Relevancia de la información contable y la cultura nacional.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista de contabilidade e organizações |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169533 |
Resumo: | The aim of this study is to analyze the influence of cultural differences on the relevance of accounting information. The sample comprised 15,902 companies listed in the 30 countries with the highest Gross Domestic Product, in the period 2015-2017, totaling 47,706 observations. In order to achieve the goal of this study, descriptive statistics, cluster analysis and multiple linear regression were used. The results show that the relevance of accounting information is more accentuated in firms located in countries with cultural characteristics that are farther from power, more collectivist, with less aversion to uncertainty, greater femininity, and greater complacency. In turn, the cultural dimension of long-term orientation has not shown consistent results. It is concluded that the cultural dimensions of the countries interfere in the attribution of the relevance granted by the capital market to the accounting information produced by the companies. |
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Relevancia de la información contable y la cultura nacional.Relevance of accounting information and national cultureRelevância da informação contábil e cultura nacionalQualidade da informaçãoRelevância da informaçãoCultura nacionalCalidad de la información, relevancia de la información, cultura nacional.Quality of informationRelevance of informationNational cultureThe aim of this study is to analyze the influence of cultural differences on the relevance of accounting information. The sample comprised 15,902 companies listed in the 30 countries with the highest Gross Domestic Product, in the period 2015-2017, totaling 47,706 observations. In order to achieve the goal of this study, descriptive statistics, cluster analysis and multiple linear regression were used. The results show that the relevance of accounting information is more accentuated in firms located in countries with cultural characteristics that are farther from power, more collectivist, with less aversion to uncertainty, greater femininity, and greater complacency. In turn, the cultural dimension of long-term orientation has not shown consistent results. It is concluded that the cultural dimensions of the countries interfere in the attribution of the relevance granted by the capital market to the accounting information produced by the companies.O objetivo deste estudo é analisar a influência das diferenças culturais na relevância da informação contábil. A amostra compreendeu 15.902 empresas listadas nos 30 países com maior Produto Interno Bruto, no período de 2015 a 2017, totalizando 47.706 observações. Para atender ao propósito desta pesquisa, foram utilizadas a estatística descritiva, a análise de cluster e a regressão linear múltipla. Os resultados indicam que a relevância da informação contábil é mais acentuada em firmas localizadas em países com características culturais de maior distância do poder, mais coletivistas, com menor aversão à incerteza, maior feminilidade e maior complacência. Por sua vez, a dimensão cultural de orientação de longo prazo não apresentou resultados consistentes. Conclui-se que as dimensões culturais dos países interferem na atribuição da relevância concedida pelo mercado de capitais à informação contábil produzida pelas empresas.El objetivo de este estudio es analizar la influencia de las diferencias culturales en la relevancia de la información contable. La muestra comprendió 15,902 compañías listadas en los 30 países con el Producto Interno Bruto (PIB) más alto, en el período de 2015 a 2017, con un total de 47,706 observaciones. Para cumplir con el propósito de esta investigación, se utilizaron estadísticas descriptivas, análisis de conglomerados y regresión lineal múltiple. Los resultados indican que la relevancia de la información contable se acentúa más en las empresas ubicadas en países con características culturales más alejadas del poder, más colectivistas, con menos aversión a la incertidumbre, mayor feminidad y mayor complacencia. A su vez, la dimensión cultural de la orientación a largo plazo no ha mostrado resultados consistentes. Se concluye que las dimensiones culturales de los países interfieren en la atribución de la relevancia otorgada por el mercado de capitales a la información contable producida por las empresas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto2021-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/16953310.11606/issn.1982-6486.rco.2021.169533Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 15 (2021); e169533Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 15 (2021); e169533Revista de Contabilidade e Organizações; v. 15 (2021); e1695331982-6486reponame:Revista de contabilidade e organizaçõesinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169533/169493https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169533/169492https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169533/173063Copyright (c) 2021 Revista de Contabilidade e Organizaçõeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatistella, Ana JuliaDal Magro, Cristian BaúMazzioni, SadyPaulo, Edilson2022-02-16T17:43:54Zoai:revistas.usp.br:article/169533Revistahttps://www.revistas.usp.br/rcoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rco/oairco@usp.br1982-64861982-6486opendoar:2022-02-16T17:43:54Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)false |
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