Ressurreição: uma leitura ética
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RUS (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/223599 |
Resumo: | This article seeks to describe and analyze how, in Resurrection, in an exercise much less aesthetic than ethical, Tolstoy aims to point out the problems of a society controlled by the Church and the values of Modernity, a consequence of his particular interpretation of Christianity, which led him to criticize and reject the configuration of a society such as Russia in the 19th century. This analysis proposes to demonstrate how the particular understanding of Christianity and religion appears in a general way in Tolstoy's mature art, starting from his critique of bourgeois civilization and art as his language of resistance and his favorable vehicle for the dissemination of values that are common to all the humanity. The article develops, in a more contributory view of Tolstoy's work, the relationship between art and religion as an establishment of meaning, shaping an ethical proposal for art, demonstrating how, in Resurrection, we find the religious answers that the author wants to give to his ultimate questions, exegeting reality and reacting to modernity, overcoming it. |
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Ressurreição: uma leitura éticaRessurrection: an Ethical ApproachLev TolstóiLiteratura russaFilosofia russaÉticaLev TolstoyRussian literatureRussian philosophyEthicsThis article seeks to describe and analyze how, in Resurrection, in an exercise much less aesthetic than ethical, Tolstoy aims to point out the problems of a society controlled by the Church and the values of Modernity, a consequence of his particular interpretation of Christianity, which led him to criticize and reject the configuration of a society such as Russia in the 19th century. This analysis proposes to demonstrate how the particular understanding of Christianity and religion appears in a general way in Tolstoy's mature art, starting from his critique of bourgeois civilization and art as his language of resistance and his favorable vehicle for the dissemination of values that are common to all the humanity. The article develops, in a more contributory view of Tolstoy's work, the relationship between art and religion as an establishment of meaning, shaping an ethical proposal for art, demonstrating how, in Resurrection, we find the religious answers that the author wants to give to his ultimate questions, exegeting reality and reacting to modernity, overcoming it.Este artigo busca descrever e analisar como, em Ressurreição, num exercício muito menos estético do que ético, Tolstói visa apontar os problemas de uma sociedade controlada pela Igreja e pelos valores da Modernidade, uma consequência de sua interpretação particular do cristianismo, o que o levou a criticar e a rejeitar a configuração de uma sociedade como era a russa do dezenove. Esta análise propõe demonstrar como a compreensão particular de cristianismo e religião aparece de forma geral na arte madura de Tolstói, partindo de sua crítica da civilização burguesa e da arte como sua linguagem de resistência e seu veículo propício para disseminação de valores que são comuns a toda a humanidade. O artigo desenvolve, numa visão mais ampla e contributiva a respeito do trabalho de Tolstói, a relação entre arte e religião como estabelecimento de sentido, moldando uma proposta ética de arte, demonstrando como, em Ressurreição, encontramos as respostas religiosas que o autor quer dar a seus questionamentos últimos, fazendo uma exegese da realidade e reagindo à modernidade, superando-a.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.2024-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rus/article/view/22359910.11606/issn.2317-4765.rus.2024.223599RUS (São Paulo); v. 15 n. 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 210-226RUS (Sao Paulo); Vol. 15 No. 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 210-226РУС (Сан-Пауло); Том 15 № 26 (2024): Tolstói - pensador e artista da diferença; 210-2262317-4765reponame:RUS (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rus/article/view/223599/205084Copyright (c) 2024 Eliana Mattoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMattos, Eliana Moura2024-06-06T11:45:23Zoai:revistas.usp.br:article/223599Revistahttp://revistas.usp.br/rus/PUBhttp://www.revistas.usp.br/rus/oairus@usp.br||revistalitrus@gmail.com||2317-47652317-4765opendoar:2024-06-06T11:45:23RUS (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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