La intemporalidad del" Manual del Vocal sin Maestro" para el arrabal de Lourenço Marques, de Pancho Guedes
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/posfau/article/view/43468 |
Resumo: | Amâncio Moura Guedes is undoubtedly one of the most lauded architects for his work in Africa, particularly in Mozambique. Of Anglo-Saxon training and irreverent spirit, as witnessed by his architecture, he had strong associations with the Team Ten in 1960, becoming an architect whose works and projects were published in Europe, in the United States, and in South Africa, where he taught. He attended various events in the architectural world, among them the 1961 São Paulo Biennial. Works such as The laughing lion and the Aircraft house became especially well known. However, his vision of the city then called Lourenço Marques is almost unknown. He was a disconcerting critic of the existing colonial-based urban framework, which disregarded the spontaneous peri-urban settlements known as" Caniço", which today correspond to nearly two thirds of the city of Maputo. This 1963" manifesto" not only provides an ironic view of the city's future growth but is also a seminal and even timeless text. To some extent, it is a temporal reference for settlements similar to those found today in Luanda's" muceque" or even Rio de Janeiro's slums. |
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La intemporalidad del" Manual del Vocal sin Maestro" para el arrabal de Lourenço Marques, de Pancho GuedesThe perennial nature of" Manual de Vogal sem Mestre" for Lourenço Marques' outskirts (Caniço), by Pancho GuedesManifestoperiferiadoençaterapêuticabrigadasauto-resoluçãoManifiestoperiferiaenfermedadterapéuticabrigadasautorresoluciónManifestooutskirtsillnesstherapeuticbrigadeself-resolutionAmâncio Moura Guedes is undoubtedly one of the most lauded architects for his work in Africa, particularly in Mozambique. Of Anglo-Saxon training and irreverent spirit, as witnessed by his architecture, he had strong associations with the Team Ten in 1960, becoming an architect whose works and projects were published in Europe, in the United States, and in South Africa, where he taught. He attended various events in the architectural world, among them the 1961 São Paulo Biennial. Works such as The laughing lion and the Aircraft house became especially well known. However, his vision of the city then called Lourenço Marques is almost unknown. He was a disconcerting critic of the existing colonial-based urban framework, which disregarded the spontaneous peri-urban settlements known as" Caniço", which today correspond to nearly two thirds of the city of Maputo. This 1963" manifesto" not only provides an ironic view of the city's future growth but is also a seminal and even timeless text. To some extent, it is a temporal reference for settlements similar to those found today in Luanda's" muceque" or even Rio de Janeiro's slums.Amâncio Miranda Guedes é seguramente um dos arquitectos mais premiados por sua obra em África particularmente em Moçambique. De formação anglo-saxónica, com espírito irreverente como testemunha sua arquitectura, teve fortes ligações ao Team Ten em 1960, sendo um dos arquitectos com obras e projectos publicados na Europa, nos Estados Unidos e na África do Sul, onde foi professor. Participou em vários eventos no mundo da arquitectura destacando-se na Bienal de São Paulo em 1961, tendo ficado conhecidas obras como, O leão que ri e a Casa avião. No entanto é quase desconhecida sua visão da cidade, da então Lourenço Marques, tendo sido critico desconcertante do quadro urbanístico vigente, de matriz colonial, que ignorava a ocupação peri-urbana espontânea, denominada de Caniço, que corresponde hoje a cerca de 2/3 da cidade de Maputo. Este" manifesto" de 1963, para além de visualizar ironicamente o futuro crescimento da cidade é um texto instaurador comportando uma certa intemporalidade, constituindo potencialmente um referencial temporal, para cidades que apresentam ocupações com características semelhantes que poderemos referir o Muceque de Luanda ou mesmo as favelas do Rio de Janeiro.Amâncio Miranda Guedes es seguramente uno de los arquitectos más premiados por su obra en África, particularmente en Mozambique. De formación anglo-sajónica, con espíritu irreverente como testigo de su arquitectura, ha tenido fuertes relaciones con el Team ten en 1960, siendo uno de los arquitectos con obras y proyectos publicados en Europa, Estados Unidos y Sudáfrica, donde fue profesor. Participó en varios eventos en el mundo de la arquitectura, destacándose la Bienal de São Paulo en 1961, donde quedaron conocidas obras tales como El león que se rie y la Casa avión. Entretanto es casi desconocida su visión de la ciudad, de la entonces Lourenço Marques, habiendo sido critico desconcertante del cuadro urbanístico vigente, de matriz colonial, que ignoraba la ocupación periurbana espontánea, denominada de" Caniço" (arrabal, villa miseria), que corresponde hoy a cerca de 2/3 de la ciudad de Maputo. Este" manifiesto" de 1963, además de visualizar irónicamente el futuro crecimiento de la ciudad, es un texto instaurador comportando una cierta intemporalidad, constituyendo potencialmente un referencial temporal, para ciudades que presentan ocupaciones con características semejantes, como el" muceque" de Luanda o las favelas de Rio de Janeiro.Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo.2006-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/posfau/article/view/4346810.11606/issn.2317-2762.v0i19p144-157PosFAUUSP; n. 19 (2006); 144-157Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP; No. 19 (2006); 144-157Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP; Núm. 19 (2006); 144-1572317-27621518-9554reponame:Pós. 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