Automutilações na adolescência e suas narrativas em contexto escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/155461 |
Resumo: | The article aims to discuss self - mutilation and its narratives by adolescents in a school context. It is a research that involves psychoanalysis and the field of education as a possible work of the institutional clinic. From the case studies of a private school in Fortaleza, the following aspects are discussed: self-harm and effects in school, socio-familial conflicts and adolescents subjectivation process. It is concluded that from a qualified listening in the school it is possible to give voice to the adolescents so that they can produce a knowledge about themselves, and in their way to sustain their malaise. |
id |
USP-67_bcbd0a8f8fb00e30886953cad41751fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/155461 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Automutilações na adolescência e suas narrativas em contexto escolarSelf-mutilation in adolescence and its narratives in school contextAutomutilaciones en la adolescencia y sus narrativas en contexto escolarAUTOMOBILES À L'ADOLESCENCE ET SES NARRATIFS DANS UN CONTEXTE SCOLAIREAUTOMOBILI IN ADOLESCENZA E SUOI NARRATI NEL CONTESTO SCOLASTICOself-mutilationadolescenceschoolpsychoanalysisautomutilaciónadolescenciaescuelapsicoanálisisautomutilaçãoadolescênciaescolapsicanáliseThe article aims to discuss self - mutilation and its narratives by adolescents in a school context. It is a research that involves psychoanalysis and the field of education as a possible work of the institutional clinic. From the case studies of a private school in Fortaleza, the following aspects are discussed: self-harm and effects in school, socio-familial conflicts and adolescents subjectivation process. It is concluded that from a qualified listening in the school it is possible to give voice to the adolescents so that they can produce a knowledge about themselves, and in their way to sustain their malaise.El artículo tiene por objetivo discutir la automutilación y sus narrativas por adolescentes en contexto escolar. Se trata de una investigación que involucra el psicoanálisis y el campo de la educación, como un trabajo posible de la clínica institucional. A partir de estudios de casos de una escuela privada en Fortaleza, se discuten los siguientes aspectos: autolesión y los efectos en la escuela, conflictos socio-familiares y proceso de subjetivación adolescente. Se concluye que a partir de una escucha cualificada en la escuela es posible dar voz a los adolescentes para que puedan producir un saber sobre sí, ya su modo sostener su malestar.O artigo tem por objetivo discutir a automutilação e suas narrativas por adolescentes em contexto escolar. Trata-se de uma pesquisa que envolve a psicanálise e o campo da educação, como um trabalho possível da clínica institucional. A partir de estudos de casos de uma escola privada em Fortaleza, são discutidos os seguintes aspectos: autolesão e os efeitos na escola, conflitos socio-familiares e processo de subjetivação adolescente. Conclui-se que a partir de uma escuta qualificada na escola é possível dar voz aos adolescentes para que possam produzir um saber sobre si, e ao seu modo sustentar seu mal estar.Universidade de São Paulo2019-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/15546110.11606/issn.1981-1624.v24i2p291-303Estilos da Clinica; v. 24 n. 2 (2019): Sándor Ferenczi e a criança nos adultos; 291-303Estilos da Clinica; ##issue.vol## 24 ##issue.no## 2 (2019): Sándor Ferenczi e a criança nos adultos; 291-303Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 24 N. 2 (2019): Sándor Ferenczi e a criança nos adultos; 291-303Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 24 No. 2 (2019): Sándor Ferenczi e a criança nos adultos; 291-303Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 24 No 2 (2019): Sándor Ferenczi et l'enfant chez les adultes; 291-303Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 24 Núm. 2 (2019): Sándor Ferenczi y el niño en los adultos; 291-3031981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/155461/156569Lopes, Lorena da SilvaTeixeira, Leônia Cavalcanteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:56:20Zoai:revistas.usp.br:article/155461Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:56:20Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Automutilações na adolescência e suas narrativas em contexto escolar Self-mutilation in adolescence and its narratives in school context Automutilaciones en la adolescencia y sus narrativas en contexto escolar AUTOMOBILES À L'ADOLESCENCE ET SES NARRATIFS DANS UN CONTEXTE SCOLAIRE AUTOMOBILI IN ADOLESCENZA E SUOI NARRATI NEL CONTESTO SCOLASTICO |
title |
Automutilações na adolescência e suas narrativas em contexto escolar |
spellingShingle |
Automutilações na adolescência e suas narrativas em contexto escolar Lopes, Lorena da Silva self-mutilation adolescence school psychoanalysis automutilación adolescencia escuela psicoanálisis automutilação adolescência escola psicanálise |
title_short |
Automutilações na adolescência e suas narrativas em contexto escolar |
title_full |
Automutilações na adolescência e suas narrativas em contexto escolar |
title_fullStr |
Automutilações na adolescência e suas narrativas em contexto escolar |
title_full_unstemmed |
Automutilações na adolescência e suas narrativas em contexto escolar |
title_sort |
Automutilações na adolescência e suas narrativas em contexto escolar |
author |
Lopes, Lorena da Silva |
author_facet |
Lopes, Lorena da Silva Teixeira, Leônia Cavalcante |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Leônia Cavalcante |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Lorena da Silva Teixeira, Leônia Cavalcante |
dc.subject.por.fl_str_mv |
self-mutilation adolescence school psychoanalysis automutilación adolescencia escuela psicoanálisis automutilação adolescência escola psicanálise |
topic |
self-mutilation adolescence school psychoanalysis automutilación adolescencia escuela psicoanálisis automutilação adolescência escola psicanálise |
description |
The article aims to discuss self - mutilation and its narratives by adolescents in a school context. It is a research that involves psychoanalysis and the field of education as a possible work of the institutional clinic. From the case studies of a private school in Fortaleza, the following aspects are discussed: self-harm and effects in school, socio-familial conflicts and adolescents subjectivation process. It is concluded that from a qualified listening in the school it is possible to give voice to the adolescents so that they can produce a knowledge about themselves, and in their way to sustain their malaise. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/155461 10.11606/issn.1981-1624.v24i2p291-303 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/155461 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v24i2p291-303 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/155461/156569 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 24 n. 2 (2019): Sándor Ferenczi e a criança nos adultos; 291-303 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 24 ##issue.no## 2 (2019): Sándor Ferenczi e a criança nos adultos; 291-303 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 24 N. 2 (2019): Sándor Ferenczi e a criança nos adultos; 291-303 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 24 No. 2 (2019): Sándor Ferenczi e a criança nos adultos; 291-303 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 24 No 2 (2019): Sándor Ferenczi et l'enfant chez les adultes; 291-303 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 24 Núm. 2 (2019): Sándor Ferenczi y el niño en los adultos; 291-303 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067496304410624 |