Considerações acerca da constituição psicanalítica de uma instituição de atendimento, inserção social e educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
DOI: | 10.11606/issn.1981-1624.v12i22p68-79 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46018 |
Resumo: | What is required for an attendance carried through in an institution to be considered psychoanalytical? To answer to this question, this article uses theoretic and methodological elements of the institucional analysis of discourse. It is pointed the heterogeneity of the speeches (psychoanalysis, education and social inclusion) that compose an attendance institution for autistic children, the Lugar de Vida. Oppositions inside the institution, effects of the mentioned heterogeneity, are distinguished, despite the psychoanalytical constitution of the institution, as leading to impasses to the maintenance of conditions of continuation of a psychoanalytical work. It concludes that the best way to watch over for such conditions is to take in account the existence of such oppositions - and its effects - in clinical meetings. |
id |
USP-67_1897c4297aa083eae85f44a6a448d627 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/46018 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
spelling |
Considerações acerca da constituição psicanalítica de uma instituição de atendimento, inserção social e educaçãoConsiderations concerning the psychoanalytical constitution of an attendance, social insertion and education institutionConsideraciones referentes a la constitución psicoanalítica de una institución de atención, de inserción social y de educaciónPsicanáliseAnálise institucional de discursoSaúde mentalEducaçãoPsicoanálisisAnálisis institucional del discursoSalud mentalEducaciónPsychoanalysisInstitutional analysis of discourseMental healthEducationWhat is required for an attendance carried through in an institution to be considered psychoanalytical? To answer to this question, this article uses theoretic and methodological elements of the institucional analysis of discourse. It is pointed the heterogeneity of the speeches (psychoanalysis, education and social inclusion) that compose an attendance institution for autistic children, the Lugar de Vida. Oppositions inside the institution, effects of the mentioned heterogeneity, are distinguished, despite the psychoanalytical constitution of the institution, as leading to impasses to the maintenance of conditions of continuation of a psychoanalytical work. It concludes that the best way to watch over for such conditions is to take in account the existence of such oppositions - and its effects - in clinical meetings.¿Qué se requiere para una atención ejecutada en una institución que se considerará psicoanalítica? Para contestar a esta pregunta, este artículo utiliza los elementos teóricos y metodológicos del análisis institucional del discurso. Se señala la heterogeneidad de los discursos (psicoanálisis, educación e inclusión social) que componen a una institución de atención para niños autísticos, Lugar de Vida. Oposiciones dentro de la institución, efectos de la heterogeneidad mencionada, se distinguen como llevando a, a pesar de la constitución psicoanalítica de la institución, callejones sin salida al mantenimiento de condiciones de la continuación de un trabajo psicoanalítico. Concluye que la mejor manera de preservar tales condiciones es cuenta la existencia de las oposiciones - y sus efectos - en reuniones clínicas.Em que medida um atendimento realizado em uma institui ção pode ser considerado psicanal ítico? Para responder a essa pergunta, este artigo utiliza elementos teórico-metodoló- gicos da análise institucional de discurso. Aponta-se a heterogeneidade dos discursos (psican álise, educação e inclusão social) que compõem uma institui ção de atendimento a crian ças autistas, o Lugar de Vida. Destacam-se embates institucionais, efeitos da heterogeneidade mencionada, que fazem com que, apesar da constitui ção psicanalítica da institui ção, haja impasses quanto à manutenção de condições de prosseguimento de um trabalho psicanalítico. Conclui-se que a melhor maneira de zelar por tais condições é levar em conta a existência de tais embates - e seus efeitos - em reuni ões clínicas.Universidade de São Paulo2007-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4601810.11606/issn.1981-1624.v12i22p68-79Estilos da Clinica; v. 12 n. 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 68-79Estilos da Clinica; ##issue.vol## 12 ##issue.no## 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 68-79Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 12 N. 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 68-79Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 12 No. 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 68-79Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 12 No 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 68-79Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 12 Núm. 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 68-791981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46018/49643Lerner, Rogérioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:02:19Zoai:revistas.usp.br:article/46018Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:02:19Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Considerações acerca da constituição psicanalítica de uma instituição de atendimento, inserção social e educação Considerations concerning the psychoanalytical constitution of an attendance, social insertion and education institution Consideraciones referentes a la constitución psicoanalítica de una institución de atención, de inserción social y de educación |
title |
Considerações acerca da constituição psicanalítica de uma instituição de atendimento, inserção social e educação |
spellingShingle |
Considerações acerca da constituição psicanalítica de uma instituição de atendimento, inserção social e educação Considerações acerca da constituição psicanalítica de uma instituição de atendimento, inserção social e educação Lerner, Rogério Psicanálise Análise institucional de discurso Saúde mental Educação Psicoanálisis Análisis institucional del discurso Salud mental Educación Psychoanalysis Institutional analysis of discourse Mental health Education Lerner, Rogério Psicanálise Análise institucional de discurso Saúde mental Educação Psicoanálisis Análisis institucional del discurso Salud mental Educación Psychoanalysis Institutional analysis of discourse Mental health Education |
title_short |
Considerações acerca da constituição psicanalítica de uma instituição de atendimento, inserção social e educação |
title_full |
Considerações acerca da constituição psicanalítica de uma instituição de atendimento, inserção social e educação |
title_fullStr |
Considerações acerca da constituição psicanalítica de uma instituição de atendimento, inserção social e educação Considerações acerca da constituição psicanalítica de uma instituição de atendimento, inserção social e educação |
title_full_unstemmed |
Considerações acerca da constituição psicanalítica de uma instituição de atendimento, inserção social e educação Considerações acerca da constituição psicanalítica de uma instituição de atendimento, inserção social e educação |
title_sort |
Considerações acerca da constituição psicanalítica de uma instituição de atendimento, inserção social e educação |
author |
Lerner, Rogério |
author_facet |
Lerner, Rogério Lerner, Rogério |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lerner, Rogério |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicanálise Análise institucional de discurso Saúde mental Educação Psicoanálisis Análisis institucional del discurso Salud mental Educación Psychoanalysis Institutional analysis of discourse Mental health Education |
topic |
Psicanálise Análise institucional de discurso Saúde mental Educação Psicoanálisis Análisis institucional del discurso Salud mental Educación Psychoanalysis Institutional analysis of discourse Mental health Education |
description |
What is required for an attendance carried through in an institution to be considered psychoanalytical? To answer to this question, this article uses theoretic and methodological elements of the institucional analysis of discourse. It is pointed the heterogeneity of the speeches (psychoanalysis, education and social inclusion) that compose an attendance institution for autistic children, the Lugar de Vida. Oppositions inside the institution, effects of the mentioned heterogeneity, are distinguished, despite the psychoanalytical constitution of the institution, as leading to impasses to the maintenance of conditions of continuation of a psychoanalytical work. It concludes that the best way to watch over for such conditions is to take in account the existence of such oppositions - and its effects - in clinical meetings. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46018 10.11606/issn.1981-1624.v12i22p68-79 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46018 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v12i22p68-79 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46018/49643 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 12 n. 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 68-79 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 12 ##issue.no## 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 68-79 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 12 N. 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 68-79 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 12 No. 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 68-79 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 12 No 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 68-79 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 12 Núm. 22 (2007): Dossiê: A psicanálise entre o tratar e o educar; 68-79 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1822178833084710912 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v12i22p68-79 |