A case study on the game fort-da as evidence of subjective constitution
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/147323 |
Resumo: | This study aimed at discussing subject constitution from a game named by Freud as Fort-da. We used psychoanalytical theories to study the case of a visually impaired child, based on speech fragments while the child played symbolic games with their therapist. We observed that such speech fragment represented the possibility of subject’s emergence without necessarily giving the child a structure diagnosis. Therefore, this study is relevant, since it discusses the possibility of a child’s subjective constitution based on the lacanian articulation between Symbolic and Imaginary and on Freud’s Fort-da. |
id |
USP-67_b78a23069da3dc2683802a450a6182f5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/147323 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A case study on the game fort-da as evidence of subjective constitutionUn estudio de caso sobre el juego del fort-da como indicio de la estructuración del sujetoUm estudo de caso sobre a brincadeira do fort-da como indício de estruturação do sujeitosubjectfort-dastructuringchildsujetofort-daestructuraciónniñosujeitofort-daestruturaçãocriançaThis study aimed at discussing subject constitution from a game named by Freud as Fort-da. We used psychoanalytical theories to study the case of a visually impaired child, based on speech fragments while the child played symbolic games with their therapist. We observed that such speech fragment represented the possibility of subject’s emergence without necessarily giving the child a structure diagnosis. Therefore, this study is relevant, since it discusses the possibility of a child’s subjective constitution based on the lacanian articulation between Symbolic and Imaginary and on Freud’s Fort-da.El presente artículo discute la constitución del sujeto a partir de un juego llamado por Freud de Fort-da. Se realizó un estudio del caso de un niño deficiente visual con base en los presupuestos de la teoría psicoanalítica, utilizando un fragmento del habla durante los juegos simbólicos entre el niño y el terapeuta. Se observó que el fragmento del habla representó la posibilidad de emergencia del sujeto sin intención de necesariamente designar un diagnóstico estructural al niño. Por lo tanto, este estudio puede ser relevante para discutir la posibilidad de la estructuración subjetiva del niño a la luz de la articulación lacaniana entre lo Simbólico y lo Imaginario y del juego Fort-da de Freud.Este artigo teve como objetivo discutir a constituição do sujeito a partir da brincadeira nomeada por Freud como Fort-da. Realizou-se estudo de caso de criança deficiente visual com base nos pressupostos da teoriapsicanalítica, baseando-se em fragmento de fala durante brincadeiras simbólicas entre criança e terapeuta. Observou-se que tal fragmento de fala representou a possibilidade de emergência do sujeito sem o intuito de necessariamente designar diagnóstico estrutural à criança. Portanto, este estudo tornou-se relevante por discutir a possibilidade de estruturação subjetiva de tal criança à luz da articulação lacaniana entre Simbólico e Imaginário e o jogo do Fort-da de Freud.Universidade de São Paulo2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/14732310.11606/issn.1981-1624.v23i3p626-637Estilos da Clinica; v. 23 n. 3 (2018): Feminidade, maternidade e cuidados profissionais; 626-637Estilos da Clinica; ##issue.vol## 23 ##issue.no## 3 (2018): Feminidade, maternidade e cuidados profissionais; 626-637Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 23 N. 3 (2018): Feminidade, maternidade e cuidados profissionais; 626-637Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 23 No. 3 (2018): Womanhood, motherhood and the professional care; 626-637Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 23 No 3 (2018): Feminidade, maternidade e cuidados profissionais; 626-637Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 23 Núm. 3 (2018): Feminidad, maternidad y cuidados profesionales; 626-6371981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/147323/152555Gonçalves, Renatainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:56:39Zoai:revistas.usp.br:article/147323Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:56:39Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A case study on the game fort-da as evidence of subjective constitution Un estudio de caso sobre el juego del fort-da como indicio de la estructuración del sujeto Um estudo de caso sobre a brincadeira do fort-da como indício de estruturação do sujeito |
title |
A case study on the game fort-da as evidence of subjective constitution |
spellingShingle |
A case study on the game fort-da as evidence of subjective constitution Gonçalves, Renata subject fort-da structuring child sujeto fort-da estructuración niño sujeito fort-da estruturação criança |
title_short |
A case study on the game fort-da as evidence of subjective constitution |
title_full |
A case study on the game fort-da as evidence of subjective constitution |
title_fullStr |
A case study on the game fort-da as evidence of subjective constitution |
title_full_unstemmed |
A case study on the game fort-da as evidence of subjective constitution |
title_sort |
A case study on the game fort-da as evidence of subjective constitution |
author |
Gonçalves, Renata |
author_facet |
Gonçalves, Renata |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Renata |
dc.subject.por.fl_str_mv |
subject fort-da structuring child sujeto fort-da estructuración niño sujeito fort-da estruturação criança |
topic |
subject fort-da structuring child sujeto fort-da estructuración niño sujeito fort-da estruturação criança |
description |
This study aimed at discussing subject constitution from a game named by Freud as Fort-da. We used psychoanalytical theories to study the case of a visually impaired child, based on speech fragments while the child played symbolic games with their therapist. We observed that such speech fragment represented the possibility of subject’s emergence without necessarily giving the child a structure diagnosis. Therefore, this study is relevant, since it discusses the possibility of a child’s subjective constitution based on the lacanian articulation between Symbolic and Imaginary and on Freud’s Fort-da. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/147323 10.11606/issn.1981-1624.v23i3p626-637 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/147323 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v23i3p626-637 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/147323/152555 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 23 n. 3 (2018): Feminidade, maternidade e cuidados profissionais; 626-637 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 23 ##issue.no## 3 (2018): Feminidade, maternidade e cuidados profissionais; 626-637 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 23 N. 3 (2018): Feminidade, maternidade e cuidados profissionais; 626-637 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 23 No. 3 (2018): Womanhood, motherhood and the professional care; 626-637 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 23 No 3 (2018): Feminidade, maternidade e cuidados profissionais; 626-637 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 23 Núm. 3 (2018): Feminidad, maternidad y cuidados profesionales; 626-637 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067496257224704 |