Psychoanalysis, education and Bonneuil school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lajonquière, Leandro de
Data de Publicação: 1998
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60750
Resumo: We remind Maud Mannoni's critical comments on the "psychologization" the children and their education, pointing out that this process thwarts the production of subjective effects. On the other hand, we highlight the nature of Bonneuil's institutional scheme, which complies with a peculiar form of considering the role of psychoanalysis and forms a critic to the modern (psycho)pedagogic illusions. At last, through the categories of gift and desire, we analyze in detail how the thesis of the so-called natural befitting between the children 's capacities and the adult's intervention leads to a wile.
id USP-67_359ec1794d90937628494988ff69fb8a
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/60750
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Psychoanalysis, education and Bonneuil schoolA psicanálise, a educação e a escola de Bonneuil. A (à) lembrança de Maud MannoniMannonipsicanálise educaçãopedagogia modernaMannonipsychoanalysis-educationmodem pedagogyWe remind Maud Mannoni's critical comments on the "psychologization" the children and their education, pointing out that this process thwarts the production of subjective effects. On the other hand, we highlight the nature of Bonneuil's institutional scheme, which complies with a peculiar form of considering the role of psychoanalysis and forms a critic to the modern (psycho)pedagogic illusions. At last, through the categories of gift and desire, we analyze in detail how the thesis of the so-called natural befitting between the children 's capacities and the adult's intervention leads to a wile.Lembramos a crítica da psicologização da infância e de sua educação formulada por Maud Mannoni, apontando para o fato de que esse processo é o responsável pela impossibilidade de vir a se produzirem efeitos subjetivantes. Por outro lado, observamos que a natureza do dispositivo institucional de Bonneuil obedece a uma forma singular de se considerar o papel da psicanálise numa crítica às ilusões (psico)pedagógicas modernas. Por último, através das categorias de dom e desejo, analisamos em detalhes o engodo ao qual nos conduz a tese da dita adequação natural entre as capacidades infantis e a intervenção do adulto.Universidade de São Paulo1998-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/6075010.11606/issn.1981-1624.v3i4p65-79Estilos da Clinica; v. 3 n. 4 (1998); 65-79Estilos da Clinica; ##issue.vol## 3 ##issue.no## 4 (1998); 65-79Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 3 N. 4 (1998); 65-79Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 3 No. 4 (1998); 65-79Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 3 No 4 (1998); 65-79Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 3 Núm. 4 (1998); 65-791981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60750/63799Lajonquière, Leandro deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:06:16Zoai:revistas.usp.br:article/60750Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:06:16Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychoanalysis, education and Bonneuil school
A psicanálise, a educação e a escola de Bonneuil. A (à) lembrança de Maud Mannoni
title Psychoanalysis, education and Bonneuil school
spellingShingle Psychoanalysis, education and Bonneuil school
Lajonquière, Leandro de
Mannoni
psicanálise educação
pedagogia moderna
Mannoni
psychoanalysis-education
modem pedagogy
title_short Psychoanalysis, education and Bonneuil school
title_full Psychoanalysis, education and Bonneuil school
title_fullStr Psychoanalysis, education and Bonneuil school
title_full_unstemmed Psychoanalysis, education and Bonneuil school
title_sort Psychoanalysis, education and Bonneuil school
author Lajonquière, Leandro de
author_facet Lajonquière, Leandro de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lajonquière, Leandro de
dc.subject.por.fl_str_mv Mannoni
psicanálise educação
pedagogia moderna
Mannoni
psychoanalysis-education
modem pedagogy
topic Mannoni
psicanálise educação
pedagogia moderna
Mannoni
psychoanalysis-education
modem pedagogy
description We remind Maud Mannoni's critical comments on the "psychologization" the children and their education, pointing out that this process thwarts the production of subjective effects. On the other hand, we highlight the nature of Bonneuil's institutional scheme, which complies with a peculiar form of considering the role of psychoanalysis and forms a critic to the modern (psycho)pedagogic illusions. At last, through the categories of gift and desire, we analyze in detail how the thesis of the so-called natural befitting between the children 's capacities and the adult's intervention leads to a wile.
publishDate 1998
dc.date.none.fl_str_mv 1998-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60750
10.11606/issn.1981-1624.v3i4p65-79
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60750
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v3i4p65-79
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60750/63799
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 3 n. 4 (1998); 65-79
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 3 ##issue.no## 4 (1998); 65-79
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 3 N. 4 (1998); 65-79
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 3 No. 4 (1998); 65-79
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 3 No 4 (1998); 65-79
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 3 Núm. 4 (1998); 65-79
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067493925191680