Power standard in schools and their effects on the subjects

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Nádia Laguárdia de
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Rezende, Alice Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59459
Resumo: Interviews with teachers from public schools showed a common discourse that there is a decline in the power and authority of schools and families, producing different symptoms at school. Based on Foucault's thought about power relations in schools and on psychoanalysis authors, we defend the hypothesis that there isn't a decline of power in schools today, but a new form of power, the normative one. Determined by the medical-scientific discourse, this power takes the subjects as objects of regulatory and corrective measures based on quantification and generalized classification of behaviors and deviations, which produce segregation.
id USP-67_a7e2586f377c3c169b1ca0ef31e7508e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/59459
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Power standard in schools and their effects on the subjectsEl poder normativo en las escuelas y sus efectos sobre los sujetosO poder normativo nas escolas e seus efeitos sobre os sujeitosescolapodersujeitossintomas contemporâneospsicanáliseescuelasujetossíntomas contemporáneoscampo psicoanalíticoschoolpowersubjectscontemporary symptomspsychoanalysisInterviews with teachers from public schools showed a common discourse that there is a decline in the power and authority of schools and families, producing different symptoms at school. Based on Foucault's thought about power relations in schools and on psychoanalysis authors, we defend the hypothesis that there isn't a decline of power in schools today, but a new form of power, the normative one. Determined by the medical-scientific discourse, this power takes the subjects as objects of regulatory and corrective measures based on quantification and generalized classification of behaviors and deviations, which produce segregation.Entrevistas con profesores de escuelas públicas mostraron un discurso común de que habría una disminución de poder y autoridad en las escuelas y las familias, produciendo diferentes síntomas en la escuela. Basados en las discusiones de Foucault sobre las relaciones de poder en las escuelas, y en autores del campo psicoanalítico, defendemos la hipótesis de que no hay una disminución del poder en las escuelas hoy en día, sino una nueva forma de poder, el normativo. Este poder, determinado por el discurso médico-científico, toma a los sujetos como objetos de medidas reglamentarias y correctivas, sometiéndolos a la cuantificación y clasificación generalizada de comportamientos y desviaciones, produciendo la segregación.Universidade de São Paulo2013-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/5945910.11606/issn.1981-1624.v18i1p34-52Estilos da Clinica; v. 18 n. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 34-52Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 34-52Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 34-52Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 34-52Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 34-52Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 34-521981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59459/62626Lima, Nádia Laguárdia deRezende, Alice Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:59:13Zoai:revistas.usp.br:article/59459Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:59:13Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Power standard in schools and their effects on the subjects
El poder normativo en las escuelas y sus efectos sobre los sujetos
O poder normativo nas escolas e seus efeitos sobre os sujeitos
title Power standard in schools and their effects on the subjects
spellingShingle Power standard in schools and their effects on the subjects
Lima, Nádia Laguárdia de
escola
poder
sujeitos
sintomas contemporâneos
psicanálise
escuela
sujetos
síntomas contemporáneos
campo psicoanalítico
school
power
subjects
contemporary symptoms
psychoanalysis
title_short Power standard in schools and their effects on the subjects
title_full Power standard in schools and their effects on the subjects
title_fullStr Power standard in schools and their effects on the subjects
title_full_unstemmed Power standard in schools and their effects on the subjects
title_sort Power standard in schools and their effects on the subjects
author Lima, Nádia Laguárdia de
author_facet Lima, Nádia Laguárdia de
Rezende, Alice Oliveira
author_role author
author2 Rezende, Alice Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Nádia Laguárdia de
Rezende, Alice Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv escola
poder
sujeitos
sintomas contemporâneos
psicanálise
escuela
sujetos
síntomas contemporáneos
campo psicoanalítico
school
power
subjects
contemporary symptoms
psychoanalysis
topic escola
poder
sujeitos
sintomas contemporâneos
psicanálise
escuela
sujetos
síntomas contemporáneos
campo psicoanalítico
school
power
subjects
contemporary symptoms
psychoanalysis
description Interviews with teachers from public schools showed a common discourse that there is a decline in the power and authority of schools and families, producing different symptoms at school. Based on Foucault's thought about power relations in schools and on psychoanalysis authors, we defend the hypothesis that there isn't a decline of power in schools today, but a new form of power, the normative one. Determined by the medical-scientific discourse, this power takes the subjects as objects of regulatory and corrective measures based on quantification and generalized classification of behaviors and deviations, which produce segregation.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59459
10.11606/issn.1981-1624.v18i1p34-52
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59459
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v18i1p34-52
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59459/62626
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 18 n. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 34-52
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 34-52
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 34-52
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 34-52
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 34-52
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 34-52
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067493499469824