Scuola e legame fraterno

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souto, Luís Adriano Salles
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Moschen, Simone Zanon
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/171564
Resumo: Starting with a brief consideration on the movements that presently claim the priority of family education over school education, and those that reclaim the possibility of an education fully ran in a home territory, this paper aims to recover some of the civilizatory characteristics that mark the advent of the societies of the democratic modernity to, from this point, retrieve what would be the distinctive trait of the Republican school. The identification of this trait that distinguishes the dreamed school in the advent of the democratic modernity allows us, at a second moment, to confront the argument that serves as a basis for these movements’ claims. At the same time, it allows us to question some of the assumptions from the ideologues of an “education for the democratic sociability” – who, often, end for considering that a school education committed with the promotion of the democratic experience passes, first and foremost, through the affirmation of school as an institution implicated with the production of a common filiation.
id USP-67_28fe6576a6631837c4142aa780d889c5
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/171564
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Scuola e legame fraternoL'école et le lien fraternelEscuela y lazo fraternoSchool and fraternal bondEscola e laço fraternopsychoanalysisschoolingrepublican schooldemocracyfraternal pactpsicoanálisisescolarizaciónescuela republicanademocraciapacto fraternopsicanáliseescolarizaçãoescola republicanademocraciapacto fraternopsychanalysescolarisationl'école républicainedémocratiepacte fraternelStarting with a brief consideration on the movements that presently claim the priority of family education over school education, and those that reclaim the possibility of an education fully ran in a home territory, this paper aims to recover some of the civilizatory characteristics that mark the advent of the societies of the democratic modernity to, from this point, retrieve what would be the distinctive trait of the Republican school. The identification of this trait that distinguishes the dreamed school in the advent of the democratic modernity allows us, at a second moment, to confront the argument that serves as a basis for these movements’ claims. At the same time, it allows us to question some of the assumptions from the ideologues of an “education for the democratic sociability” – who, often, end for considering that a school education committed with the promotion of the democratic experience passes, first and foremost, through the affirmation of school as an institution implicated with the production of a common filiation.Este artículo busca recuperar algunas de las características civilizadoras que marcan el advenimiento de las sociedades de la modernidad democrática para, a partir de allí, rescatar el rasgo distintivo de la escuela republicana. La identificación de este rasgo que caracteriza a la escuela soñada por la modernidad democrática permite, en un segundo momento, confrontar el argumento en el que se basan los movimientos actuales que priorizan la educación familiar por sobre la escolar y, al mismo tiempo, cuestionar algunos de los presupuestos idealistas de una "educación para sociabilidad democrática” – que, muchas veces, desconocen que una educación escolar comprometida con la promoción de la experiencia democrática se basa, principalmente, en la consolidación de la escuela como institución implicada en la producción de una filiación común.Este artigo recupera algumas das características civilizatórias que marcaram o advento das sociedades da modernidade democrática e destaca aquele que seria o traço distintivo da escola republicana. A identificação desse traço permite confrontar as reivindicações de movimentos que atualmente afirmam a prioridade da educação familiar sobre a educação escolar e interrogar alguns dos pressupostos dos ideólogos de uma “educação para a sociabilidade democrática”, que muitas vezes desconsideram que uma educação escolar comprometida com promoção da experiência democrática passa, antes de tudo, pela afirmação da escola como instituição implicada com a produção de uma filiação simbólica comum. É essa afirmação que nos permitirá vislumbrar, por fim, o limite da família no processo da transmissão simbólica que balizará o acontecimento de um sujeito interpelado na modernidade como indivíduo e como cidadão.Universidade de São Paulo2020-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/17156410.11606/issn.1981-1624.v25i3p362-376Estilos da Clinica; v. 25 n. 3 (2020): Psicanálise e laço social: democratização e segregação na educação; 362-376Estilos da Clinica; ##issue.vol## 25 ##issue.no## 3 (2020): Psicanálise e laço social: democratização e segregação na educação; 362-376Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 