“Queda livre”: o consumo como instrumento mestre na construção da felicidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signos do Consumo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/164399 |
Resumo: | The present study proposes to extend attention to the social role of consumption with regard to the pursuit of happiness in contemporary society. To this end, we will be using the episode Nosedive (2016) that belongs to the British Black Mirror series as a source of inspiration, where we will observe the practices that emulate the social mechanisms we seek to consider. We will see that the plot has narratives presented on a mythological surface, but as shown throughout the analysis, denote factual character. |
id |
USP-63_c03b31681374f3708d40b3f140fcf9a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/164399 |
network_acronym_str |
USP-63 |
network_name_str |
Signos do Consumo |
repository_id_str |
|
spelling |
“Queda livre”: o consumo como instrumento mestre na construção da felicidade“Nosedive”: the consumption as a fundamental instrument on the construction of happiness“Caída en picado”: el consumo como instrumento fundamental en la construcción de la felicidadConsumptionHappinessDigital Social MediasBlack MirrorAlgorithmsConsumoFelicidadRedes Sociales DigitalesBlack MirrorAlgoritmosConsumoFelicidadeRedes Sociais DigitaisBlack MirrorAlgoritmosThe present study proposes to extend attention to the social role of consumption with regard to the pursuit of happiness in contemporary society. To this end, we will be using the episode Nosedive (2016) that belongs to the British Black Mirror series as a source of inspiration, where we will observe the practices that emulate the social mechanisms we seek to consider. We will see that the plot has narratives presented on a mythological surface, but as shown throughout the analysis, denote factual character.El presente estudio propone extender la atención al papel social del consumo con respecto a la búsqueda de la felicidad en la sociedad contemporánea. Con este fin, el episodio Caída en picado (2016) de la serie británica Black Mirror está aquí como fuente de inspiración, donde observaremos las prácticas que emulan los mecanismos sociales que buscamos considerar. Veremos que la trama tiene narraciones presentadas en una superficie mitológica, pero como se muestra a lo largo del análisis, denota un carácter fáctico.O presente estudo propõe estender uma atenção ao papel social do consumo no que tange à busca da felicidade na sociedade contemporânea. Para tanto, o episódio Nosedive [Queda livre] (2016) da série britânica Black Mirror é posto aqui como uma fonte de inspiração, onde serão observadas as práticas que emulam os mecanismos sociais que buscamos considerar. Veremos que a trama conta com narrativas apresentadas em uma superfície mitológica, mas que, como mostrado no decorrer da análise, denotam caráter factual.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-03-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionFiguraPictureImagenapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/16439910.11606/issn.1984-5057.v12i1p42-56Signos do Consumo; v. 12 n. 1 (2020): Transformações na publicidade e nos consumos a partir da mediação dos algoritmos e processos em Big Data; 42-561984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/164399/159684Copyright (c) 2020 Rogério Luiz Covaleski, Juliana Kathleen Barbosa de Vasconcelosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCovaleski, Rogério LuizVasconcelos, Juliana Kathleen Barbosa de2020-04-10T22:13:18Zoai:revistas.usp.br:article/164399Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2020-04-10T22:13:18Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Queda livre”: o consumo como instrumento mestre na construção da felicidade “Nosedive”: the consumption as a fundamental instrument on the construction of happiness “Caída en picado”: el consumo como instrumento fundamental en la construcción de la felicidad |
title |
“Queda livre”: o consumo como instrumento mestre na construção da felicidade |
spellingShingle |
“Queda livre”: o consumo como instrumento mestre na construção da felicidade Covaleski, Rogério Luiz Consumption Happiness Digital Social Medias Black Mirror Algorithms Consumo Felicidad Redes Sociales Digitales Black Mirror Algoritmos Consumo Felicidade Redes Sociais Digitais Black Mirror Algoritmos |
title_short |
“Queda livre”: o consumo como instrumento mestre na construção da felicidade |
title_full |
“Queda livre”: o consumo como instrumento mestre na construção da felicidade |
title_fullStr |
“Queda livre”: o consumo como instrumento mestre na construção da felicidade |
title_full_unstemmed |
“Queda livre”: o consumo como instrumento mestre na construção da felicidade |
title_sort |
“Queda livre”: o consumo como instrumento mestre na construção da felicidade |
author |
Covaleski, Rogério Luiz |
author_facet |
Covaleski, Rogério Luiz Vasconcelos, Juliana Kathleen Barbosa de |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Juliana Kathleen Barbosa de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Covaleski, Rogério Luiz Vasconcelos, Juliana Kathleen Barbosa de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Consumption Happiness Digital Social Medias Black Mirror Algorithms Consumo Felicidad Redes Sociales Digitales Black Mirror Algoritmos Consumo Felicidade Redes Sociais Digitais Black Mirror Algoritmos |
topic |
Consumption Happiness Digital Social Medias Black Mirror Algorithms Consumo Felicidad Redes Sociales Digitales Black Mirror Algoritmos Consumo Felicidade Redes Sociais Digitais Black Mirror Algoritmos |
description |
The present study proposes to extend attention to the social role of consumption with regard to the pursuit of happiness in contemporary society. To this end, we will be using the episode Nosedive (2016) that belongs to the British Black Mirror series as a source of inspiration, where we will observe the practices that emulate the social mechanisms we seek to consider. We will see that the plot has narratives presented on a mythological surface, but as shown throughout the analysis, denote factual character. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Figura Picture Imagen |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/164399 10.11606/issn.1984-5057.v12i1p42-56 |
url |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/164399 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-5057.v12i1p42-56 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/164399/159684 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Rogério Luiz Covaleski, Juliana Kathleen Barbosa de Vasconcelos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Rogério Luiz Covaleski, Juliana Kathleen Barbosa de Vasconcelos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signos do Consumo; v. 12 n. 1 (2020): Transformações na publicidade e nos consumos a partir da mediação dos algoritmos e processos em Big Data; 42-56 1984-5057 reponame:Signos do Consumo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Signos do Consumo |
collection |
Signos do Consumo |
repository.name.fl_str_mv |
Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br |
_version_ |
1797068856391368704 |