Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Danielle Kepe de Souza
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Imbrizi, Jaquelina Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/178050
Resumo: The tutoring of interns from the psychology course in the National Social Assistance System is a professional challenge, especially when those interns are young university students exercising care practices with children and adolescents whose families are users of the Social Assistance Reference Center. The purpose of this article is to report, from the tutor’s perspective, the experience of a curricular internship based on territorial listening to the sociopolitical dimension of suffering. Incited by an invitation, the participants took walks around the city followed by group discussions from which issues emerged about daily violence, violations of rights and the discursive helplessness of the subjects in critical social situations. In these activities, it was possible to create a (self)care device and to cause marks in the professional training that contemplate social transformation.
id USP-67_5b8d0d58edb788a5317b7b926eb5b69b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/178050
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunessesBridges in social assistance: the creation of a care device between different youth groupsPuentes en la asistencia social: la creación de un dispositivo de atención entre jóvenesPontes na assistência social: a criação de um dispositivo de cuidado entre juventudes Social assistanceYouthCurricular internshipTerritorial listeningSociopolitical sufferingAsistencia socialJuventudPasantía curricularEscucha territorialSufrimiento sociopolíticoAssistêncial socialJuventudeEstágio curricularEscuta territorialSofrimento sociopolíticoAssistance socialeJeunesseStage curriculaireÉcoute territorialeSouffrance sociopolitiqueThe tutoring of interns from the psychology course in the National Social Assistance System is a professional challenge, especially when those interns are young university students exercising care practices with children and adolescents whose families are users of the Social Assistance Reference Center. The purpose of this article is to report, from the tutor’s perspective, the experience of a curricular internship based on territorial listening to the sociopolitical dimension of suffering. Incited by an invitation, the participants took walks around the city followed by group discussions from which issues emerged about daily violence, violations of rights and the discursive helplessness of the subjects in critical social situations. In these activities, it was possible to create a (self)care device and to cause marks in the professional training that contemplate social transformation.Preceptuar pasantes del curso de psicología en el Sistema Único de Asistencia Social es un desafío profesional, especialmente cuando los estudiantes son jóvenes universitarios que ejercen prácticas de cuidado con niños y adolescentes cuyas familias utilizan el Centro de Referencia Asistencial. El objetivo de este artículo es comunicar, de la perspectiva de la preceptora, la experiencia de una pasantía curricular basada en la escucha territorial de la dimensión sociopolítica del sufrimiento. A partir de la invitación a los participantes, se realizaron caminatas por la ciudad seguidas de discusiones grupales de las cuales surgieron cuestiones sobre la violencia cotidiana, las violaciones de derechos y el desamparo discursivo de los sujetos en situaciones sociales críticas. En esas actividades se logró crear un dispositivo de (auto)cuidado y marcar la formación profesional con miras a la transformación social.A preceptoria de estagiários do curso de psicologia no Sistema Único de Assistência Social é um desafio profissional, especialmente quando os estudantes são jovens universitários exercitando práticas de cuidado com crianças e adolescentes cujas famílias são usuárias do Centro de Referência de Assistência Social. O objetivo deste artigo é relatar, da perspectiva da preceptora, a experiência de estágio curricular pautada na escuta territorial da dimensão sociopolítica do sofrimento. A partir do convite aos participantes realizaram-se caminhadas pela cidade seguidas de discussões em grupo das quais emergiram questões sobre violência cotidiana, violações de direito e o desamparo discursivo dos sujeitos em situações sociais críticas. Nessas atividades foi possível criar um dispositivo de (auto)cuidado e provocar marcas na formação profissional com vistas à transformação social.  Le préceptorat de stagiaires du cours de psychologie dans le Système Unifié d'Assistance Sociale est un défi professionnel, en particulier pour des étudiants universitaires prenant en charge des enfants et adolescents. L'objectif de cet article est de rapporter, du point de vue du précepteur, l'expérience d'un stage curriculaire basé sur l'écoute territoriale de la dimension socio-politique de la souffrance. Des promenades dans la ville ont été réalisées, suivies de discussions en groupe avec les participants invités. Les questions qui en sont ressorties sont: la violence quotidienne, les violations de droits et la détresse discursive des sujets en situation sociale critique. Lors de ces activités, il a été possible de créer un dispositif de (auto) soins et de créer des marques dans la formation professionnelle en vue de la transformation sociale.Universidade