Moralidade, ética e inclusão escolar: furtos na escola
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60948 |
Resumo: | The educator contributes to form the student's moral sense, not only for what he/she transmits orally, but mainly through his/her daily practice and his/her behaviour. In this research, we analyze the effects that some school practices have on the moral development, focusing on a specific modality of indiscipline: thefts. Then, we present a case of understanding and dealing with thefts that helps the moral development and school inclusion of the students involved, as well as maturing the rest of the group. We start from the psychoanalysis of Winnicott, which studies the man inserted in the culture and proposes the potential space, between the external and the internal world, as research field and intervention. |
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Moralidade, ética e inclusão escolar: furtos na escolaMorality, ethics and school inclusionPsicanáliseéticaeducaçãoPsychoanalysisethicseducationThe educator contributes to form the student's moral sense, not only for what he/she transmits orally, but mainly through his/her daily practice and his/her behaviour. In this research, we analyze the effects that some school practices have on the moral development, focusing on a specific modality of indiscipline: thefts. Then, we present a case of understanding and dealing with thefts that helps the moral development and school inclusion of the students involved, as well as maturing the rest of the group. We start from the psychoanalysis of Winnicott, which studies the man inserted in the culture and proposes the potential space, between the external and the internal world, as research field and intervention.O educador contribui para a formação do senso moral do aluno não tanto pelo que transmite oralmente, mas por meio de sua prálica cotidiana e de seu estilo. Nesta pesquisa, analisamos as repercussões que certas práticas escolares têm sobre o desenvolvimento moral, focando uma modalidade específica de indisciplina: os furtos. Depois, apresentamos um caso de compreensão e enfrentamento de furtos, que favorece o desenvolvimento moral e a inclusão escolar dos alunos envolvidos, bem como propicia o amadurecimento do resto da turma. Partimos da psicanálise de Winnicott, que estuda o homem inserido na cultura, propõe o espaço potencial, entre o mundo externo e o interno, corno campo de pesquisa e intervenção.Universidade de São Paulo2001-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/6094810.11606/issn.1981-1624.v6i11p33-46Estilos da Clinica; v. 6 n. 11 (2001); 33-46Estilos da Clinica; ##issue.vol## 6 ##issue.no## 11 (2001); 33-46Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 6 N. 11 (2001); 33-46Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 6 No. 11 (2001); 33-46Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 6 No 11 (2001); 33-46Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 6 Núm. 11 (2001); 33-461981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60948/63984Freller, Cintia Copitinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:04:19Zoai:revistas.usp.br:article/60948Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:04:19Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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