Batucando-Cantando-Dançando: saberes corporificados, celebração e contestação política no maracatu em São Paulo
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologia |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/gis/article/view/201694 |
Resumo: | Starting from the discussion about the relationship between the recent groups and the traditional nações de maracatu, this article attempts to understand the role of the body as a fulcrum for thinking about the creation and transmission of knowledge and memories. It also discusses how the maracatu can present itself as a political complex for the groups that generate it, and be disputed as a political instrument - as rhythm or sign of Brazilianness - by agents outside these communities. From a field experience with the maracatu in an artivist political demonstration in defense of democracy, in São Paulo, 2018, it is proposed to understand such participation as a performance that generates new localities. |
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Batucando-Cantando-Dançando: saberes corporificados, celebração e contestação política no maracatu em São PauloDrumming-Singing-Dancing: embodied knowledge, celebration, and political protest in the maracatu in São PauloMaracatuCorpoPerformanceArtivismoLocalidadeMaracatuBodyPerformanceArtivismLocalityStarting from the discussion about the relationship between the recent groups and the traditional nações de maracatu, this article attempts to understand the role of the body as a fulcrum for thinking about the creation and transmission of knowledge and memories. It also discusses how the maracatu can present itself as a political complex for the groups that generate it, and be disputed as a political instrument - as rhythm or sign of Brazilianness - by agents outside these communities. From a field experience with the maracatu in an artivist political demonstration in defense of democracy, in São Paulo, 2018, it is proposed to understand such participation as a performance that generates new localities.Partindo da discussão sobre a relação entre os recentes grupos e as tradicionais nações de maracatu, este artigo intenta compreender o papel do corpo como fulcro para pensar a criação e transmissão de conhecimentos e memórias. Discute-se também como o maracatu pode se apresentar enquanto complexo político para os coletivos que o geram, e disputado como instrumento político - enquanto ritmo ou signo de brasilidade - por agentes exógenos a essas comunidades. A partir de uma experiência de campo com o maracatu em uma manifestação política artivista em defesa da democracia, em São Paulo, 2018, propõe-se compreender tal participação enquanto performance geradora de novas localidades. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/gis/article/view/20169410.11606/issn.2525-3123.gis.2023.201694GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologia; v. 8 n. 1 (2023); e201694GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal; Vol. 8 No. 1 (2023); e2016942525-3123reponame:GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologiainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/gis/article/view/201694/192194https://www.revistas.usp.br/gis/article/view/201694/192195Copyright (c) 2023 Kelwin Marques Garcia dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Kelwin Marques Garcia dos2023-10-02T17:01:22Zoai:revistas.usp.br:article/201694Revistahttp://www.revistas.usp.br/gisPUBhttp://www.revistas.usp.br/gis/oairevistagis@usp.br||2525-31232525-3123opendoar:2023-10-02T17:01:22GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologia - Universidade de São Paulo (USP)false |
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