Scuola e legame fraterno
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/171564 |
Resumo: | Starting with a brief consideration on the movements that presently claim the priority of family education over school education, and those that reclaim the possibility of an education fully ran in a home territory, this paper aims to recover some of the civilizatory characteristics that mark the advent of the societies of the democratic modernity to, from this point, retrieve what would be the distinctive trait of the Republican school. The identification of this trait that distinguishes the dreamed school in the advent of the democratic modernity allows us, at a second moment, to confront the argument that serves as a basis for these movements’ claims. At the same time, it allows us to question some of the assumptions from the ideologues of an “education for the democratic sociability” – who, often, end for considering that a school education committed with the promotion of the democratic experience passes, first and foremost, through the affirmation of school as an institution implicated with the production of a common filiation. |
id |
USP-67_28fe6576a6631837c4142aa780d889c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/171564 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Scuola e legame fraternoL'école et le lien fraternelEscuela y lazo fraternoSchool and fraternal bondEscola e laço fraternopsychoanalysisschoolingrepublican schooldemocracyfraternal pactpsicoanálisisescolarizaciónescuela republicanademocraciapacto fraternopsicanáliseescolarizaçãoescola republicanademocraciapacto fraternopsychanalysescolarisationl'école républicainedémocratiepacte fraternelStarting with a brief consideration on the movements that presently claim the priority of family education over school education, and those that reclaim the possibility of an education fully ran in a home territory, this paper aims to recover some of the civilizatory characteristics that mark the advent of the societies of the democratic modernity to, from this point, retrieve what would be the distinctive trait of the Republican school. The identification of this trait that distinguishes the dreamed school in the advent of the democratic modernity allows us, at a second moment, to confront the argument that serves as a basis for these movements’ claims. At the same time, it allows us to question some of the assumptions from the ideologues of an “education for the democratic sociability” – who, often, end for considering that a school education committed with the promotion of the democratic experience passes, first and foremost, through the affirmation of school as an institution implicated with the production of a common filiation.Este artículo busca recuperar algunas de las características civilizadoras que marcan el advenimiento de las sociedades de la modernidad democrática para, a partir de allí, rescatar el rasgo distintivo de la escuela republicana. La identificación de este rasgo que caracteriza a la escuela soñada por la modernidad democrática permite, en un segundo momento, confrontar el argumento en el que se basan los movimientos actuales que priorizan la educación familiar por sobre la escolar y, al mismo tiempo, cuestionar algunos de los presupuestos idealistas de una "educación para sociabilidad democrática” – que, muchas veces, desconocen que una educación escolar comprometida con la promoción de la experiencia democrática se basa, principalmente, en la consolidación de la escuela como institución implicada en la producción de una filiación común.Este artigo recupera algumas das características civilizatórias que marcaram o advento das sociedades da modernidade democrática e destaca aquele que seria o traço distintivo da escola republicana. A identificação desse traço permite confrontar as reivindicações de movimentos que atualmente afirmam a prioridade da educação familiar sobre a educação escolar e interrogar alguns dos pressupostos dos ideólogos de uma “educação para a sociabilidade democrática”, que muitas vezes desconsideram que uma educação escolar comprometida com promoção da experiência democrática passa, antes de tudo, pela afirmação da escola como instituição implicada com a produção de uma filiação simbólica comum. É essa afirmação que nos permitirá vislumbrar, por fim, o limite da família no processo da transmissão simbólica que balizará o acontecimento de um sujeito interpelado na modernidade como indivíduo e como cidadão.Universidade de São Paulo2020-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/17156410.11606/issn.1981-1624.v25i3p362-376Estilos da Clinica; v. 25 n. 3 (2020): Psicanálise e laço social: democratização e segregação na educação; 362-376Estilos da Clinica; ##issue.vol## 25 ##issue.no## 3 (2020): Psicanálise e laço social: democratização e segregação na educação; 362-376Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 25 N. 3 (2020): Psicanálise e laço social: democratização e segregação na educação; 