Public management in brazil: a measuring proposal aiming citzen tax education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Erivan Ferreira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Pereira, Jose Matias, Borges, Gilmara Mendes da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de contabilidade e organizações
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/55522
Resumo: This article proposes to investigate whether the elements that underlie and allow tax education measure it in the form of multidimensional indicator. Thus, the research points out previous work related to tax education either in national and international levels; all of which consider education as a tool for the full exercise of citizenship. The data used in the research is a product of a field research realized with the support of the Brazilian Resource Management Education Program and was collected through surveymonkey. Through the use of a structured questionnaire, the research gathered a sample of 1.804 responses. The questionnaire was composed considering the fundaments of tax education present in tax education theories by the program manager at the Brazilian Resource Management Education Program. In order to identify the latent dimensions of the citizen tax education levels, data collected was treated by factor analysis. There is a possibility of measuring the understanding of tax education. It is seen that this is done with the use of multiple components. It is also pointed out that the research deals with the state of the art of the subject once it fosters and disseminates information regarding tax education issues enabling future research in the field. 
id USP-65_036b81c296c9040ea3af0fc5a7e764c5
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/55522
network_acronym_str USP-65
network_name_str Revista de contabilidade e organizações
repository_id_str
spelling Public management in brazil: a measuring proposal aiming citzen tax educationGESTÃO PÚBLICA NO BRASIL: UMA PROPOSTA DE MENSURAÇÃO DA EDUCAÇÃO FISCAL DO CIDADÃOTax Education. Brazilian National Tax Edication Program. Citzenship. Public Management. Analysis Factor.Educação fiscal. Programa Nacional de Educação Fiscal (PNEF). Cidadania. Gestão Pública.This article proposes to investigate whether the elements that underlie and allow tax education measure it in the form of multidimensional indicator. Thus, the research points out previous work related to tax education either in national and international levels; all of which consider education as a tool for the full exercise of citizenship. The data used in the research is a product of a field research realized with the support of the Brazilian Resource Management Education Program and was collected through surveymonkey. Through the use of a structured questionnaire, the research gathered a sample of 1.804 responses. The questionnaire was composed considering the fundaments of tax education present in tax education theories by the program manager at the Brazilian Resource Management Education Program. In order to identify the latent dimensions of the citizen tax education levels, data collected was treated by factor analysis. There is a possibility of measuring the understanding of tax education. It is seen that this is done with the use of multiple components. It is also pointed out that the research deals with the state of the art of the subject once it fosters and disseminates information regarding tax education issues enabling future research in the field. Neste artigo propõe-se mensurar o nível de educação fiscal do cidadão, a partir da base de dados do Programa Nacional de Educação Fiscal – PNEF. São apresentados alguns trabalhos que tratam da educação fiscal em nível nacional e internacional, cujos fundamentos retratam uma educação voltada ao exercício da plena cidadania. Os dados utilizados são resultados de uma pesquisa de campo realizada com o apoio da Escola de Administração Fazendária, utilizando como instrumento de coleta o surveymonkey. A amostra compreendeu 1.804 respostas a um questionário estruturado a partir dos fundamentos da educação fiscal pregados pela gestora do programa (ESAF). Os dados foram tratados por análise fatorial, sob o pressuposto de identificar dimensões latentes do nível de educação fiscal dos cidadãos. Pelos fundamentos, previa-se a identificação de sete dimensões, mas os resultados evidenciaram quatro dimensões latentes observáveis e fundamentadas teoricamente. Comprovou-se, apesar das limitações inerentes ao tipo de pesquisa, a possibilidade de mensuração do nível de entendimento da educação fiscal por múltiplos componentes, considerando afirmar que a educação e seus fundamentos são entendidos pela população, que reconhecem a sua importância, pressupondo ainda uma contribuição ao estado da arte da pesquisa na medida em que fomenta e dissemina a temática da educação fiscal no contexto acadêmico em nível de graduação e pós graduação e abre campo para estudos que objetivem revalidar os achados.