Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/178050 |
Resumo: | The tutoring of interns from the psychology course in the National Social Assistance System is a professional challenge, especially when those interns are young university students exercising care practices with children and adolescents whose families are users of the Social Assistance Reference Center. The purpose of this article is to report, from the tutor’s perspective, the experience of a curricular internship based on territorial listening to the sociopolitical dimension of suffering. Incited by an invitation, the participants took walks around the city followed by group discussions from which issues emerged about daily violence, violations of rights and the discursive helplessness of the subjects in critical social situations. In these activities, it was possible to create a (self)care device and to cause marks in the professional training that contemplate social transformation. |
id |
USP-67_5b8d0d58edb788a5317b7b926eb5b69b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/178050 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunessesBridges in social assistance: the creation of a care device between different youth groupsPuentes en la asistencia social: la creación de un dispositivo de atención entre jóvenesPontes na assistência social: a criação de um dispositivo de cuidado entre juventudes Social assistanceYouthCurricular internshipTerritorial listeningSociopolitical sufferingAsistencia socialJuventudPasantía curricularEscucha territorialSufrimiento sociopolíticoAssistêncial socialJuventudeEstágio curricularEscuta territorialSofrimento sociopolíticoAssistance socialeJeunesseStage curriculaireÉcoute territorialeSouffrance sociopolitiqueThe tutoring of interns from the psychology course in the National Social Assistance System is a professional challenge, especially when those interns are young university students exercising care practices with children and adolescents whose families are users of the Social Assistance Reference Center. The purpose of this article is to report, from the tutor’s perspective, the experience of a curricular internship based on territorial listening to the sociopolitical dimension of suffering. Incited by an invitation, the participants took walks around the city followed by group discussions from which issues emerged about daily violence, violations of rights and the discursive helplessness of the subjects in critical social situations. In these activities, it was possible to create a (self)care device and to cause marks in the professional training that contemplate social transformation.Preceptuar pasantes del curso de psicología en el Sistema Único de Asistencia Social es un desafío profesional, especialmente cuando los estudiantes son jóvenes universitarios que ejercen prácticas de cuidado con niños y adolescentes cuyas familias utilizan el Centro de Referencia Asistencial. El objetivo de este artículo es comunicar, de la perspectiva de la preceptora, la experiencia de una pasantía curricular basada en la escucha territorial de la dimensión sociopolítica del sufrimiento. A partir de la invitación a los participantes, se realizaron caminatas por la ciudad seguidas de discusiones grupales de las cuales surgieron cuestiones sobre la violencia cotidiana, las violaciones de derechos y el desamparo discursivo de los sujetos en situaciones sociales críticas. En esas actividades se logró crear un dispositivo de (auto)cuidado y marcar la formación profesional con miras a la transformación social.A preceptoria de estagiários do curso de psicologia no Sistema Único de Assistência Social é um desafio profissional, especialmente quando os estudantes são jovens universitários exercitando práticas de cuidado com crianças e adolescentes cujas famílias são usuárias do Centro de Referência de Assistência Social. O objetivo deste artigo é relatar, da perspectiva da preceptora, a experiência de estágio curricular pautada na escuta territorial da dimensão sociopolítica do sofrimento. A partir do convite aos participantes realizaram-se caminhadas pela cidade seguidas de discussões em grupo das quais emergiram questões sobre violência cotidiana, violações de direito e o desamparo discursivo dos sujeitos em situações sociais críticas. Nessas atividades foi possível criar um dispositivo de (auto)cuidado e provocar marcas na formação profissional com vistas à transformação social. Le préceptorat de stagiaires du cours de psychologie dans le Système Unifié d'Assistance Sociale est un défi professionnel, en particulier pour des étudiants universitaires prenant en charge des enfants et adolescents. L'objectif de cet article est de rapporter, du point de vue du précepteur, l'expérience d'un stage curriculaire basé sur l'écoute territoriale de la dimension socio-politique de la souffrance. Des promenades dans la ville ont été réalisées, suivies de discussions en groupe avec les participants invités. Les questions qui en sont ressorties sont: la violence quotidienne, les violations de droits et la détresse discursive des sujets en situation sociale critique. Lors de ces activités, il a été possible de créer un dispositif de (auto) soins et de créer des marques dans la formation professionnelle en vue de la transformation sociale.Universidade de São Paulo2021-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/17805010.11606/issn.1981-1624.v26i3p616-631Estilos