“O autor como produtor” na era da “estetização da política”

Bibliographic Details
Main Author: Figueiredo, Clara F.
Publication Date: 2021
Format: Article
Language: por
Source: RUS (São Paulo)
Download full: https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/188085
Summary: The correspondence of Walter Benjamin shows that the circulation of “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction” in Russia was to him a matter of the utmost importance. In April 1936, Benjamin confessed to Kitty Marx-Stenchnerider his expectations and pessimism: “Considering these reactions, I might even have reason to believe that the work will have little repercussion in the place that should be its natural place, in Russia.” What were the reasons behind the expectations of Benjamin? Why would Russia be its “natural” place or destination? How can we explain his pessimism? This paper aims at discussing the militant and political dimension of “The Work of Art…” as well as its insertion in the Russian debate in its time, in the countercurrent of the Stalinist aestheticization of politics and into the direction of “the formulation of revolutionary demands in the politics of art.”
id USP-59_6bdf5478f4b8abfa0ef84b791c3450c6
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/188085
network_acronym_str USP-59
network_name_str RUS (São Paulo)
repository_id_str
spelling “O autor como produtor” na era da “estetização da política”"The author as producer" in the age of "aestheticizing of politics"Estetização da políticapolitização da arteArte da vanguarda russaAesthetization of politicsPoliticization of artRussian avantgarde artThe correspondence of Walter Benjamin shows that the circulation of “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction” in Russia was to him a matter of the utmost importance. In April 1936, Benjamin confessed to Kitty Marx-Stenchnerider his expectations and pessimism: “Considering these reactions, I might even have reason to believe that the work will have little repercussion in the place that should be its natural place, in Russia.” What were the reasons behind the expectations of Benjamin? Why would Russia be its “natural” place or destination? How can we explain his pessimism? This paper aims at discussing the militant and political dimension of “The Work of Art…” as well as its insertion in the Russian debate in its time, in the countercurrent of the Stalinist aestheticization of politics and into the direction of “the formulation of revolutionary demands in the politics of art.”Trechos da correspondência de Walter Benjamin registram que a publicação de “A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica” na Rússia apresentava-se, para ele, como uma tarefa de primeira ordem. Em abril de 1936, Benjamin confessou a Kitty Marx- Stenchnerider suas expectativas e pessimismo frente a desejada publicação: “A avaliar por essas reações, quase teria razões para concluir que o trabalho terá a menor repercussão no lugar que deveria ser naturalmente o seu, na Rússia”. Quais seriam as motivações da expectativa benjaminiana? Porque a Rússia seria o destino ou o lugar “natural” de “A Obra de Arte...”?  Como explicar seu pessimismo? O presente artigo discute o caráter político e militante do ensaio em questão, bem como sua articulação com o debate russo, na contracorrente da estetização da política stalinista e em direção “à formulação de exigências revolucionárias” da arte.  Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.2021-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rus/article/view/18808510.11606/issn.2317-4765.rus.2021.188085RUS (São Paulo); v. 12 n. 19 (2021): Escola de Praga; 256-283RUS (Sao Paulo); Vol. 12 No. 19 (2021): Escola de Praga; 256-283РУС (Сан-Пауло); Том 12 № 19 (2021): Escola de Praga; 256-2832317-4765reponame:RUS (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rus/article/view/188085/175472Copyright (c) 2021 Clara de Freitas Figueiredohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFigueiredo, Clara F.2021-09-10T16:19:37Zoai:revistas.usp.br:article/188085Revistahttp://revistas.usp.br/rus/PUBhttp://www.revistas.usp.br/rus/oairus@usp.br||revistalitrus@gmail.com||2317-47652317-4765opendoar:2021-09-10T16:19:37RUS (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv “O autor como produtor” na era da “estetização da política”
"The author as producer" in the age of "aestheticizing of politics"
title “O autor como produtor” na era da “estetização da política”
spellingShingle “O autor como produtor” na era da “estetização da política”
Figueiredo, Clara F.
Estetização da política
politização da arte
Arte da vanguarda russa
Aesthetization of politics
Politicization of art
Russian avantgarde art
title_short “O autor como produtor” na era da “estetização da política”
title_full “O autor como produtor” na era da “estetização da política”
title_fullStr “O autor como produtor” na era da “estetização da política”
title_full_unstemmed “O autor como produtor” na era da “estetização da política”
title_sort “O autor como produtor” na era da “estetização da política”
author Figueiredo, Clara F.
author_facet Figueiredo, Clara F.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueiredo, Clara F.
dc.subject.por.fl_str_mv Estetização da política
politização da arte
Arte da vanguarda russa
Aesthetization of politics
Politicization of art
Russian avantgarde art
topic Estetização da política
politização da arte
Arte da vanguarda russa
Aesthetization of politics
Politicization of art
Russian avantgarde art
description The correspondence of Walter Benjamin shows that the circulation of “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction” in Russia was to him a matter of the utmost importance. In April 1936, Benjamin confessed to Kitty Marx-Stenchnerider his expectations and pessimism: “Considering these reactions, I might even have reason to believe that the work will have little repercussion in the place that should be its natural place, in Russia.” What were the reasons behind the expectations of Benjamin? Why would Russia be its “natural” place or destination? How can we explain his pessimism? This paper aims at discussing the militant and political dimension of “The Work of Art…” as well as its insertion in the Russian debate in its time, in the countercurrent of the Stalinist aestheticization of politics and into the direction of “the formulation of revolutionary demands in the politics of art.”
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/188085
10.11606/issn.2317-4765.rus.2021.188085
url https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/188085
identifier_str_mv 10.11606/issn.2317-4765.rus.2021.188085
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/188085/175472
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Clara de Freitas Figueiredo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Clara de Freitas Figueiredo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.
dc.source.none.fl_str_mv RUS (São Paulo); v. 12 n. 19 (2021): Escola de Praga; 256-283
RUS (Sao Paulo); Vol. 12 No. 19 (2021): Escola de Praga; 256-283
РУС (Сан-Пауло); Том 12 № 19 (2021): Escola de Praga; 256-283
2317-4765
reponame:RUS (São Paulo)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str RUS (São Paulo)
collection RUS (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv RUS (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rus@usp.br||revistalitrus@gmail.com||
_version_ 1797219257068552192