Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giordani, Mikaéli da Silva
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lunardi, Micheli Aparecida, Klann, Roberto Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de contabilidade e organizações
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560
Resumo: Companies are being driven to use social media, however little is known about the impact of using these media on their performance. This study seeks to verify the relationship between the corporate use of social media and the market performance of Brazilian companies. To accomplish this, we will use ordinary least square (OLS) multiple linear regressions. The analysis period covers the years 2013 to 2017, and the sample consists of 225 companies. The use of social media corresponds to the use of Twitter for publishing financial information, while market performance was measured by abnormal returns on shares. The results reveal that the corporate use of social media has a positive relationship with performance. We conclude that the publication of tweets about financial information can maximize returns, which indicates that social media can be another source of information for stakeholders. This study contributes to the literature by showing real benefits obtained with the use of social media, and by demonstrating that the corporate use of Twitter influences capital market participants and, as a result, improves the organization's market performance. This evidence may motivate upper level corporate management to provide initial and continuous support for the use of social media.
id USP-65_f1b38a726388e4711a65a89f04052e03
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/169560
network_acronym_str USP-65
network_name_str Revista de contabilidade e organizações
repository_id_str
spelling Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercadoCorporate use of social media and market performanceSocial mediaOrganizational performanceBrazilian companiesTwitterMídias sociaisDesempenho organizacionalEmpresas brasileirasTwitterCompanies are being driven to use social media, however little is known about the impact of using these media on their performance. This study seeks to verify the relationship between the corporate use of social media and the market performance of Brazilian companies. To accomplish this, we will use ordinary least square (OLS) multiple linear regressions. The analysis period covers the years 2013 to 2017, and the sample consists of 225 companies. The use of social media corresponds to the use of Twitter for publishing financial information, while market performance was measured by abnormal returns on shares. The results reveal that the corporate use of social media has a positive relationship with performance. We conclude that the publication of tweets about financial information can maximize returns, which indicates that social media can be another source of information for stakeholders. This study contributes to the literature by showing real benefits obtained with the use of social media, and by demonstrating that the corporate use of Twitter influences capital market participants and, as a result, improves the organization's market performance. This evidence may motivate upper level corporate management to provide initial and continuous support for the use of social media.As empresas estão sendo impulsionadas a usar as mídias sociais, entretanto, pouco se sabe sobre o impacto do uso de tais mídias no seu desempenho. Esta pesquisa objetivou verificar a relação entre o uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado de empresas brasileiras. Para isso utilizou-se regressão linear múltipla (OLS). O período de análise compreendeu os anos de 2013 a 2017 e a amostra constituiu-se de 225 empresas. O uso das mídias sociais correspondeu a utilização do Twitter para publicação de informações financeiras, enquanto o desempenho de mercado foi mensurado pelo retorno anormal das ações. Os resultados revelaram que o uso corporativo das mídias sociais apresenta relação positiva com o desempenho. Conclui-se que a publicação de tweets sobre informações financeiras pode maximizar os retornos, o que indica que as mídias sociais podem se configurar em mais uma fonte de informações para stakeholders. Como contribuições, os achados evidenciam benefícios reais obtidos com o uso das mídias sociais, ao demonstrar que o uso corporativo do Twitter influencia os participantes do mercado de capitais e, consequentemente, melhora o desempenho de mercado da organização. Tal evidência pode motivar a alta gerência das empresas a fornecer suporte inicial e contínuo para o uso de mídias sociais nas organizações.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto2020-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/16956010.11606/issn.1982-6486.rco.2020.169560Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e169560Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e169560Revista de Contabilidade e Organizações; v. 14 (2020); e1695601982-6486reponame:Revista de contabilidade e organizaçõesinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560/163435https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560/163436https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560/168132Copyright (c) 2020 Revista de Contabilidade e Organizaçõeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGiordani, Mikaéli da SilvaLunardi, Micheli AparecidaKlann, Roberto Carlos2020-09-28T12:56:33Zoai:revistas.usp.br:article/169560Revistahttps://www.revistas.usp.br/rcoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rco/oairco@usp.br1982-64861982-6486opendoar:2020-09-28T12:56:33Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado
Corporate use of social media and market performance
title Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado
spellingShingle Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado
Giordani, Mikaéli da Silva
Social media
Organizational performance
Brazilian companies
Twitter
Mídias sociais
Desempenho organizacional
Empresas brasileiras
Twitter
title_short Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado
title_full Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado
title_fullStr Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado
title_full_unstemmed Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado
title_sort Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado
author Giordani, Mikaéli da Silva
author_facet Giordani, Mikaéli da Silva
Lunardi, Micheli Aparecida
Klann, Roberto Carlos
author_role author
author2 Lunardi, Micheli Aparecida
Klann, Roberto Carlos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giordani, Mikaéli da Silva
Lunardi, Micheli Aparecida
Klann, Roberto Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Social media
Organizational performance
Brazilian companies
Twitter
Mídias sociais
Desempenho organizacional
Empresas brasileiras
Twitter
topic Social media
Organizational performance
Brazilian companies
Twitter
Mídias sociais
Desempenho organizacional
Empresas brasileiras
Twitter
description Companies are being driven to use social media, however little is known about the impact of using these media on their performance. This study seeks to verify the relationship between the corporate use of social media and the market performance of Brazilian companies. To accomplish this, we will use ordinary least square (OLS) multiple linear regressions. The analysis period covers the years 2013 to 2017, and the sample consists of 225 companies. The use of social media corresponds to the use of Twitter for publishing financial information, while market performance was measured by abnormal returns on shares. The results reveal that the corporate use of social media has a positive relationship with performance. We conclude that the publication of tweets about financial information can maximize returns, which indicates that social media can be another source of information for stakeholders. This study contributes to the literature by showing real benefits obtained with the use of social media, and by demonstrating that the corporate use of Twitter influences capital market participants and, as a result, improves the organization's market performance. This evidence may motivate upper level corporate management to provide initial and continuous support for the use of social media.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560
10.11606/issn.1982-6486.rco.2020.169560
url https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560
identifier_str_mv 10.11606/issn.1982-6486.rco.2020.169560
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560/163435
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560/163436
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560/168132
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Contabilidade e Organizações
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Contabilidade e Organizações
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e169560
Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e169560
Revista de Contabilidade e Organizações; v. 14 (2020); e169560
1982-6486
reponame:Revista de contabilidade e organizações
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de contabilidade e organizações
collection Revista de contabilidade e organizações
repository.name.fl_str_mv Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rco@usp.br
_version_ 1797054146066513920