Patrimônio e intervenção em preexistências no renascimento italiano: três casos exemplares
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/posfau/article/view/131326 |
Resumo: | This research contributes on the theme of intervention in existing buildings. It examines this practice in the Italian Renaissance, when the notion of patrimony was configured, as an effect of the humanist’s reverence for classical antiquity; the "unintentional" monuments, according to the classification of Riegl. The reflection is developed through the analysis of three exemplary cases, supported by a concise bibliographical review. The first examines the small intervention of Michelangelo at the base of the Palazzo Medici, held in 1517, when he inserts the so-called inginocchiati windows or kneeling. The second examines the construction of the Palazzo Savelli-Orsini on the ruins of Teatro di Marcello by Peruzzi in the 1520s, as well as other layers of intervention: one from the Mussolini period, where the diradamento edilizio took place; another of modern lineage, between 1962 and 1964, with the author Quaroni acting similarly to Scarpa. And the third deals with the conversion of Diocletian's Thermal in Basilica of Santa Maria degli Angeli, conceived by Michelangelo in 1561: undoubtedly, the actuality of the economy of means used would be one of his last and greatest lessons. |
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Patrimônio e intervenção em preexistências no renascimento italiano: três casos exemplaresHeritage and intervention in existing buildings of italian reinassance: three exemplary casesIntervention in existing buildingsItalian RenaissanceInginocchiati windowsTeatro di MarcelloDiocletian’s ThermalIntervenção em preexistênciasRenascimento italianoJanelas inginocchiatiTeatro di MarcelloTerma de DioclecianoThis research contributes on the theme of intervention in existing buildings. It examines this practice in the Italian Renaissance, when the notion of patrimony was configured, as an effect of the humanist’s reverence for classical antiquity; the "unintentional" monuments, according to the classification of Riegl. The reflection is developed through the analysis of three exemplary cases, supported by a concise bibliographical review. The first examines the small intervention of Michelangelo at the base of the Palazzo Medici, held in 1517, when he inserts the so-called inginocchiati windows or kneeling. The second examines the construction of the Palazzo Savelli-Orsini on the ruins of Teatro di Marcello by Peruzzi in the 1520s, as well as other layers of intervention: one from the Mussolini period, where the diradamento edilizio took place; another of modern lineage, between 1962 and 1964, with the author Quaroni acting similarly to Scarpa. And the third deals with the conversion of Diocletian's Thermal in Basilica of Santa Maria degli Angeli, conceived by Michelangelo in 1561: undoubtedly, the actuality of the economy of means used would be one of his last and greatest lessons.O estudo oferece uma contribuição ao tema da intervenção em edificações existentes. Examina a prática no renascimento italiano, quando se configura a noção de patrimônio, como efeito da reverência dos humanistas pela antiguidade clássica; ali surgiam os monumentos “não intencionais”, segundo a classificação de Riegl. A reflexão se desenvolve através da análise de três casos exemplares, amparada em uma revisão bibliográfica concisa. A primeira examina a pequena intervenção de Michelangelo na base do Palazzo Medici, realizada em 1517, quando ele insere as chamadas janelas inginocchiati ou ajoelhadas. O segundo caso examina a construção do Palazzo Savelli-Orsini sobre as ruínas do Teatro di Marcello, realizada por Peruzzi nos anos 1520, assim como outras camadas de intervenção: uma do período Mussolini, onde ocorreu o diradamento edilizio; outra de linhagem moderna, entre 1962 e 1964, com o autor Quaroni atuando de modo similar a Scarpa. E o terceiro caso trata da conversão da Terma de Diocleciano em Basílica de Santa Maria degli Angeli, concebida por Michelangelo em 1561: sem dúvida, a atualidade da economia de meios utilizados ali seria uma de suas últimas e maiores lições.Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo.2018-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/posfau/article/view/13132610.11606/issn.2317-2762.v25i46p134-149PosFAUUSP; v. 25 n. 46 (2018); 134-149Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP; Vol. 25 No. 46 (2018); 134-149Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP; Vol. 25 Núm. 46 (2018); 134-1492317-27621518-9554reponame:Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/posfau/article/view/131326/146515https://www.revistas.usp.br/posfau/article/view/131326/146516Copyright (c) 2018 Luís Henrique Haas Luccasinfo:eu-repo/semantics/openAccessLuccas, Luís Henrique Haas2019-10-25T19:32:56Zoai:revistas.usp.br:article/131326Revistahttp://www.revistas.usp.br/posfauPUBhttp://www.revistas.usp.br/posfau/oairvposfau@usp.br||2317-27621518-9554opendoar:2019-10-25T19:32:56Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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