Considerations about childplay and the statute of fantasy from theoretical propositions that bases the IRDI research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paolo, Angela Flexa Di
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Barros, Carolina Valério
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46085
Resumo: This work was designed from the theme of child-play and the statute of fantasy, the theoretical axis of the AP3. It is proposed that the play as a developing route of a particular version concerning the significant related to the construction of the child's own body, to its Otherness and to the world that is presented, as well as the expression of the position of the child as a being in constitution and even a being that (already) is. In its relationship to fantasy - or as a means of phantasmatic expression - the play enables processes of representation and, paradoxically, points to something that resists being represented, although it continues to operate in the psychism.
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spelling Considerations about childplay and the statute of fantasy from theoretical propositions that bases the IRDI researchConsideraciones sobre el jugar y el estatuto de la fantasía a partir de proposiciones teóricas que basan la investigación IRDIConsiderações acerca do brincar e do estatuto da fantasia a partir de proposições teóricas que baseiam a pesquisa IRDIjuegofantasíadesarrollo del niñoindicadores clínicosplayfantasychild developmentclinical indicatorsbrincarfantasiadesenvolvimento infantilindicadores clínicosThis work was designed from the theme of child-play and the statute of fantasy, the theoretical axis of the AP3. It is proposed that the play as a developing route of a particular version concerning the significant related to the construction of the child's own body, to its Otherness and to the world that is presented, as well as the expression of the position of the child as a being in constitution and even a being that (already) is. In its relationship to fantasy - or as a means of phantasmatic expression - the play enables processes of representation and, paradoxically, points to something that resists being represented, although it continues to operate in the psychism.Este trabajo fue diseñado desde el tema del jugar y el estatuto de la fantasía, eje teórico de la AP3. Se propone el jugar como un medio para elaborar una versión particular de los significantes relacionados a la construcción del propio cuerpo delniño, a su Otro y al mundo que se presenta a el, así como expresión de la posición del niño como sujeto en constitución e incluso sujeto que (ya) es. En su relación con la fantasía - o como medio de expresión fantasmática -, el jugar permite procesos de representación y, paradójicamente, apunta a algo que se resiste a ser representado, pero sigue funcionando en la psique.Este trabalho foi concebido a partir da temática sobre o brincar e o estatuto da fantasia, eixo teórico da AP3. Propõe-se o brincar como via de elaboração de uma versão particular acerca dos significantes relacionados à construção do próprio corpo da criança, ao seu Outro e ao mundo que a ela se apresenta, assim como expressão da posição da criança como sujeito em constituição e mesmo sujeito que (já) é. Em sua relação com a fantasia - ou como via de expressão fantasmática -, o brincar viabiliza processos de representação e, paradoxalmente, aponta para algo que resiste a ser representado, mas que continua a atuar no psiquismo.Universidade de São Paulo2010-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4608510.11606/issn.1981-1624.v15i1p178-193Estilos da Clinica; v. 15 n. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 178-193Estilos da Clinica; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 178-193Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 15 N. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 178-193Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 15 No. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 178-193Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 15 No 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 178-193Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 15 Núm. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 178-1931981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46085/49710Paolo, Angela Flexa DiBarros, Carolina Valérioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:00:30Zoai:revistas.usp.br:article/46085Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:00:30Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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