Relevancia de la información contable y la cultura nacional.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batistella, Ana Julia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Dal Magro, Cristian Baú, Mazzioni, Sady, Paulo, Edilson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista de contabilidade e organizações
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169533
Resumo: The aim of this study is to analyze the influence of cultural differences on the relevance of accounting information. The sample comprised 15,902 companies listed in the 30 countries with the highest Gross Domestic Product, in the period 2015-2017, totaling 47,706 observations. In order to achieve the goal of this study, descriptive statistics, cluster analysis and multiple linear regression were used. The results show that the relevance of accounting information is more accentuated in firms located in countries with cultural characteristics that are farther from power, more collectivist, with less aversion to uncertainty, greater femininity, and greater complacency. In turn, the cultural dimension of long-term orientation has not shown consistent results. It is concluded that the cultural dimensions of the countries interfere in the attribution of the relevance granted by the capital market to the accounting information produced by the companies.
id USP-65_c2a942f5212de95b99b6dec644e5b01b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/169533
network_acronym_str USP-65
network_name_str Revista de contabilidade e organizações
repository_id_str
spelling Relevancia de la información contable y la cultura nacional.Relevance of accounting information and national cultureRelevância da informação contábil e cultura nacionalQualidade da informaçãoRelevância da informaçãoCultura nacionalCalidad de la información, relevancia de la información, cultura nacional.Quality of informationRelevance of informationNational cultureThe aim of this study is to analyze the influence of cultural differences on the relevance of accounting information. The sample comprised 15,902 companies listed in the 30 countries with the highest Gross Domestic Product, in the period 2015-2017, totaling 47,706 observations. In order to achieve the goal of this study, descriptive statistics, cluster analysis and multiple linear regression were used. The results show that the relevance of accounting information is more accentuated in firms located in countries with cultural characteristics that are farther from power, more collectivist, with less aversion to uncertainty, greater femininity, and greater complacency. In turn, the cultural dimension of long-term orientation has not shown consistent results. It is concluded that the cultural dimensions of the countries interfere in the attribution of the relevance granted by the capital market to the accounting information produced by the companies.O objetivo deste estudo é analisar a influência das diferenças culturais na relevância da informação contábil. A amostra compreendeu 15.902 empresas listadas nos 30 países com maior Produto Interno Bruto, no período de 2015 a 2017, totalizando 47.706 observações. Para atender ao propósito desta pesquisa, foram utilizadas a estatística descritiva, a análise de cluster e a regressão linear múltipla. Os resultados indicam que a relevância da informação contábil é mais acentuada em firmas localizadas em países com características culturais de maior distância do poder, mais coletivistas, com menor aversão à incerteza, maior feminilidade e maior complacência. Por sua vez, a dimensão cultural de orientação de longo prazo não apresentou resultados consistentes. Conclui-se que as dimensões culturais dos países interferem na atribuição da relevância concedida pelo mercado de capitais à informação contábil produzida pelas empresas.El objetivo de este estudio es analizar la influencia de las diferencias culturales en la relevancia de la información contable. La muestra comprendió 15,902 compañías listadas en los 30 países con el Producto Interno Bruto (PIB) más alto, en el período de 2015 a 2017, con un total de 47,706 observaciones. Para cumplir con el propósito de esta investigación, se utilizaron estadísticas descriptivas, análisis de conglomerados y regresión lineal múltiple. Los resultados indican que la relevancia de la información contable se acentúa más en las empresas ubicadas en países con características culturales más alejadas del poder, más colectivistas, con menos aversión a la incertidumbre, mayor feminidad y mayor complacencia. A su vez, la dimensión cultural de la orientación a largo plazo no ha mostrado resultados consistentes. Se concluye que las dimensiones culturales de los países interfieren en la atribución de la relevancia otorgada por el mercado de capitales a la información contable producida por las empresas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto2021-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/16953310.11606/issn.1982-6486.rco.2021.169533Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 15 (2021); e169533Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 15 (2021); e169533Revista de Contabilidade e Organizações; v. 15 (2021); e1695331982-6486reponame:Revista de contabilidade e organizaçõesinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169533/169493https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169533/169492https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169533/173063Copyright (c) 2021 Revista de Contabilidade e Organizaçõeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatistella, Ana JuliaDal Magro, Cristian BaúMazzioni, SadyPaulo, Edilson2022-02-16T17:43:54Zoai:revistas.usp.br:article/169533Revistahttps://www.revistas.usp.br/rcoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rco/oairco@usp.br1982-64861982-6486opendoar:2022-02-16T17:43:54Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Relevancia de la información contable y la cultura nacional.
Relevance of accounting information and national culture
Relevância da informação contábil e cultura nacional
title Relevancia de la información contable y la cultura nacional.
spellingShingle Relevancia de la información contable y la cultura nacional.
Batistella, Ana Julia
Qualidade da informação
Relevância da informação
Cultura nacional
Calidad de la información, relevancia de la información, cultura nacional.
Quality of information
Relevance of information
National culture
title_short Relevancia de la información contable y la cultura nacional.
title_full Relevancia de la información contable y la cultura nacional.
title_fullStr Relevancia de la información contable y la cultura nacional.
title_full_unstemmed Relevancia de la información contable y la cultura nacional.
title_sort Relevancia de la información contable y la cultura nacional.
author Batistella, Ana Julia
author_facet Batistella, Ana Julia
Dal Magro, Cristian Baú
Mazzioni, Sady
Paulo, Edilson
author_role author
author2 Dal Magro, Cristian Baú
Mazzioni, Sady
Paulo, Edilson
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batistella, Ana Julia
Dal Magro, Cristian Baú
Mazzioni, Sady
Paulo, Edilson
dc.subject.por.fl_str_mv Qualidade da informação
Relevância da informação
Cultura nacional
Calidad de la información, relevancia de la información, cultura nacional.
Quality of information
Relevance of information
National culture
topic Qualidade da informação
Relevância da informação
Cultura nacional
Calidad de la información, relevancia de la información, cultura nacional.
Quality of information
Relevance of information
National culture
description The aim of this study is to analyze the influence of cultural differences on the relevance of accounting information. The sample comprised 15,902 companies listed in the 30 countries with the highest Gross Domestic Product, in the period 2015-2017, totaling 47,706 observations. In order to achieve the goal of this study, descriptive statistics, cluster analysis and multiple linear regression were used. The results show that the relevance of accounting information is more accentuated in firms located in countries with cultural characteristics that are farther from power, more collectivist, with less aversion to uncertainty, greater femininity, and greater complacency. In turn, the cultural dimension of long-term orientation has not shown consistent results. It is concluded that the cultural dimensions of the countries interfere in the attribution of the relevance granted by the capital market to the accounting information produced by the companies.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169533
10.11606/issn.1982-6486.rco.2021.169533
url https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169533
identifier_str_mv 10.11606/issn.1982-6486.rco.2021.169533
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169533/169493
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169533/169492
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169533/173063
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Contabilidade e Organizações
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Contabilidade e Organizações
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 15 (2021); e169533
Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 15 (2021); e169533
Revista de Contabilidade e Organizações; v. 15 (2021); e169533
1982-6486
reponame:Revista de contabilidade e organizações
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de contabilidade e organizações
collection Revista de contabilidade e organizações
repository.name.fl_str_mv Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rco@usp.br
_version_ 1797054146064416768