The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vannuchi, Camilo
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signos do Consumo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/76387
Resumo: In this paper, we explored how a photo published in a magazine cover can negatively influence the consumption practices of an issue by enabling the making sense (in recep-tion) contradicts the purpose first intended (in enunciation). For that, we compared two covers about the gay marriage, published by different magazines (Time and Época São Paulo), mixing semiotics, discourse analysis and theory of enunciation. Finally, we re-sort to the theory of advertising enunciation in reception, as conceived by Trindade (2008b), to propose its application in the study of news reception.
id USP-63_3bc5186d9410c92cd25767c8d1336b3e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/76387
network_acronym_str USP-63
network_name_str Signos do Consumo
repository_id_str
spelling The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic receptionA foto errada na capa certa: casamento gay, fetichismos visuais e produção de sentido na recepção midiáticaLa mala foto en la buena portada: el matrimonio gay, fetichismo visual y produc-ción del sentido en la recepción mediáticaprodução de sentidoenunciaçãorecepçãofetichismo visualrevista Época São Paulomaking senseenunciationreceptionvisual fetishismÉpoca São Paulo magazineproducción de sentidoenunciaciónrecepciónfetichismo visualre-vista Época São PauloIn this paper, we explored how a photo published in a magazine cover can negatively influence the consumption practices of an issue by enabling the making sense (in recep-tion) contradicts the purpose first intended (in enunciation). For that, we compared two covers about the gay marriage, published by different magazines (Time and Época São Paulo), mixing semiotics, discourse analysis and theory of enunciation. Finally, we re-sort to the theory of advertising enunciation in reception, as conceived by Trindade (2008b), to propose its application in the study of news reception.Neste artigo, investigamos de que maneira a foto publicada numa capa de revista pode influenciar negativamente as práticas de consumo da edição ao permitir que a produção de sentido (na recepção) contradiga o pretendido pelo emissor (na enunciação). Compa-ramos duas capas sobre o mesmo tema, publicadas por revistas distintas (a Time e a Época São Paulo), combinando semiótica, análise do discurso e teorias da enunciação. Por fim, recorremos à teoria da enunciação da recepção publicitária proposta por Trin-dade (2008b) para sugerir sua aplicação no estudo da recepção jornalística.En este trabajo, hemos explorado cómo una foto publicada en la portada de una revista puede influir negativamente en las prácticas de consumo de la edición, permitiendo que la producción de sentido, en la recepción, contradice el pretendido en la enunciación. Se comparan dos casos sobre el mismo tema, publicados por Time y Época São Paulo, me-diante la combinación de semiótica, análisis del discurso y teorías de la enunciación. Por último, se recurre a la teoría de la enunciación publicitaria en la recepción (Trindade 2008b) para proponer su uso en el estudio de la recepción periodística.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2013-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo não avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/7638710.11606/issn.1984-5057.v5i2p263-281Signos do Consumo; v. 5 n. 2 (2013): Revista Signos do Consumo, Narratividade, Gênero e Vida Simbólica; 263-2811984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/76387/80097Copyright (c) 2018 Camilo Vannuchiinfo:eu-repo/semantics/openAccessVannuchi, Camilo2019-04-01T12:56:02Zoai:revistas.usp.br:article/76387Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2019-04-01T12:56:02Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception
A foto errada na capa certa: casamento gay, fetichismos visuais e produção de sentido na recepção midiática
La mala foto en la buena portada: el matrimonio gay, fetichismo visual y produc-ción del sentido en la recepción mediática
title The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception
spellingShingle The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception
Vannuchi, Camilo
produção de sentido
enunciação
recepção
fetichismo visual
revista Época São Paulo
making sense
enunciation
reception
visual fetishism
Época São Paulo magazine
producción de sentido
enunciación
recepción
fetichismo visual
re-vista Época São Paulo
title_short The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception
title_full The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception
title_fullStr The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception
title_full_unstemmed The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception
title_sort The wrong picture in the right cover: gay marriage, visual fetichism and making sense in midiatic reception
author Vannuchi, Camilo
author_facet Vannuchi, Camilo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vannuchi, Camilo
dc.subject.por.fl_str_mv produção de sentido
enunciação
recepção
fetichismo visual
revista Época São Paulo
making sense
enunciation
reception
visual fetishism
Época São Paulo magazine
producción de sentido
enunciación
recepción
fetichismo visual
re-vista Época São Paulo
topic produção de sentido
enunciação
recepção
fetichismo visual
revista Época São Paulo
making sense
enunciation
reception
visual fetishism
Época São Paulo magazine
producción de sentido
enunciación
recepción
fetichismo visual
re-vista Época São Paulo
description In this paper, we explored how a photo published in a magazine cover can negatively influence the consumption practices of an issue by enabling the making sense (in recep-tion) contradicts the purpose first intended (in enunciation). For that, we compared two covers about the gay marriage, published by different magazines (Time and Época São Paulo), mixing semiotics, discourse analysis and theory of enunciation. Finally, we re-sort to the theory of advertising enunciation in reception, as conceived by Trindade (2008b), to propose its application in the study of news reception.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo não avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/76387
10.11606/issn.1984-5057.v5i2p263-281
url https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/76387
identifier_str_mv 10.11606/issn.1984-5057.v5i2p263-281
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/76387/80097
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Camilo Vannuchi
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Camilo Vannuchi
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Signos do Consumo; v. 5 n. 2 (2013): Revista Signos do Consumo, Narratividade, Gênero e Vida Simbólica; 263-281
1984-5057
reponame:Signos do Consumo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Signos do Consumo
collection Signos do Consumo
repository.name.fl_str_mv Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br
_version_ 1797068855858692096