Good and analytical listening

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Beethoven Hortencio Rodrigues da
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: De Medeiros, Cynthia Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/133767
Resumo: This study arises from two questionings: what is the usefulness of a diagnosis in school? And what moves that demand for diagnosis? Such questions were framed in response to a diagnostic demand produced in the context of our internship in Scholar/Educational Psychology. To discuss our position, we started from two cases and submitted them to construction and analysis. As a result, we found out that one cannot know in advance what is to be done on a diagnosis and how it will be used. Thus, more than knowing what moves the demand, what matters is the subject’s uses and our position towards it so that they can produce a work.
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spelling Good and analytical listeningDemanda diagnóstica na escola: entre querer-o-bem-do-sujeito e a escuta analíticaDemanda diagnóstica en la escuela: entre querer-elbien-del-sujeto y la escucha analíticadiagnosiseducationpsychoanalysisdiagnósticola educaciónpsicoanálisisdiagnósticoeducaçãopsicanáliseThis study arises from two questionings: what is the usefulness of a diagnosis in school? And what moves that demand for diagnosis? Such questions were framed in response to a diagnostic demand produced in the context of our internship in Scholar/Educational Psychology. To discuss our position, we started from two cases and submitted them to construction and analysis. As a result, we found out that one cannot know in advance what is to be done on a diagnosis and how it will be used. Thus, more than knowing what moves the demand, what matters is the subject’s uses and our position towards it so that they can produce a work.Este estudio surge a partir de dos indagaciones: ¿cuál es la utilidad de un diagnóstico en la escuela? ¿Y qué mueve esa demanda de diagnóstico? Tales cuestionamientos fueron elaborados en respuesta a la demanda diagnóstica producida en el contexto de nuestra residencia en Psicología Escolar / Educacional. Para discutir nuestra posición, partimos de dos casos y los sometemos a la construcción y análisis. Como resultado, encontramos que no hay como saber en el a priori qué se hará de un diagnóstico, cuáles serán sus usos. Así, más que saber lo que mueve la demanda, lo importante son los usos del sujeto y nuestra posición frente a la misma para que de esa forma se pueda engendrar un trabajo.Este estudo surge a partir de duas indagações: “qual é a utilidade de um diagnóstico na escola?” e “o que move essa demanda por diagnóstico?”. Tais questionamentos foram elaborados em resposta à demanda diagnóstica produzida no contexto do nosso estágio em Psicologia Escolar/Educacional. Para discutir nossa posição, partimos de dois casos e os submetemos à construção e análise. Como resultado, encontramos que não há como saber, a priori, o que será feito de um diagnóstico e quais serão seus usos. Assim, mais do que saber o que move a demanda, o importante são os usos do sujeito e a nossa posição diante dela para que eles possam engendrar um trabalho.  Universidade de São Paulo2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/13376710.11606/issn.1981-1624.v23i3p590-610Estilos da Clinica; v. 23 n. 3 (2018): Feminidade, maternidade e cuidados profissionais; 590-610Estilos da Clinica; ##issue.vol## 23 ##issue.no## 3 (2018): Feminidade, maternidade e cuidados profissionais; 590-610Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 23 N. 3 (2018): Feminidade, maternidade e cuidados profissionais; 590-610Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 23 No. 3 (2018): Womanhood, motherhood and the professional care; 590-610Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 23 No 3 (2018): Feminidade, maternidade e cuidados profissionais; 590-610Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 23 Núm. 3 (2018): Feminidad, maternidad y cuidados profesionales; 590-6101981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/133767/152553Costa, Beethoven Hortencio Rodrigues daDe Medeiros, Cynthia Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:56:44Zoai:revistas.usp.br:article/133767Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:56:44Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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Demanda diagnóstica na escola: entre querer-o-bem-do-sujeito e a escuta analítica
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