“A câmera é minha arma de caça” A poética dos filmes de Réal J. Leblanc, cineasta innu (Dossiê Olhares Cruzados)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologia |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/gis/article/view/146013 |
Resumo: | This essay explores films directed by Réal Junior Leblanc, a young Innu filmmaker. Leblanc is connected to the Wapikoni Mobile Project, which trains new filmmakers in Indigenous communities in Québec (Canada). The present essay arguments that his films – both the experimental ones and the documentaries – foreground a poetic dimension, which points to a cosmopolitical aesthetics that insists on not separating human and “other than human” worlds, offering itself as an instrument of struggle and political resistance. |
id |
USP-60_54d717b86362dc415515d88f1f9f3822 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/146013 |
network_acronym_str |
USP-60 |
network_name_str |
GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologia |
repository_id_str |
|
spelling |
“A câmera é minha arma de caça” A poética dos filmes de Réal J. Leblanc, cineasta innu (Dossiê Olhares Cruzados)“The Camera is My Hunting Weapon”: The Poetics of Réal J. Leblanc, Innu Filmmaker (Dossier Intersecting Eyes)Filmes-poemaEstética cosmopolíticaResistênciaMemóriaCinema indígenaPovos indígenas do QuebecPoem-filmsCosmopolitical aestheticsResistanceMemoryIndigenous cinemaIndigenous peoples of QuébecThis essay explores films directed by Réal Junior Leblanc, a young Innu filmmaker. Leblanc is connected to the Wapikoni Mobile Project, which trains new filmmakers in Indigenous communities in Québec (Canada). The present essay arguments that his films – both the experimental ones and the documentaries – foreground a poetic dimension, which points to a cosmopolitical aesthetics that insists on not separating human and “other than human” worlds, offering itself as an instrument of struggle and political resistance.Este ensaio explora o conjunto de filmes do jovem cineasta Innu, Real Junior Leblanc, ligados ao Projeto Wapikoni Mobile, que atua em comunidades indígenas do Quebec (Canadá), formando realizadores. Seu argumento é o de que estes filmes, tanto os mais experimentais como os mais documentais, privilegiam uma dimensão poética, que acenam a uma estética cosmopolítica, esta que insiste em não separar mundos humanos e além do humano e que se oferece como instrumento de luta e resistência política.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2018-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/gis/article/view/14601310.11606/issn.2525-3123.gis.2018.146013GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologia; v. 3 n. 1 (2018)GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal; Vol. 3 No. 1 (2018)2525-3123reponame:GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologiainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/gis/article/view/146013/141965https://www.revistas.usp.br/gis/article/view/146013/141966Copyright (c) 2018 Renato Sztutmaninfo:eu-repo/semantics/openAccessSztutman, Renato2019-10-18T17:21:06Zoai:revistas.usp.br:article/146013Revistahttp://www.revistas.usp.br/gisPUBhttp://www.revistas.usp.br/gis/oairevistagis@usp.br||2525-31232525-3123opendoar:2019-10-18T17:21:06GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologia - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“A câmera é minha arma de caça” A poética dos filmes de Réal J. Leblanc, cineasta innu (Dossiê Olhares Cruzados) “The Camera is My Hunting Weapon”: The Poetics of Réal J. Leblanc, Innu Filmmaker (Dossier Intersecting Eyes) |
title |
“A câmera é minha arma de caça” A poética dos filmes de Réal J. Leblanc, cineasta innu (Dossiê Olhares Cruzados) |
spellingShingle |
“A câmera é minha arma de caça” A poética dos filmes de Réal J. Leblanc, cineasta innu (Dossiê Olhares Cruzados) Sztutman, Renato Filmes-poema Estética cosmopolítica Resistência Memória Cinema indígena Povos indígenas do Quebec Poem-films Cosmopolitical aesthetics Resistance Memory Indigenous cinema Indigenous peoples of Québec |
title_short |
“A câmera é minha arma de caça” A poética dos filmes de Réal J. Leblanc, cineasta innu (Dossiê Olhares Cruzados) |
title_full |
“A câmera é minha arma de caça” A poética dos filmes de Réal J. Leblanc, cineasta innu (Dossiê Olhares Cruzados) |
title_fullStr |
“A câmera é minha arma de caça” A poética dos filmes de Réal J. Leblanc, cineasta innu (Dossiê Olhares Cruzados) |
title_full_unstemmed |
“A câmera é minha arma de caça” A poética dos filmes de Réal J. Leblanc, cineasta innu (Dossiê Olhares Cruzados) |
title_sort |
“A câmera é minha arma de caça” A poética dos filmes de Réal J. Leblanc, cineasta innu (Dossiê Olhares Cruzados) |
author |
Sztutman, Renato |
author_facet |
Sztutman, Renato |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sztutman, Renato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Filmes-poema Estética cosmopolítica Resistência Memória Cinema indígena Povos indígenas do Quebec Poem-films Cosmopolitical aesthetics Resistance Memory Indigenous cinema Indigenous peoples of Québec |
topic |
Filmes-poema Estética cosmopolítica Resistência Memória Cinema indígena Povos indígenas do Quebec Poem-films Cosmopolitical aesthetics Resistance Memory Indigenous cinema Indigenous peoples of Québec |
description |
This essay explores films directed by Réal Junior Leblanc, a young Innu filmmaker. Leblanc is connected to the Wapikoni Mobile Project, which trains new filmmakers in Indigenous communities in Québec (Canada). The present essay arguments that his films – both the experimental ones and the documentaries – foreground a poetic dimension, which points to a cosmopolitical aesthetics that insists on not separating human and “other than human” worlds, offering itself as an instrument of struggle and political resistance. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/gis/article/view/146013 10.11606/issn.2525-3123.gis.2018.146013 |
url |
https://www.revistas.usp.br/gis/article/view/146013 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2525-3123.gis.2018.146013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/gis/article/view/146013/141965 https://www.revistas.usp.br/gis/article/view/146013/141966 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Renato Sztutman info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Renato Sztutman |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologia; v. 3 n. 1 (2018) GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal; Vol. 3 No. 1 (2018) 2525-3123 reponame:GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologia instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologia |
collection |
GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologia |
repository.name.fl_str_mv |
GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologia - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagis@usp.br|| |
_version_ |
1797220406456745984 |