Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de contabilidade e organizações |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560 |
Resumo: | Companies are being driven to use social media, however little is known about the impact of using these media on their performance. This study seeks to verify the relationship between the corporate use of social media and the market performance of Brazilian companies. To accomplish this, we will use ordinary least square (OLS) multiple linear regressions. The analysis period covers the years 2013 to 2017, and the sample consists of 225 companies. The use of social media corresponds to the use of Twitter for publishing financial information, while market performance was measured by abnormal returns on shares. The results reveal that the corporate use of social media has a positive relationship with performance. We conclude that the publication of tweets about financial information can maximize returns, which indicates that social media can be another source of information for stakeholders. This study contributes to the literature by showing real benefits obtained with the use of social media, and by demonstrating that the corporate use of Twitter influences capital market participants and, as a result, improves the organization's market performance. This evidence may motivate upper level corporate management to provide initial and continuous support for the use of social media. |
id |
USP-65_f1b38a726388e4711a65a89f04052e03 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/169560 |
network_acronym_str |
USP-65 |
network_name_str |
Revista de contabilidade e organizações |
repository_id_str |
|
spelling |
Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercadoCorporate use of social media and market performanceSocial mediaOrganizational performanceBrazilian companiesTwitterMídias sociaisDesempenho organizacionalEmpresas brasileirasTwitterCompanies are being driven to use social media, however little is known about the impact of using these media on their performance. This study seeks to verify the relationship between the corporate use of social media and the market performance of Brazilian companies. To accomplish this, we will use ordinary least square (OLS) multiple linear regressions. The analysis period covers the years 2013 to 2017, and the sample consists of 225 companies. The use of social media corresponds to the use of Twitter for publishing financial information, while market performance was measured by abnormal returns on shares. The results reveal that the corporate use of social media has a positive relationship with performance. We conclude that the publication of tweets about financial information can maximize returns, which indicates that social media can be another source of information for stakeholders. This study contributes to the literature by showing real benefits obtained with the use of social media, and by demonstrating that the corporate use of Twitter influences capital market participants and, as a result, improves the organization's market performance. This evidence may motivate upper level corporate management to provide initial and continuous support for the use of social media.As empresas estão sendo impulsionadas a usar as mídias sociais, entretanto, pouco se sabe sobre o impacto do uso de tais mídias no seu desempenho. Esta pesquisa objetivou verificar a relação entre o uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado de empresas brasileiras. Para isso utilizou-se regressão linear múltipla (OLS). O período de análise compreendeu os anos de 2013 a 2017 e a amostra constituiu-se de 225 empresas. O uso das mídias sociais correspondeu a utilização do Twitter para publicação de informações financeiras, enquanto o desempenho de mercado foi mensurado pelo retorno anormal das ações. Os resultados revelaram que o uso corporativo das mídias sociais apresenta relação positiva com o desempenho. Conclui-se que a publicação de tweets sobre informações financeiras pode maximizar os retornos, o que indica que as mídias sociais podem se configurar em mais uma fonte de informações para stakeholders. Como contribuições, os achados evidenciam benefícios reais obtidos com o uso das mídias sociais, ao demonstrar que o uso corporativo do Twitter influencia os participantes do mercado de capitais e, consequentemente, melhora o desempenho de mercado da organização. Tal evidência pode motivar a alta gerência das empresas a fornecer suporte inicial e contínuo para o uso de mídias sociais nas organizações.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto2020-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/16956010.11606/issn.1982-6486.rco.2020.169560Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e169560Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e169560Revista de Contabilidade e Organizações; v. 14 (2020); e1695601982-6486reponame:Revista de contabilidade e organizaçõesinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560/163435https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560/163436https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560/168132Copyright (c) 2020 Revista de Contabilidade e Organizaçõeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGiordani, Mikaéli da SilvaLunardi, Micheli AparecidaKlann, Roberto Carlos2020-09-28T12:56:33Zoai:revistas.usp.br:article/169560Revistahttps://www.revistas.usp.br/rcoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rco/oairco@usp.br1982-64861982-6486opendoar:2020-09-28T12:56:33Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado Corporate use of social media and market performance |
title |
Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado |
spellingShingle |
Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado Giordani, Mikaéli da Silva Social media Organizational performance Brazilian companies Mídias sociais Desempenho organizacional Empresas brasileiras |
title_short |
Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado |
title_full |
Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado |
title_fullStr |
Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado |
title_full_unstemmed |
Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado |
title_sort |
Uso corporativo de mídias sociais e o desempenho de mercado |
author |
Giordani, Mikaéli da Silva |
author_facet |
Giordani, Mikaéli da Silva Lunardi, Micheli Aparecida Klann, Roberto Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Lunardi, Micheli Aparecida Klann, Roberto Carlos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giordani, Mikaéli da Silva Lunardi, Micheli Aparecida Klann, Roberto Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Social media Organizational performance Brazilian companies Mídias sociais Desempenho organizacional Empresas brasileiras |
topic |
Social media Organizational performance Brazilian companies Mídias sociais Desempenho organizacional Empresas brasileiras |
description |
Companies are being driven to use social media, however little is known about the impact of using these media on their performance. This study seeks to verify the relationship between the corporate use of social media and the market performance of Brazilian companies. To accomplish this, we will use ordinary least square (OLS) multiple linear regressions. The analysis period covers the years 2013 to 2017, and the sample consists of 225 companies. The use of social media corresponds to the use of Twitter for publishing financial information, while market performance was measured by abnormal returns on shares. The results reveal that the corporate use of social media has a positive relationship with performance. We conclude that the publication of tweets about financial information can maximize returns, which indicates that social media can be another source of information for stakeholders. This study contributes to the literature by showing real benefits obtained with the use of social media, and by demonstrating that the corporate use of Twitter influences capital market participants and, as a result, improves the organization's market performance. This evidence may motivate upper level corporate management to provide initial and continuous support for the use of social media. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560 10.11606/issn.1982-6486.rco.2020.169560 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1982-6486.rco.2020.169560 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560/163435 https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560/163436 https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/169560/168132 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Contabilidade e Organizações http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Contabilidade e Organizações http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e169560 Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 14 (2020); e169560 Revista de Contabilidade e Organizações; v. 14 (2020); e169560 1982-6486 reponame:Revista de contabilidade e organizações instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de contabilidade e organizações |
collection |
Revista de contabilidade e organizações |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rco@usp.br |
_version_ |
1797054146066513920 |