De portas abertas para o consumo: retórica da McDonald’s sob pressão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signos do Consumo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/151620 |
Resumo: | The consumption of food linked to health and sustainability is increasingly gaining media awareness and positive social and brand value. Based on this finding, we propose to discuss this phenomenon based on the precepts of the French discourse analysis in order to observe how fast food restaurant chains seek to reinvent themselves in this new scenario. In particular, we investigate how the rhetoric-discursive construction of ethos and pathos in McDonald’s Open Doors advertising campaign takes place and what meaning effects are evoked there to persuade consumers about the quality of their products. |
id |
USP-63_8b74fdb35555bef7c5a7c52c0529f77c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/151620 |
network_acronym_str |
USP-63 |
network_name_str |
Signos do Consumo |
repository_id_str |
|
spelling |
De portas abertas para o consumo: retórica da McDonald’s sob pressãoOpen doors to consumption: rhetoric of the under-pressure McDonald’sDe puertas abiertas al consumo: retórica de McDonald’s bajo presiónConsumptionAdvertisingHealthy foodDiscourseRhetoricConsumoPublicidadAlimentación saludableDiscursoRetóricaConsumoPublicidadeAlimentação saudávelDiscursoRetóricaThe consumption of food linked to health and sustainability is increasingly gaining media awareness and positive social and brand value. Based on this finding, we propose to discuss this phenomenon based on the precepts of the French discourse analysis in order to observe how fast food restaurant chains seek to reinvent themselves in this new scenario. In particular, we investigate how the rhetoric-discursive construction of ethos and pathos in McDonald’s Open Doors advertising campaign takes place and what meaning effects are evoked there to persuade consumers about the quality of their products.El consumo de alimentos vinculados a la saludabilidad y a la sostenibilidad está conquistando cada vez más notoriedad mediática y una positiva valoración social y de marcas. A partir de esta constatación, nos proponemos discutir ese fenómeno basándonos en los preceptos del Análisis del Discurso de línea francesa, con el objetivo de observar cómo las redes de restaurante fast-food buscan reinventarse en ese nuevo escenario. En particular, investigamos de qué modo se da la construcción retóricadiscursiva del ethos y del pathos en la campaña publicitaria McDonald’s Puertas Abiertas y qué efectos de sentidos son evocados para persuadir al consumidor sobre la calidad de los productos de la red.O consumo de alimentos ligados à saudabilidade e sustentabilidade vem conquistando notoriedade midiática e valoração social e marcária positiva. Partindo desta constatação, propomos discutir este fenômeno alicerçando-nos nos preceitos da análise do discurso de linha francesa, com o objetivo de observar como as redes de restaurante fast-food buscam se reinventar neste novo cenário. Em particular, investigamos de que modo se dá a construção retórico-discursiva do ethos e do pathos na campanha publicitária McDonald’s Portas Abertas e quais efeitos de sentidos são aí evocados para persuadir o consumidor sobre a qualidade dos produtos da rede.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2019-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo não avaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/15162010.11606/issn.1984-5057.v11i2p84-97Signos do Consumo; v. 11 n. 2 (2019): Signos do consumo em suas publicizações; 84-971984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/151620/154827Copyright (c) 2019 Leonardo Mozdzenski, Bruno Anselmo da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessMozdzenski, LeonardoSilva, Bruno Anselmo da2019-08-09T17:37:33Zoai:revistas.usp.br:article/151620Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2019-08-09T17:37:33Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
De portas abertas para o consumo: retórica da McDonald’s sob pressão Open doors to consumption: rhetoric of the under-pressure McDonald’s De puertas abiertas al consumo: retórica de McDonald’s bajo presión |
title |
De portas abertas para o consumo: retórica da McDonald’s sob pressão |
spellingShingle |
De portas abertas para o consumo: retórica da McDonald’s sob pressão Mozdzenski, Leonardo Consumption Advertising Healthy food Discourse Rhetoric Consumo Publicidad Alimentación saludable Discurso Retórica Consumo Publicidade Alimentação saudável Discurso Retórica |
title_short |
De portas abertas para o consumo: retórica da McDonald’s sob pressão |
title_full |
De portas abertas para o consumo: retórica da McDonald’s sob pressão |
title_fullStr |
De portas abertas para o consumo: retórica da McDonald’s sob pressão |
title_full_unstemmed |
De portas abertas para o consumo: retórica da McDonald’s sob pressão |
title_sort |
De portas abertas para o consumo: retórica da McDonald’s sob pressão |
author |
Mozdzenski, Leonardo |
author_facet |
Mozdzenski, Leonardo Silva, Bruno Anselmo da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Bruno Anselmo da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mozdzenski, Leonardo Silva, Bruno Anselmo da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Consumption Advertising Healthy food Discourse Rhetoric Consumo Publicidad Alimentación saludable Discurso Retórica Consumo Publicidade Alimentação saudável Discurso Retórica |
topic |
Consumption Advertising Healthy food Discourse Rhetoric Consumo Publicidad Alimentación saludable Discurso Retórica Consumo Publicidade Alimentação saudável Discurso Retórica |
description |
The consumption of food linked to health and sustainability is increasingly gaining media awareness and positive social and brand value. Based on this finding, we propose to discuss this phenomenon based on the precepts of the French discourse analysis in order to observe how fast food restaurant chains seek to reinvent themselves in this new scenario. In particular, we investigate how the rhetoric-discursive construction of ethos and pathos in McDonald’s Open Doors advertising campaign takes place and what meaning effects are evoked there to persuade consumers about the quality of their products. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo não avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/151620 10.11606/issn.1984-5057.v11i2p84-97 |
url |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/151620 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-5057.v11i2p84-97 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/151620/154827 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Leonardo Mozdzenski, Bruno Anselmo da Silva info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Leonardo Mozdzenski, Bruno Anselmo da Silva |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signos do Consumo; v. 11 n. 2 (2019): Signos do consumo em suas publicizações; 84-97 1984-5057 reponame:Signos do Consumo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Signos do Consumo |
collection |
Signos do Consumo |
repository.name.fl_str_mv |
Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br |
_version_ |
1797068856363057152 |