The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signos do Consumo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/76387 |
Resumo: | In this paper, we explored how a photo published in a magazine cover can negatively influence the consumption practices of an issue by enabling the making sense (in recep-tion) contradicts the purpose first intended (in enunciation). For that, we compared two covers about the gay marriage, published by different magazines (Time and Época São Paulo), mixing semiotics, discourse analysis and theory of enunciation. Finally, we re-sort to the theory of advertising enunciation in reception, as conceived by Trindade (2008b), to propose its application in the study of news reception. |
id |
USP-63_3bc5186d9410c92cd25767c8d1336b3e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/76387 |
network_acronym_str |
USP-63 |
network_name_str |
Signos do Consumo |
repository_id_str |
|
spelling |
The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic receptionA foto errada na capa certa: casamento gay, fetichismos visuais e produção de sentido na recepção midiáticaLa mala foto en la buena portada: el matrimonio gay, fetichismo visual y produc-ción del sentido en la recepción mediáticaprodução de sentidoenunciaçãorecepçãofetichismo visualrevista Época São Paulomaking senseenunciationreceptionvisual fetishismÉpoca São Paulo magazineproducción de sentidoenunciaciónrecepciónfetichismo visualre-vista Época São PauloIn this paper, we explored how a photo published in a magazine cover can negatively influence the consumption practices of an issue by enabling the making sense (in recep-tion) contradicts the purpose first intended (in enunciation). For that, we compared two covers about the gay marriage, published by different magazines (Time and Época São Paulo), mixing semiotics, discourse analysis and theory of enunciation. Finally, we re-sort to the theory of advertising enunciation in reception, as conceived by Trindade (2008b), to propose its application in the study of news reception.Neste artigo, investigamos de que maneira a foto publicada numa capa de revista pode influenciar negativamente as práticas de consumo da edição ao permitir que a produção de sentido (na recepção) contradiga o pretendido pelo emissor (na enunciação). Compa-ramos duas capas sobre o mesmo tema, publicadas por revistas distintas (a Time e a Época São Paulo), combinando semiótica, análise do discurso e teorias da enunciação. Por fim, recorremos à teoria da enunciação da recepção publicitária proposta por Trin-dade (2008b) para sugerir sua aplicação no estudo da recepção jornalística.En este trabajo, hemos explorado cómo una foto publicada en la portada de una revista puede influir negativamente en las prácticas de consumo de la edición, permitiendo que la producción de sentido, en la recepción, contradice el pretendido en la enunciación. Se comparan dos casos sobre el mismo tema, publicados por Time y Época São Paulo, me-diante la combinación de semiótica, análisis del discurso y teorías de la enunciación. Por último, se recurre a la teoría de la enunciación publicitaria en la recepción (Trindade 2008b) para proponer su uso en el estudio de la recepción periodística.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2013-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo não avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/7638710.11606/issn.1984-5057.v5i2p263-281Signos do Consumo; v. 5 n. 2 (2013): Revista Signos do Consumo, Narratividade, Gênero e Vida Simbólica; 263-2811984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/76387/80097Copyright (c) 2018 Camilo Vannuchiinfo:eu-repo/semantics/openAccessVannuchi, Camilo2019-04-01T12:56:02Zoai:revistas.usp.br:article/76387Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2019-04-01T12:56:02Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception A foto errada na capa certa: casamento gay, fetichismos visuais e produção de sentido na recepção midiática La mala foto en la buena portada: el matrimonio gay, fetichismo visual y produc-ción del sentido en la recepción mediática |
title |
The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception |
spellingShingle |
The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception Vannuchi, Camilo produção de sentido enunciação recepção fetichismo visual revista Época São Paulo making sense enunciation reception visual fetishism Época São Paulo magazine producción de sentido enunciación recepción fetichismo visual re-vista Época São Paulo |
title_short |
The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception |
title_full |
The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception |
title_fullStr |
The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception |
title_full_unstemmed |
The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception |
title_sort |
The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception |
author |
Vannuchi, Camilo |
author_facet |
Vannuchi, Camilo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vannuchi, Camilo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
produção de sentido enunciação recepção fetichismo visual revista Época São Paulo making sense enunciation reception visual fetishism Época São Paulo magazine producción de sentido enunciación recepción fetichismo visual re-vista Época São Paulo |
topic |
produção de sentido enunciação recepção fetichismo visual revista Época São Paulo making sense enunciation reception visual fetishism Época São Paulo magazine producción de sentido enunciación recepción fetichismo visual re-vista Época São Paulo |
description |
In this paper, we explored how a photo published in a magazine cover can negatively influence the consumption practices of an issue by enabling the making sense (in recep-tion) contradicts the purpose first intended (in enunciation). For that, we compared two covers about the gay marriage, published by different magazines (Time and Época São Paulo), mixing semiotics, discourse analysis and theory of enunciation. Finally, we re-sort to the theory of advertising enunciation in reception, as conceived by Trindade (2008b), to propose its application in the study of news reception. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo não avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/76387 10.11606/issn.1984-5057.v5i2p263-281 |
url |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/76387 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-5057.v5i2p263-281 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/76387/80097 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Camilo Vannuchi info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Camilo Vannuchi |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signos do Consumo; v. 5 n. 2 (2013): Revista Signos do Consumo, Narratividade, Gênero e Vida Simbólica; 263-281 1984-5057 reponame:Signos do Consumo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Signos do Consumo |
collection |
Signos do Consumo |
repository.name.fl_str_mv |
Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br |
_version_ |
1797068855858692096 |