The maternal language: forming the initial ties

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pierotti, Mariana Moreira de Souza
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Levy, Lidia, Zornig, Silvia Abu-Jamra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46099
Resumo: The paper intends to discuss a particular form of communication between the mother and her baby, entitled "motherese". The paper emphasizes the different forms of non -verbal communication established between the mother and the baby, particularly the music of the maternal language. The baby is initiated into the different modes of interaction through the mother's affective responses, more than from the content of her discourse. Considering that the maternal role is not always carried by the biological mother, one of the questions of this paper refers to the possibilities of emotional development of institutionalized infants and children.
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spelling The maternal language: forming the initial tiesLo "manhês": cosiendo lazosO manhês: costurando laçosmotheresenon-verbal communicationmaternal rolemanhêscomunicação não-verbalfunção materna"maternés"comunicación no verbalfunción maternaThe paper intends to discuss a particular form of communication between the mother and her baby, entitled "motherese". The paper emphasizes the different forms of non -verbal communication established between the mother and the baby, particularly the music of the maternal language. The baby is initiated into the different modes of interaction through the mother's affective responses, more than from the content of her discourse. Considering that the maternal role is not always carried by the biological mother, one of the questions of this paper refers to the possibilities of emotional development of institutionalized infants and children.En este estudio, hemos partido de la manera peculiar de comunicación que existe entre madre e hijo recién nacido llamada de "maternés". Hemos destacado la importancia de la musicalidad de la lengua materna, de los diferentes tipos de comunicación no verbal. La fuerza libidinal de las palabras utilizadas, más allá de su contenido, destaca al niño y da sentido a sus manifestaciones. Considerándose que el ejercicio de la función materna no es necesariamente cumplido por la madre biológica, nos preguntamos como niños, institucionalizados precozmente, son marcados o no por la voz de sus cuidadores.Neste trabalho, partimos da forma particular de comunicação existente entre a mãe e o bebê denominada de "manhês". Ressaltamos a importância da musicalidade da língua materna, dos diferentes tipos de comunicação não-verbal. A força libidinal das palavras utilizadas, mais do que seu conteúdo, marca a criança e dá sentido às suas manifestações. Considerando que o exercício da função materna não é necessariamente realizado pela mãe biológica, nos perguntamos como crianças, institucionalizadas precocemente, são marcadas ou não pela voz de seus cuidadores.Universidade de São Paulo2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4609910.11606/issn.1981-1624.v15i2p420-433Estilos da Clinica; v. 15 n. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433Estilos da Clinica; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 15 N. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 15 No. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 15 No 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-433Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 15 Núm. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 420-4331981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46099/49724Pierotti, Mariana Moreira de SouzaLevy, LidiaZornig, Silvia Abu-Jamrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:59:57Zoai:revistas.usp.br:article/46099Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:59:57Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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