The maternal language: forming the initial ties
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46099 |
Resumo: | The paper intends to discuss a particular form of communication between the mother and her baby, entitled "motherese". The paper emphasizes the different forms of non -verbal communication established between the mother and the baby, particularly the music of the maternal language. The baby is initiated into the different modes of interaction through the mother's affective responses, more than from the content of her discourse. Considering that the maternal role is not always carried by the biological mother, one of the questions of this paper refers to the possibilities of emotional development of institutionalized infants and children. |
id |
USP-67_a5351c15bc8660b17dd626dac3ec80d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/46099 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The maternal language: forming the initial tiesLo "manhês": cosiendo lazosO manhês: costurando laçosmotheresenon-verbal communicationmaternal rolemanhêscomunicação não-verbalfunção materna"maternés"comunicación no verbalfunción maternaThe paper intends to discuss a particular form of communication between the mother and her baby, entitled "motherese". The paper emphasizes the different forms of non -verbal communication established between the mother and the baby, particularly the music of the maternal language. The baby is initiated into the different modes of interaction through the mother's affective responses, more than from the content of her discourse. Considering that the maternal role is not always carried by the biological mother, one of the questions of this paper refers to the possibilities of emotional development of institutionalized infants and children.En este estudio, hemos partido de la manera peculiar de comunicación que existe entre madre e hijo recién nacido llamada de "maternés". Hemos destacado la importancia de la musicalidad de la lengua materna, de los diferentes tipos de comunicación no verbal. La fuerza libidinal de las palabras utilizadas, más allá de su contenido, destaca al niño y da sentido a sus manifestaciones. Considerándose que el ejercicio de la función materna no es necesariamente cumplido por la madre biológica, nos preguntamos como niños, institucionalizados precozmente, son marcados o no por la voz de sus cuidadores.Neste trabalho, partimos da forma particular de comunicação existente entre a mãe e o bebê denominada de "manhês". Ressaltamos a importância da musicalidade da língua materna, dos diferentes tipos de comunicação não-verbal. A força libidinal das palavras utilizadas, mais do que seu conteúdo, marca a criança e dá sentido às suas manifestações. Considerando que o exercício da função materna não é necessariamente realizado pela mãe biológica, nos perguntamos como crianças, institucionalizadas precocemente, são marcadas ou não pela voz de seus cuidadores.Universidade de São Paulo2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4609910.11606/issn.1981-1624.v15i2p420-433Estilos da Clinica; v. 15 n. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433Estilos da Clinica; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 15 N. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 15 No. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 15 No 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 15 Núm. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-4331981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46099/49724Pierotti, Mariana Moreira de SouzaLevy, LidiaZornig, Silvia Abu-Jamrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:59:57Zoai:revistas.usp.br:article/46099Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:59:57Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The maternal language: forming the initial ties Lo "manhês": cosiendo lazos O manhês: costurando laços |
title |
The maternal language: forming the initial ties |
spellingShingle |
The maternal language: forming the initial ties Pierotti, Mariana Moreira de Souza motherese non-verbal communication maternal role manhês comunicação não-verbal função materna "maternés" comunicación no verbal función materna |
title_short |
The maternal language: forming the initial ties |
title_full |
The maternal language: forming the initial ties |
title_fullStr |
The maternal language: forming the initial ties |
title_full_unstemmed |
The maternal language: forming the initial ties |
title_sort |
The maternal language: forming the initial ties |
author |
Pierotti, Mariana Moreira de Souza |
author_facet |
Pierotti, Mariana Moreira de Souza Levy, Lidia Zornig, Silvia Abu-Jamra |
author_role |
author |
author2 |
Levy, Lidia Zornig, Silvia Abu-Jamra |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pierotti, Mariana Moreira de Souza Levy, Lidia Zornig, Silvia Abu-Jamra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
motherese non-verbal communication maternal role manhês comunicação não-verbal função materna "maternés" comunicación no verbal función materna |
topic |
motherese non-verbal communication maternal role manhês comunicação não-verbal função materna "maternés" comunicación no verbal función materna |
description |
The paper intends to discuss a particular form of communication between the mother and her baby, entitled "motherese". The paper emphasizes the different forms of non -verbal communication established between the mother and the baby, particularly the music of the maternal language. The baby is initiated into the different modes of interaction through the mother's affective responses, more than from the content of her discourse. Considering that the maternal role is not always carried by the biological mother, one of the questions of this paper refers to the possibilities of emotional development of institutionalized infants and children. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46099 10.11606/issn.1981-1624.v15i2p420-433 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46099 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v15i2p420-433 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46099/49724 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 15 n. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 15 N. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 15 No. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 15 No 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 15 Núm. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067493052776448 |