Um espaço para uma verdade da experiência de transmissão?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Levy, Robert
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/163032
Resumo: The school of psychoanalysis: the place for the truth of the experience of transmission. All the difficulty of this kind of experience lies in the irreducible uniqueness of the act which necessarily opposes the general, universal truth. We say that the transmission cannot be understood in the school of psychoanalysis other than in the mode of a truth one by one. That is, if the dimension of the real opposes all fancy of universalization.In fact, the very notion of school in psychoanalysis poses a delicate question. Indeed, to consider a school would be to have resolved in advance an a priori of the constituent elements of a transmission which would ensure that this transmission was universally achieved for all. Now, the dimension of loss and uncertainty of what is transmitted in one by one does not allow us to postulate the notion of school other than only-after of what could or could not be transmitted to a given subject. We intend in this text to try to articulate these dimensions in order to question the terms of school and transmission facing a truth that cannot be postulated as a whole.Keywords: school of psychoanalysis, transmission, truth, singular, universal.
id USP-67_3aae96217b90021c5661219d55f3dbcf
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/163032
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Um espaço para uma verdade da experiência de transmissão?A space for a truth of the experience of transmission?¿Un espacio para una verdad de la experiencia de transmisión?School of psychoanalysisTransmissionTruthSingularUniversalEscuela de psicoanálisisTransmisiónVerdadSingularUniversalEscola de psicanáliseTransmissãoVerdadeSingularUniversalThe school of psychoanalysis: the place for the truth of the experience of transmission. All the difficulty of this kind of experience lies in the irreducible uniqueness of the act which necessarily opposes the general, universal truth. We say that the transmission cannot be understood in the school of psychoanalysis other than in the mode of a truth one by one. That is, if the dimension of the real opposes all fancy of universalization.In fact, the very notion of school in psychoanalysis poses a delicate question. Indeed, to consider a school would be to have resolved in advance an a priori of the constituent elements of a transmission which would ensure that this transmission was universally achieved for all. Now, the dimension of loss and uncertainty of what is transmitted in one by one does not allow us to postulate the notion of school other than only-after of what could or could not be transmitted to a given subject. We intend in this text to try to articulate these dimensions in order to question the terms of school and transmission facing a truth that cannot be postulated as a whole.Keywords: school of psychoanalysis, transmission, truth, singular, universal.A escola de psicanálise: o lugar para a verdade da experiência da transmissão. Toda a dificuldade deste tipo de experiência reside na irredutível singularidade do ato que se opõe necessariamente à verdade geral, universal. Dizemos que a transmissão não pode ser entendida na escola de psicanálise senão ao modo de uma verdade no um a um. Isto é, se a dimensão do real se opõe à toda veleidade de universalização. Aliás, a noção mesma de escola em psicanálise coloca uma questão delicada. Com efeito, considerar uma escola seria ter resolvido antecipadamente um a priori de elementos constitutivos de uma transmissão que asseguraria a realização desta transmissão de modo universal para todos. Ora, a dimensão de perda e de incerteza daquilo que se transmite no um a um não permite postular a noção de escola senão no só-depois daquilo que se pôde ou não fazer transmissão para um sujeito dado. Pretendemos neste texto tentar articular essas dimensões de modo a interrogar os termos de escola e de transmissão face a um verdade que não pode ser postulada como toda.La escuela de psicoanálisis: el lugar para la verdad de la experiencia de transmisión. Toda la dificultad de este tipo de experiencia reside en la irreductible singularidad del acto que se opone necesariamente a la verdad general, universal. Decimos que la transmisión no puede ser entendida en la escuela de psicoanálisis sino como una verdad en el uno a uno. O sea, si la dimensión de lo real se opone a toda veleidad de universalización. Es más, la noción misma de escuela de psicoanálisis plantea una cuestión delicada. En efecto, considerar una escuela significaría haber resuelto anticipadamente un a priori de elementos constitutivos de una transmisión que aseguraría la realización de dicha transmisión de manera universal para todos. Pues bien, la dimensión de pérdida y de incertidumbre de aquello que se transmite en el uno a uno no permite postular la noción de escuela sino en el sólo-después de aquello que se pudo o no convertir en transmisión para un sujeto dado. En este texto intentaremos articular esas dimensiones para interrogar los térmiUniversidade de São Paulo2019-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/16303210.11606/issn.1981-1624.v24i3p419-424Estilos da Clinica; v. 24 n. 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 419-424Estilos da Clinica; ##issue.vol## 24 ##issue.no## 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 419-424Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 24 N. 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 419-424Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 24 No. 3 (2019): The unbearable lightness of the school; 419-424Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 24 No 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 419-424Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 24 Núm. 3 (2019): La insoportable levedad de la escuela; 419-4241981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/163032/158889Levy, Robertinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:56:08Zoai:revistas.usp.br:article/163032Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:56:08Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um espaço para uma verdade da experiência de transmissão?
A space for a truth of the experience of transmission?
¿Un espacio para una verdad de la experiencia de transmisión?
title Um espaço para uma verdade da experiência de transmissão?
spellingShingle Um espaço para uma verdade da experiência de transmissão?
Levy, Robert
School of psychoanalysis
Transmission
Truth
Singular
Universal
Escuela de psicoanálisis
Transmisión
Verdad
Singular
Universal
Escola de psicanálise
Transmissão
Verdade
Singular
Universal
title_short Um espaço para uma verdade da experiência de transmissão?
title_full Um espaço para uma verdade da experiência de transmissão?
title_fullStr Um espaço para uma verdade da experiência de transmissão?
title_full_unstemmed Um espaço para uma verdade da experiência de transmissão?
title_sort Um espaço para uma verdade da experiência de transmissão?
author Levy, Robert
author_facet Levy, Robert
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Levy, Robert
dc.subject.por.fl_str_mv School of psychoanalysis
Transmission
Truth
Singular
Universal
Escuela de psicoanálisis
Transmisión
Verdad
Singular
Universal
Escola de psicanálise
Transmissão
Verdade
Singular
Universal
topic School of psychoanalysis
Transmission
Truth
Singular
Universal
Escuela de psicoanálisis
Transmisión
Verdad
Singular
Universal
Escola de psicanálise
Transmissão
Verdade
Singular
Universal
description The school of psychoanalysis: the place for the truth of the experience of transmission. All the difficulty of this kind of experience lies in the irreducible uniqueness of the act which necessarily opposes the general, universal truth. We say that the transmission cannot be understood in the school of psychoanalysis other than in the mode of a truth one by one. That is, if the dimension of the real opposes all fancy of universalization.In fact, the very notion of school in psychoanalysis poses a delicate question. Indeed, to consider a school would be to have resolved in advance an a priori of the constituent elements of a transmission which would ensure that this transmission was universally achieved for all. Now, the dimension of loss and uncertainty of what is transmitted in one by one does not allow us to postulate the notion of school other than only-after of what could or could not be transmitted to a given subject. We intend in this text to try to articulate these dimensions in order to question the terms of school and transmission facing a truth that cannot be postulated as a whole.Keywords: school of psychoanalysis, transmission, truth, singular, universal.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/163032
10.11606/issn.1981-1624.v24i3p419-424
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/163032
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v24i3p419-424
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/163032/158889
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 24 n. 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 419-424
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 24 ##issue.no## 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 419-424
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 24 N. 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 419-424
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 24 No. 3 (2019): The unbearable lightness of the school; 419-424
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 24 No 3 (2019): A insustentável leveza da escola; 419-424
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 24 Núm. 3 (2019): La insoportable levedad de la escuela; 419-424
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067496398782464