The return of "the question child": reading Ma vie en rose through Melanie Klein
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/61125 |
Resumo: | This paper analyzes the uneasy relationship between education and psychoanalysis by way of Melanie Klein's first case study of "Fritz,", Freud's study of "Little Hans" and a contemporary film. They all represent dilemmas in child/adult relations but do so through the child's startling questions about sexuality and the nature of existence. These archival texts also open a question of what else education can mean when free association and the unconscious are respected. Finally, the paper considers the difficult knowledge made from the problem of knowing one's history through the question of the Other. |
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The return of "the question child": reading Ma vie en rose through Melanie KleinO retorno da "criança-questão": uma leitura do filme Ma vie en rose a partir de Melanie KleinPsicanálise com criançasMelanie Kleinsexualidadeeducaçãodifícil conhecimentoChild psychoanalysisMelanie Kleinsexualityeducationdifficult knowledgeThis paper analyzes the uneasy relationship between education and psychoanalysis by way of Melanie Klein's first case study of "Fritz,", Freud's study of "Little Hans" and a contemporary film. They all represent dilemmas in child/adult relations but do so through the child's startling questions about sexuality and the nature of existence. These archival texts also open a question of what else education can mean when free association and the unconscious are respected. Finally, the paper considers the difficult knowledge made from the problem of knowing one's history through the question of the Other.Este artigo analisa a complicada relação entre educação e psicanálise com base no primeiro estudo de caso de Melanie Klein, sobre "Fritz", o estudo de Freud do "Pequeno Hans" e um filme contemporâneo. Todos eles representam dilemas da relação criança-adulto, e o fazem através de surpreendentes questionamentos por parte das crianças sobre a sexualidade e a natureza da existência. Esses textos do arquivo introduzem também a questão de 'o que mais a educação pode significar quando se levam em conta a associação livre e o inconsciente?' Finalmente, o artigo reflete sobre o difícil conhecimento colocado pelo problema de se conhecer a história de alguém por meio da questão do Outro.Universidade de São Paulo2002-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/6112510.11606/issn.1981-1624.v7i12p130-145Estilos da Clinica; v. 7 n. 12 (2002); 130-145Estilos da Clinica; ##issue.vol## 7 ##issue.no## 12 (2002); 130-145Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 7 N. 12 (2002); 130-145Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 7 No. 12 (2002); 130-145Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 7 No 12 (2002); 130-145Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 7 Núm. 12 (2002); 130-1451981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/61125/64125Britzman, Deborah P.info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:03:56Zoai:revistas.usp.br:article/61125Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:03:56Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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