25 N. 3 (2020): Psicanálise e laço social: democratização e segregação na educação; 362-376Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 25 No. 3 (2020): Psychoanalysis and social bond: democratization and segregation in education; 362-376Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 25 No 3 (2020): Psychanalyse et lien social: démocratisation et ségrégation dans l'éducation; 362-376Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 25 Núm. 3 (2020): Psicoanálisis y lazo social: democratización y segregación en la educación; 362-3761981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/171564/167413Copyright (c) 2020 Luís Adriano Salles Souto, Simone Zanon Moschenhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouto, Luís Adriano Salles Moschen, Simone Zanon2020-12-28T21:35:11Zoai:revistas.usp.br:article/171564Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-12-28T21:35:11Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Scuola e legame fraterno
L'école et le lien fraternel
Escuela y lazo fraterno
School and fraternal bond
Escola e laço fraterno
title Scuola e legame fraterno
spellingShingle Scuola e legame fraterno
Souto, Luís Adriano Salles
psychoanalysis
schooling
republican school
democracy
fraternal pact
psicoanálisis
escolarización
escuela republicana
democracia
pacto fraterno
psicanálise
escolarização
escola republicana
democracia
pacto fraterno
psychanalyse
scolarisation
l'école républicaine
démocratie
pacte fraternel
title_short Scuola e legame fraterno
title_full Scuola e legame fraterno
title_fullStr Scuola e legame fraterno
title_full_unstemmed Scuola e legame fraterno
title_sort Scuola e legame fraterno
author Souto, Luís Adriano Salles
author_facet Souto, Luís Adriano Salles
Moschen, Simone Zanon
author_role author
author2 Moschen, Simone Zanon
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souto, Luís Adriano Salles
Moschen, Simone Zanon
dc.subject.por.fl_str_mv psychoanalysis
schooling
republican school
democracy
fraternal pact
psicoanálisis
escolarización
escuela republicana
democracia
pacto fraterno
psicanálise
escolarização
escola republicana
democracia
pacto fraterno
psychanalyse
scolarisation
l'école républicaine
démocratie
pacte fraternel
topic psychoanalysis
schooling
republican school
democracy
fraternal pact
psicoanálisis
escolarización
escuela republicana
democracia
pacto fraterno
psicanálise
escolarização
escola republicana
democracia
pacto fraterno
psychanalyse
scolarisation
l'école républicaine
démocratie
pacte fraternel
description Starting with a brief consideration on the movements that presently claim the priority of family education over school education, and those that reclaim the possibility of an education fully ran in a home territory, this paper aims to recover some of the civilizatory characteristics that mark the advent of the societies of the democratic modernity to, from this point, retrieve what would be the distinctive trait of the Republican school. The identification of this trait that distinguishes the dreamed school in the advent of the democratic modernity allows us, at a second moment, to confront the argument that serves as a basis for these movements’ claims. At the same time, it allows us to question some of the assumptions from the ideologues of an “education for the democratic sociability” – who, often, end for considering that a school education committed with the promotion of the democratic experience passes, first and foremost, through the affirmation of school as an institution implicated with the production of a common filiation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/171564
10.11606/issn.1981-1624.v25i3p362-376
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/171564
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v25i3p362-376
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/171564/167413
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Luís Adriano Salles Souto, Simone Zanon Moschen
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Luís Adriano Salles Souto, Simone Zanon Moschen
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 25 n. 3 (2020): Psicanálise e laço social: democratização e segregação na educação; 362-376
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 25 ##issue.no## 3 (2020): Psicanálise e laço social: democratização e segregação na educação; 362-376
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 25 N. 3 (2020): Psicanálise e laço social: democratização e segregação na educação; 362-376
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 25 No. 3 (2020): Psychoanalysis and social bond: democratization and segregation in education; 362-376
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 25 No 3 (2020): Psychanalyse et lien social: démocratisation et ségrégation dans l'éducation; 362-376
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 25 Núm. 3 (2020): Psicoanálisis y lazo social: democratización y segregación en la educación; 362-376
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067496961867776