“O autor como produtor” na era da “estetização da política”
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2021 |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | RUS (São Paulo) |
Download full: | https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/188085 |
Summary: | The correspondence of Walter Benjamin shows that the circulation of “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction” in Russia was to him a matter of the utmost importance. In April 1936, Benjamin confessed to Kitty Marx-Stenchnerider his expectations and pessimism: “Considering these reactions, I might even have reason to believe that the work will have little repercussion in the place that should be its natural place, in Russia.” What were the reasons behind the expectations of Benjamin? Why would Russia be its “natural” place or destination? How can we explain his pessimism? This paper aims at discussing the militant and political dimension of “The Work of Art…” as well as its insertion in the Russian debate in its time, in the countercurrent of the Stalinist aestheticization of politics and into the direction of “the formulation of revolutionary demands in the politics of art.” |
id |
USP-59_6bdf5478f4b8abfa0ef84b791c3450c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/188085 |
network_acronym_str |
USP-59 |
network_name_str |
RUS (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
“O autor como produtor” na era da “estetização da política”"The author as producer" in the age of "aestheticizing of politics"Estetização da políticapolitização da arteArte da vanguarda russaAesthetization of politicsPoliticization of artRussian avantgarde artThe correspondence of Walter Benjamin shows that the circulation of “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction” in Russia was to him a matter of the utmost importance. In April 1936, Benjamin confessed to Kitty Marx-Stenchnerider his expectations and pessimism: “Considering these reactions, I might even have reason to believe that the work will have little repercussion in the place that should be its natural place, in Russia.” What were the reasons behind the expectations of Benjamin? Why would Russia be its “natural” place or destination? How can we explain his pessimism? This paper aims at discussing the militant and political dimension of “The Work of Art…” as well as its insertion in the Russian debate in its time, in the countercurrent of the Stalinist aestheticization of politics and into the direction of “the formulation of revolutionary demands in the politics of art.”Trechos da correspondência de Walter Benjamin registram que a publicação de “A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica” na Rússia apresentava-se, para ele, como uma tarefa de primeira ordem. Em abril de 1936, Benjamin confessou a Kitty Marx- Stenchnerider suas expectativas e pessimismo frente a desejada publicação: “A avaliar por essas reações, quase teria razões para concluir que o trabalho terá a menor repercussão no lugar que deveria ser naturalmente o seu, na Rússia”. Quais seriam as motivações da expectativa benjaminiana? Porque a Rússia seria o destino ou o lugar “natural” de “A Obra de Arte...”? Como explicar seu pessimismo? O presente artigo discute o caráter político e militante do ensaio em questão, bem como sua articulação com o debate russo, na contracorrente da estetização da política stalinista e em direção “à formulação de exigências revolucionárias” da arte. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.2021-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rus/article/view/18808510.11606/issn.2317-4765.rus.2021.188085RUS (São Paulo); v. 12 n. 19 (2021): Escola de Praga; 256-283RUS (Sao Paulo); Vol. 12 No. 19 (2021): Escola de Praga; 256-283РУС (Сан-Пауло); Том 12 № 19 (2021): Escola de Praga; 256-2832317-4765reponame:RUS (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rus/article/view/188085/175472Copyright (c) 2021 Clara de Freitas Figueiredohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFigueiredo, Clara F.2021-09-10T16:19:37Zoai:revistas.usp.br:article/188085Revistahttp://revistas.usp.br/rus/PUBhttp://www.revistas.usp.br/rus/oairus@usp.br||revistalitrus@gmail.com||2317-47652317-4765opendoar:2021-09-10T16:19:37RUS (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“O autor como produtor” na era da “estetização da política” "The author as producer" in the age of "aestheticizing of politics" |
title |
“O autor como produtor” na era da “estetização da política” |
spellingShingle |
“O autor como produtor” na era da “estetização da política” Figueiredo, Clara F. Estetização da política politização da arte Arte da vanguarda russa Aesthetization of politics Politicization of art Russian avantgarde art |
title_short |
“O autor como produtor” na era da “estetização da política” |
title_full |
“O autor como produtor” na era da “estetização da política” |
title_fullStr |
“O autor como produtor” na era da “estetização da política” |
title_full_unstemmed |
“O autor como produtor” na era da “estetização da política” |
title_sort |
“O autor como produtor” na era da “estetização da política” |
author |
Figueiredo, Clara F. |
author_facet |
Figueiredo, Clara F. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Figueiredo, Clara F. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estetização da política politização da arte Arte da vanguarda russa Aesthetization of politics Politicization of art Russian avantgarde art |
topic |
Estetização da política politização da arte Arte da vanguarda russa Aesthetization of politics Politicization of art Russian avantgarde art |
description |
The correspondence of Walter Benjamin shows that the circulation of “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction” in Russia was to him a matter of the utmost importance. In April 1936, Benjamin confessed to Kitty Marx-Stenchnerider his expectations and pessimism: “Considering these reactions, I might even have reason to believe that the work will have little repercussion in the place that should be its natural place, in Russia.” What were the reasons behind the expectations of Benjamin? Why would Russia be its “natural” place or destination? How can we explain his pessimism? This paper aims at discussing the militant and political dimension of “The Work of Art…” as well as its insertion in the Russian debate in its time, in the countercurrent of the Stalinist aestheticization of politics and into the direction of “the formulation of revolutionary demands in the politics of art.” |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/188085 10.11606/issn.2317-4765.rus.2021.188085 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/188085 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2317-4765.rus.2021.188085 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/188085/175472 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Clara de Freitas Figueiredo http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Clara de Freitas Figueiredo http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. |
dc.source.none.fl_str_mv |
RUS (São Paulo); v. 12 n. 19 (2021): Escola de Praga; 256-283 RUS (Sao Paulo); Vol. 12 No. 19 (2021): Escola de Praga; 256-283 РУС (Сан-Пауло); Том 12 № 19 (2021): Escola de Praga; 256-283 2317-4765 reponame:RUS (São Paulo) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
RUS (São Paulo) |
collection |
RUS (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
RUS (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rus@usp.br||revistalitrus@gmail.com|| |
_version_ |
1797219257068552192 |