantidos constitucionalmente. Em virtude dessas considerações, o presente documento destina-se a relatar a atividade que vem sendo implantada em Farmanguinhos, através da qual as tecnologias afetas à produção dos medicamentos é monitorada, como uma inovação na gestão pública, através da identificação de pontos mais relevantes a serem apreciados na análise de pedidos de patente ou patentes concedidas considerando o arcabouço jurídico nacional e internacional que norteia o sistema de propriedade industrial no Brasil à luz dos ditames constitucionais. Universidade de São Paulo. Núcleo de Pesquisa em Direito Sanitário. Centro de Estudos e Pesquisas de Direito Sanitário2010-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleAVALIADOS PELOS PARESapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rdisan/article/view/1321110.11606/issn.2316-9044.v11i2p137-163Revista de Direito Sanitário; v. 11 n. 2 (2010); 137-163Journal of Health Law; Vol. 11 No. 2 (2010); 137-163Revista de Direito Sanitário; Vol. 11 Núm. 2 (2010); 137-1632316-9044reponame:Revista de Direito Sanitário (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rdisan/article/view/13211/15023Amaral, Luciene Ferreira GasparAnchite, Érica RiskallaPontes, Carlos Eduardo CollazoSantos, Tereza Cristina dosLima, Márcia Coronha Ramosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-03-03T15:20:22Zoai:revistas.usp.br:article/13211Revistahttps://www.revistas.usp.br/rdisanPUBhttp://www.revistas.usp.br/rdisan/oaisdallari@usp.br||revdisan@usp.br2316-90441516-4179opendoar:2015-03-03T15:20:22Revista de Direito Sanitário (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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