de São Paulo2021-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/17805010.11606/issn.1981-1624.v26i3p616-631Estilos da Clinica; v. 26 n. 3 (2021): Infância com problemas; 616-631Estilos da Clinica; ##issue.vol## 26 ##issue.no## 3 (2021): Infância com problemas; 616-631Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 26 N. 3 (2021): Infância com problemas; 616-631Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 26 No. 3 (2021): Childhood with problems; 616-631Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 26 No 3 (2021): Enfance avec des problèmes; 616-631Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 26 Núm. 3 (2021): Infancia con problemas; 616-6311981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/178050/178514Copyright (c) 2021 Danielle Kepe de Souza Pinto, Jaquelina Maria Imbrizihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Danielle Kepe de SouzaImbrizi, Jaquelina Maria2021-12-18T18:59:20Zoai:revistas.usp.br:article/178050Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2021-12-18T18:59:20Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses
Bridges in social assistance: the creation of a care device between different youth groups
Puentes en la asistencia social: la creación de un dispositivo de atención entre jóvenes
Pontes na assistência social: a criação de um dispositivo de cuidado entre juventudes
title Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses
spellingShingle Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses
Pinto, Danielle Kepe de Souza
Social assistance
Youth
Curricular internship
Territorial listening
Sociopolitical suffering
Asistencia social
Juventud
Pasantía curricular
Escucha territorial
Sufrimiento sociopolítico
Assistêncial social
Juventude
Estágio curricular
Escuta territorial
Sofrimento sociopolítico
Assistance sociale
Jeunesse
Stage curriculaire
Écoute territoriale
Souffrance sociopolitique
title_short Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses
title_full Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses
title_fullStr Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses
title_full_unstemmed Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses
title_sort Des ponts dans l'aide sociale: la création d'un dispositif de soin entre jeunesses
author Pinto, Danielle Kepe de Souza
author_facet Pinto, Danielle Kepe de Souza
Imbrizi, Jaquelina Maria
author_role author
author2 Imbrizi, Jaquelina Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Danielle Kepe de Souza
Imbrizi, Jaquelina Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Social assistance
Youth
Curricular internship
Territorial listening
Sociopolitical suffering
Asistencia social
Juventud
Pasantía curricular
Escucha territorial
Sufrimiento sociopolítico
Assistêncial social
Juventude
Estágio curricular
Escuta territorial
Sofrimento sociopolítico
Assistance sociale
Jeunesse
Stage curriculaire
Écoute territoriale
Souffrance sociopolitique
topic Social assistance
Youth
Curricular internship
Territorial listening
Sociopolitical suffering
Asistencia social
Juventud
Pasantía curricular
Escucha territorial
Sufrimiento sociopolítico
Assistêncial social
Juventude
Estágio curricular
Escuta territorial
Sofrimento sociopolítico
Assistance sociale
Jeunesse
Stage curriculaire
Écoute territoriale
Souffrance sociopolitique
description The tutoring of interns from the psychology course in the National Social Assistance System is a professional challenge, especially when those interns are young university students exercising care practices with children and adolescents whose families are users of the Social Assistance Reference Center. The purpose of this article is to report, from the tutor’s perspective, the experience of a curricular internship based on territorial listening to the sociopolitical dimension of suffering. Incited by an invitation, the participants took walks around the city followed by group discussions from which issues emerged about daily violence, violations of rights and the discursive helplessness of the subjects in critical social situations. In these activities, it was possible to create a (self)care device and to cause marks in the professional training that contemplate social transformation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/178050
10.11606/issn.1981-1624.v26i3p616-631
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/178050
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v26i3p616-631
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/178050/178514
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Danielle Kepe de Souza Pinto, Jaquelina Maria Imbrizi
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Danielle Kepe de Souza Pinto, Jaquelina Maria Imbrizi
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 26 n. 3 (2021): Infância com problemas; 616-631
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 26 ##issue.no## 3 (2021): Infância com problemas; 616-631
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 26 N. 3 (2021): Infância com problemas; 616-631
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 26 No. 3 (2021): Childhood with problems; 616-631
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 26 No 3 (2021): Enfance avec des problèmes; 616-631
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 26 Núm. 3 (2021): Infancia con problemas; 616-631
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067497021636608