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/5552210.11606/rco.v9i25.55522Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 9 No. 25 (2015); 3-15Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 9 Núm. 25 (2015); 3-15Revista de Contabilidade e Organizações; v. 9 n. 25 (2015); 3-151982-6486reponame:Revista de contabilidade e organizaçõesinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/55522/107578https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/55522/146311Copyright (c) 2015 Revista de Contabilidade e Organizaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Erivan FerreiraPereira, Jose MatiasBorges, Gilmara Mendes da Costa2020-06-25T13:36:41Zoai:revistas.usp.br:article/55522Revistahttps://www.revistas.usp.br/rcoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rco/oairco@usp.br1982-64861982-6486opendoar:2020-06-25T13:36:41Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Public management in brazil: a measuring proposal aiming citzen tax education
GESTÃO PÚBLICA NO BRASIL: UMA PROPOSTA DE MENSURAÇÃO DA EDUCAÇÃO FISCAL DO CIDADÃO
title Public management in brazil: a measuring proposal aiming citzen tax education
spellingShingle Public management in brazil: a measuring proposal aiming citzen tax education
Borges, Erivan Ferreira
Tax Education. Brazilian National Tax Edication Program. Citzenship. Public Management. Analysis Factor.
Educação fiscal. Programa Nacional de Educação Fiscal (PNEF). Cidadania. Gestão Pública.
title_short Public management in brazil: a measuring proposal aiming citzen tax education
title_full Public management in brazil: a measuring proposal aiming citzen tax education
title_fullStr Public management in brazil: a measuring proposal aiming citzen tax education
title_full_unstemmed Public management in brazil: a measuring proposal aiming citzen tax education
title_sort Public management in brazil: a measuring proposal aiming citzen tax education
author Borges, Erivan Ferreira
author_facet Borges, Erivan Ferreira
Pereira, Jose Matias
Borges, Gilmara Mendes da Costa
author_role author
author2 Pereira, Jose Matias
Borges, Gilmara Mendes da Costa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Erivan Ferreira
Pereira, Jose Matias
Borges, Gilmara Mendes da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Tax Education. Brazilian National Tax Edication Program. Citzenship. Public Management. Analysis Factor.
Educação fiscal. Programa Nacional de Educação Fiscal (PNEF). Cidadania. Gestão Pública.
topic Tax Education. Brazilian National Tax Edication Program. Citzenship. Public Management. Analysis Factor.
Educação fiscal. Programa Nacional de Educação Fiscal (PNEF). Cidadania. Gestão Pública.
description This article proposes to investigate whether the elements that underlie and allow tax education measure it in the form of multidimensional indicator. Thus, the research points out previous work related to tax education either in national and international levels; all of which consider education as a tool for the full exercise of citizenship. The data used in the research is a product of a field research realized with the support of the Brazilian Resource Management Education Program and was collected through surveymonkey. Through the use of a structured questionnaire, the research gathered a sample of 1.804 responses. The questionnaire was composed considering the fundaments of tax education present in tax education theories by the program manager at the Brazilian Resource Management Education Program. In order to identify the latent dimensions of the citizen tax education levels, data collected was treated by factor analysis. There is a possibility of measuring the understanding of tax education. It is seen that this is done with the use of multiple components. It is also pointed out that the research deals with the state of the art of the subject once it fosters and disseminates information regarding tax education issues enabling future research in the field. 
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/55522
10.11606/rco.v9i25.55522
url https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/55522
identifier_str_mv 10.11606/rco.v9i25.55522
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/55522/107578
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/55522/146311
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Revista de Contabilidade e Organizações
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Revista de Contabilidade e Organizações
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 9 No. 25 (2015); 3-15
Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 9 Núm. 25 (2015); 3-15
Revista de Contabilidade e Organizações; v. 9 n. 25 (2015); 3-15
1982-6486
reponame:Revista de contabilidade e organizações
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de contabilidade e organizações
collection Revista de contabilidade e organizações
repository.name.fl_str_mv Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rco@usp.br
_version_ 1797054144776765440