Adolescência, cultura contemporânea e educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coutinho, Luciana Gageiro
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46067
Resumo: The present article deals with the relation between adolescence and education within thecontemporary social context. It starts from former research about adolescence taken as a psychic work, imposed upon youngsters in our culture, marked by individualism and by the downfall of the public space, as a place for exercising the individual's singularity referring to a community. It questions then the problem of re-encountering the Other of the culture that characterizes adolescence, represented by the impasses regarding transmission in the current world. Such task is sustained by the anteriority dimension, supporting a position of authority, and presupposes on the part of the subject, a confrontation between the promise-resignation binomials.
id USP-67_154e33a38e535fd7ae12a03ca3c9ce4f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/46067
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Adolescência, cultura contemporânea e educaçãoAdolescence, contemporary culture and educationAdolescencia, cultura contemporánea y educaciónadolescenceeducationpsychoanalysiscontemporary cultureadolescênciaeducaçãopsicanálisecultura contemporâneaadolescenciaeducaciónpsicoanálisiscultura contemporáneaThe present article deals with the relation between adolescence and education within thecontemporary social context. It starts from former research about adolescence taken as a psychic work, imposed upon youngsters in our culture, marked by individualism and by the downfall of the public space, as a place for exercising the individual's singularity referring to a community. It questions then the problem of re-encountering the Other of the culture that characterizes adolescence, represented by the impasses regarding transmission in the current world. Such task is sustained by the anteriority dimension, supporting a position of authority, and presupposes on the part of the subject, a confrontation between the promise-resignation binomials.El presente artículo trata de la relación entre la adolescencia y la educación en el contexto social contemporáneo. Se basa en investigaciones anteriores sobre la adolescencia tomada como trabajo psíquico impuesto al joven en nuestra cultura, marcada por el individualismo y el derrocamiento del espacio público como lugar de ejercicio de la singularidad referida a una colectividad. Problematiza entonces el reencuentro con el Otro de la cultura que caracteriza la adolescencia, presentificado en las trabas correspondientes a la transmisión en el mundo actual. Tarea que se sostiene en la dimensión de anterioridad, soporte de un lugar de autoridad, y supone, por parte del sujeto, el enfrentamiento con el binomio promesa-renuncia.O presente artigo trata a relação entre a adolescência e a educação no contexto social contemporâneo. Parte de pesquisas anteriores sobre a adolescência, tomada como trabalho psíquico imposto ao jovem em nossa cultura, marcada pelo individualismo e pela derrocada do espaço público enquanto lugar de exercício da singularidade referida a uma coletividade. Problematiza, então, o reencontro com o Outro da cultura que caracteriza a adolescência, presentificado nos impasses relativos à transmissão no mundo atual. Tal tarefa se sustenta na dimensão de anterioridade, suporte de um lugar de autoridade e pressupõe, por parte do sujeito, o confronto com o binômio promessa-renúncia.Universidade de São Paulo2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4606710.11606/issn.1981-1624.v14i27p134-149Estilos da Clinica; v. 14 n. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 134-149Estilos da Clinica; ##issue.vol## 14 ##issue.no## 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 134-149Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 14 N. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 134-149Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 14 No. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 134-149Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 14 No 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 134-149Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 14 Núm. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 134-1491981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46067/49692Coutinho, Luciana Gageiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:01:06Zoai:revistas.usp.br:article/46067Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:01:06Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Adolescência, cultura contemporânea e educação
Adolescence, contemporary culture and education
Adolescencia, cultura contemporánea y educación
title Adolescência, cultura contemporânea e educação
spellingShingle Adolescência, cultura contemporânea e educação
Coutinho, Luciana Gageiro
adolescence
education
psychoanalysis
contemporary culture
adolescência
educação
psicanálise
cultura contemporânea
adolescencia
educación
psicoanálisis
cultura contemporánea
title_short Adolescência, cultura contemporânea e educação
title_full Adolescência, cultura contemporânea e educação
title_fullStr Adolescência, cultura contemporânea e educação
title_full_unstemmed Adolescência, cultura contemporânea e educação
title_sort Adolescência, cultura contemporânea e educação
author Coutinho, Luciana Gageiro
author_facet Coutinho, Luciana Gageiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coutinho, Luciana Gageiro
dc.subject.por.fl_str_mv adolescence
education
psychoanalysis
contemporary culture
adolescência
educação
psicanálise
cultura contemporânea
adolescencia
educación
psicoanálisis
cultura contemporánea
topic adolescence
education
psychoanalysis
contemporary culture
adolescência
educação
psicanálise
cultura contemporânea
adolescencia
educación
psicoanálisis
cultura contemporánea
description The present article deals with the relation between adolescence and education within thecontemporary social context. It starts from former research about adolescence taken as a psychic work, imposed upon youngsters in our culture, marked by individualism and by the downfall of the public space, as a place for exercising the individual's singularity referring to a community. It questions then the problem of re-encountering the Other of the culture that characterizes adolescence, represented by the impasses regarding transmission in the current world. Such task is sustained by the anteriority dimension, supporting a position of authority, and presupposes on the part of the subject, a confrontation between the promise-resignation binomials.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46067
10.11606/issn.1981-1624.v14i27p134-149
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46067
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v14i27p134-149
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46067/49692
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 14 n. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 134-149
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 14 ##issue.no## 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 134-149
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 14 N. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 134-149
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 14 No. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 134-149
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 14 No 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 134-149
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 14 Núm. 27 (2009): Dossiê: A adolescência entre a psicanálise e a educação; 134-149
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067492976230400