Projeção, representatividade e racionalidade: análise da recepção dos consumidores de baixa renda aos anúncios que usam personagens e pessoas reais
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signos do Consumo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/217877 |
Resumo: | This article investigates the reception and acceptance of advertising messages that use "characters" (animated and human) and "real people" to reach low-income consumers. To do this, we conducted a reception study through three focus groups in the Northeast, Midwest, and South regions of Brazil, with men and women enrolled in the "Cadastro Único" of the Federal Government, a system that groups families characterized by this income profile. The research was grounded in the sociocultural perspective, in which communication is conceived as a complex cultural process, and the audience is recognized as a meaning producer. The results point to the levels of effectiveness of the formats to persuade and engage this specific target, as well as lessons that can guide the future application of similar formats. |
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Projeção, representatividade e racionalidade: análise da recepção dos consumidores de baixa renda aos anúncios que usam personagens e pessoas reaisProyección, representatividad y racionalidad: análisis de la recepción de los consumidores de bajos ingresos a los anuncios que utilizan personajes y personas realesProjection, representation and rationality: analysis of the reception of low-income consumers to advertisements using characters and real peopleConsumidor com baixa rendaPersuasão publicitáriaPersonagensArquétiposGrupo FocalConsumidor de bajos ingresosPersuasión publicitariaPersonajesArquetiposGrupo FocalLow-income consumerAdvertising persuasionCharactersArchetypesFocus groupThis article investigates the reception and acceptance of advertising messages that use "characters" (animated and human) and "real people" to reach low-income consumers. To do this, we conducted a reception study through three focus groups in the Northeast, Midwest, and South regions of Brazil, with men and women enrolled in the "Cadastro Único" of the Federal Government, a system that groups families characterized by this income profile. The research was grounded in the sociocultural perspective, in which communication is conceived as a complex cultural process, and the audience is recognized as a meaning producer. The results point to the levels of effectiveness of the formats to persuade and engage this specific target, as well as lessons that can guide the future application of similar formats.Este artigo investiga a recepção e acolhimento de mensagens publicitárias que utilizam “personagens” (animado e humano) e “pessoas reais” para o alcance de consumidores com baixa renda. Para isso, realizamos uma pesquisa de recepção, através de 3 grupos focais nas regiões Nordeste, Centro-Oeste e Sul do Brasil, com homens e mulheres inscritos no "Cadastro Único" do Governo Federal, sistema que agrupa famílias caracterizadas com esse perfil de renda. A pesquisa se fundamentou na perspectiva sociocultural, na qual a comunicação é concebida como um processo cultural complexo e a audiência reconhecida como produtora de sentido. Os resultados apontam para os níveis de eficácia dos formatos para persuadir e engajar esse target em específico e aprendizados que podem nortear a aplicação futura de formatos análogos.Este artículo investiga la recepción y aceptación de mensajes publicitarios que utilizan "personajes" (animados y humanos) y "personas reales" para llegar a consumidores de bajos ingresos. Para ello, realizamos un estudio de recepción a través de tres grupos focales en las regiones Noreste, Centro-Oeste y Sur de Brasil, con hombres y mujeres inscritos en el "Cadastro Único" del Gobierno Federal, un sistema que agrupa a familias caracterizadas con este perfil de ingresos. La investigación se basó en la perspectiva sociocultural, en la que la comunicación se concibe como un proceso cultural complejo y la audiencia es reconocida como generadora de significado. Los resultados señalan los niveles de eficacia de los formatos para persuadir y involucrar a este público específico, así como los aprendizajes que pueden guiar la futura aplicación de formatos análogos.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/21787710.11606/issn.1984-5057.v15i2e217877Signos do Consumo; v. 15 n. 2 (2023): Signos do consumo em múltiplas percepções e abordagens; e2178771984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/217877/202419https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/217877/203832Copyright (c) 2023 Karla Macena Patriota, LIMA, Gabrielahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPatriota, Karla MacenaLima, Gabriela Bezerra 2024-04-19T21:45:02Zoai:revistas.usp.br:article/217877Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2024-04-19T21:45:02Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false |
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