Psychoanalysis, education and Bonneuil school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1998 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60750 |
Resumo: | We remind Maud Mannoni's critical comments on the "psychologization" the children and their education, pointing out that this process thwarts the production of subjective effects. On the other hand, we highlight the nature of Bonneuil's institutional scheme, which complies with a peculiar form of considering the role of psychoanalysis and forms a critic to the modern (psycho)pedagogic illusions. At last, through the categories of gift and desire, we analyze in detail how the thesis of the so-called natural befitting between the children 's capacities and the adult's intervention leads to a wile. |
id |
USP-67_359ec1794d90937628494988ff69fb8a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/60750 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychoanalysis, education and Bonneuil schoolA psicanálise, a educação e a escola de Bonneuil. A (à) lembrança de Maud MannoniMannonipsicanálise educaçãopedagogia modernaMannonipsychoanalysis-educationmodem pedagogyWe remind Maud Mannoni's critical comments on the "psychologization" the children and their education, pointing out that this process thwarts the production of subjective effects. On the other hand, we highlight the nature of Bonneuil's institutional scheme, which complies with a peculiar form of considering the role of psychoanalysis and forms a critic to the modern (psycho)pedagogic illusions. At last, through the categories of gift and desire, we analyze in detail how the thesis of the so-called natural befitting between the children 's capacities and the adult's intervention leads to a wile.Lembramos a crítica da psicologização da infância e de sua educação formulada por Maud Mannoni, apontando para o fato de que esse processo é o responsável pela impossibilidade de vir a se produzirem efeitos subjetivantes. Por outro lado, observamos que a natureza do dispositivo institucional de Bonneuil obedece a uma forma singular de se considerar o papel da psicanálise numa crítica às ilusões (psico)pedagógicas modernas. Por último, através das categorias de dom e desejo, analisamos em detalhes o engodo ao qual nos conduz a tese da dita adequação natural entre as capacidades infantis e a intervenção do adulto.Universidade de São Paulo1998-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/6075010.11606/issn.1981-1624.v3i4p65-79Estilos da Clinica; v. 3 n. 4 (1998); 65-79Estilos da Clinica; ##issue.vol## 3 ##issue.no## 4 (1998); 65-79Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 3 N. 4 (1998); 65-79Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 3 No. 4 (1998); 65-79Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 3 No 4 (1998); 65-79Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 3 Núm. 4 (1998); 65-791981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60750/63799Lajonquière, Leandro deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:06:16Zoai:revistas.usp.br:article/60750Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:06:16Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychoanalysis, education and Bonneuil school A psicanálise, a educação e a escola de Bonneuil. A (à) lembrança de Maud Mannoni |
title |
Psychoanalysis, education and Bonneuil school |
spellingShingle |
Psychoanalysis, education and Bonneuil school Lajonquière, Leandro de Mannoni psicanálise educação pedagogia moderna Mannoni psychoanalysis-education modem pedagogy |
title_short |
Psychoanalysis, education and Bonneuil school |
title_full |
Psychoanalysis, education and Bonneuil school |
title_fullStr |
Psychoanalysis, education and Bonneuil school |
title_full_unstemmed |
Psychoanalysis, education and Bonneuil school |
title_sort |
Psychoanalysis, education and Bonneuil school |
author |
Lajonquière, Leandro de |
author_facet |
Lajonquière, Leandro de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lajonquière, Leandro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mannoni psicanálise educação pedagogia moderna Mannoni psychoanalysis-education modem pedagogy |
topic |
Mannoni psicanálise educação pedagogia moderna Mannoni psychoanalysis-education modem pedagogy |
description |
We remind Maud Mannoni's critical comments on the "psychologization" the children and their education, pointing out that this process thwarts the production of subjective effects. On the other hand, we highlight the nature of Bonneuil's institutional scheme, which complies with a peculiar form of considering the role of psychoanalysis and forms a critic to the modern (psycho)pedagogic illusions. At last, through the categories of gift and desire, we analyze in detail how the thesis of the so-called natural befitting between the children 's capacities and the adult's intervention leads to a wile. |
publishDate |
1998 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1998-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60750 10.11606/issn.1981-1624.v3i4p65-79 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60750 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v3i4p65-79 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60750/63799 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 3 n. 4 (1998); 65-79 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 3 ##issue.no## 4 (1998); 65-79 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 3 N. 4 (1998); 65-79 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 3 No. 4 (1998); 65-79 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 3 No 4 (1998); 65-79 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 3 Núm. 4 (1998); 65-79 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067493925191680 |