da Clinica; v. 26 n. 3 (2021): Infância com problemas; 616-631Estilos da Clinica; ##issue.vol## 26 ##issue.no## 3 (2021): Infância com problemas; 616-631Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 26 N. 3 (2021): Infância com problemas; 616-631Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 26 No. 3 (2021): Childhood with problems; 616-631Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 26 No 3 (2021): Enfance avec des problèmes; 616-631Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 26 Núm. 3 (2021): Infancia con problemas; 616-6311981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/178050/178514Copyright (c) 2021 Danielle Kepe de Souza Pinto, Jaquelina Maria Imbrizihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Danielle Kepe de SouzaImbrizi, Jaquelina Maria2021-12-18T18:59:20Zoai:revistas.usp.br:article/178050Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2021-12-18T18:59:20Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses Bridges in social assistance: the creation of a care device between different youth groups Puentes en la asistencia social: la creación de un dispositivo de atención entre jóvenes Pontes na assistência social: a criação de um dispositivo de cuidado entre juventudes |
title |
Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses |
spellingShingle |
Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses Pinto, Danielle Kepe de Souza Social assistance Youth Curricular internship Territorial listening Sociopolitical suffering Asistencia social Juventud Pasantía curricular Escucha territorial Sufrimiento sociopolítico Assistêncial social Juventude Estágio curricular Escuta territorial Sofrimento sociopolítico Assistance sociale Jeunesse Stage curriculaire Écoute territoriale Souffrance sociopolitique |
title_short |
Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses |
title_full |
Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses |
title_fullStr |
Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses |
title_full_unstemmed |
Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses |
title_sort |
Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses |
author |
Pinto, Danielle Kepe de Souza |
author_facet |
Pinto, Danielle Kepe de Souza Imbrizi, Jaquelina Maria |
author_role |
author |
author2 |
Imbrizi, Jaquelina Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Danielle Kepe de Souza Imbrizi, Jaquelina Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Social assistance Youth Curricular internship Territorial listening Sociopolitical suffering Asistencia social Juventud Pasantía curricular Escucha territorial Sufrimiento sociopolítico Assistêncial social Juventude Estágio curricular Escuta territorial Sofrimento sociopolítico Assistance sociale Jeunesse Stage curriculaire Écoute territoriale Souffrance sociopolitique |
topic |
Social assistance Youth Curricular internship Territorial listening Sociopolitical suffering Asistencia social Juventud Pasantía curricular Escucha territorial Sufrimiento sociopolítico Assistêncial social Juventude Estágio curricular Escuta territorial Sofrimento sociopolítico Assistance sociale Jeunesse Stage curriculaire Écoute territoriale Souffrance sociopolitique |
description |
The tutoring of interns from the psychology course in the National Social Assistance System is a professional challenge, especially when those interns are young university students exercising care practices with children and adolescents whose families are users of the Social Assistance Reference Center. The purpose of this article is to report, from the tutor’s perspective, the experience of a curricular internship based on territorial listening to the sociopolitical dimension of suffering. Incited by an invitation, the participants took walks around the city followed by group discussions from which issues emerged about daily violence, violations of rights and the discursive helplessness of the subjects in critical social situations. In these activities, it was possible to create a (self)care device and to cause marks in the professional training that contemplate social transformation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/178050 10.11606/issn.1981-1624.v26i3p616-631 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/178050 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v26i3p616-631 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/178050/178514 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Danielle Kepe de Souza Pinto, Jaquelina Maria Imbrizi https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Danielle Kepe de Souza Pinto, Jaquelina Maria Imbrizi https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 26 n. 3 (2021): Infância com problemas; 616-631 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 26 ##issue.no## 3 (2021): Infância com problemas; 616-631 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 26 N. 3 (2021): Infância com problemas; 616-631 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 26 No. 3 (2021): Childhood with problems; 616-631 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 26 No 3 (2021): Enfance avec des problèmes; 616-631 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 26 Núm. 3 (2021): Infancia con problemas; 616-631 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067497021636608 |