362-376Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 25 No. 3 (2020): Psychoanalysis and social bond: democratization and segregation in education; 362-376Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 25 No 3 (2020): Psychanalyse et lien social: démocratisation et ségrégation dans l'éducation; 362-376Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 25 Núm. 3 (2020): Psicoanálisis y lazo social: democratización y segregación en la educación; 362-3761981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/171564/167413Copyright (c) 2020 Luís Adriano Salles Souto, Simone Zanon Moschenhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouto, Luís Adriano Salles Moschen, Simone Zanon2020-12-28T21:35:11Zoai:revistas.usp.br:article/171564Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-12-28T21:35:11Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scuola e legame fraterno L'école et le lien fraternel Escuela y lazo fraterno School and fraternal bond Escola e laço fraterno |
title |
Scuola e legame fraterno |
spellingShingle |
Scuola e legame fraterno Souto, Luís Adriano Salles psychoanalysis schooling republican school democracy fraternal pact psicoanálisis escolarización escuela republicana democracia pacto fraterno psicanálise escolarização escola republicana democracia pacto fraterno psychanalyse scolarisation l'école républicaine démocratie pacte fraternel |
title_short |
Scuola e legame fraterno |
title_full |
Scuola e legame fraterno |
title_fullStr |
Scuola e legame fraterno |
title_full_unstemmed |
Scuola e legame fraterno |
title_sort |
Scuola e legame fraterno |
author |
Souto, Luís Adriano Salles |
author_facet |
Souto, Luís Adriano Salles Moschen, Simone Zanon |
author_role |
author |
author2 |
Moschen, Simone Zanon |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souto, Luís Adriano Salles Moschen, Simone Zanon |
dc.subject.por.fl_str_mv |
psychoanalysis schooling republican school democracy fraternal pact psicoanálisis escolarización escuela republicana democracia pacto fraterno psicanálise escolarização escola republicana democracia pacto fraterno psychanalyse scolarisation l'école républicaine démocratie pacte fraternel |
topic |
psychoanalysis schooling republican school democracy fraternal pact psicoanálisis escolarización escuela republicana democracia pacto fraterno psicanálise escolarização escola republicana democracia pacto fraterno psychanalyse scolarisation l'école républicaine démocratie pacte fraternel |
description |
Starting with a brief consideration on the movements that presently claim the priority of family education over school education, and those that reclaim the possibility of an education fully ran in a home territory, this paper aims to recover some of the civilizatory characteristics that mark the advent of the societies of the democratic modernity to, from this point, retrieve what would be the distinctive trait of the Republican school. The identification of this trait that distinguishes the dreamed school in the advent of the democratic modernity allows us, at a second moment, to confront the argument that serves as a basis for these movements’ claims. At the same time, it allows us to question some of the assumptions from the ideologues of an “education for the democratic sociability” – who, often, end for considering that a school education committed with the promotion of the democratic experience passes, first and foremost, through the affirmation of school as an institution implicated with the production of a common filiation. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/171564 10.11606/issn.1981-1624.v25i3p362-376 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/171564 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v25i3p362-376 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/171564/167413 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Luís Adriano Salles Souto, Simone Zanon Moschen https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Luís Adriano Salles Souto, Simone Zanon Moschen https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 25 n. 3 (2020): Psicanálise e laço social: democratização e segregação na educação; 362-376 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 25 ##issue.no## 3 (2020): Psicanálise e laço social: democratização e segregação na educação; 362-376 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 25 N. 3 (2020): Psicanálise e laço social: democratização e segregação na educação; 362-376 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 25 No. 3 (2020): Psychoanalysis and social bond: democratization and segregation in education; 362-376 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 25 No 3 (2020): Psychanalyse et lien social: démocratisation et ségrégation dans l'éducation; 362-376 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 25 Núm. 3 (2020): Psicoanálisis y lazo social: democratización y segregación en la educación; 362-376 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067496961867776 |