To educate, an impossible job. contemporary dilemmas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1999 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60775 |
Resumo: | This article touches on a crucial problem regarding education nowadays: violence. It questions what the role of the school- one of the last havens of community life -, would be, in a society where individualism reigns - either by producing violence or by attempting to bring peace into people's relations. The author remarks that rationality, on which education tries increasingly to rest as a way of denying it self as an impossible profession, fails to govern the soul and the subjective relations. It cannot entirely forecast human destiny which is always vulnerable to chance and encounters. |
id |
USP-67_d479323fe492a4c774c8d04a96292c51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/60775 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
To educate, an impossible job. contemporary dilemmasEducar, uma profissão impossível - dilemas atuaisEducaçãoviolênciaescolaindividualismoracionalidadeencontroEducationviolence(shcool) (school)individualismrationalityencounterThis article touches on a crucial problem regarding education nowadays: violence. It questions what the role of the school- one of the last havens of community life -, would be, in a society where individualism reigns - either by producing violence or by attempting to bring peace into people's relations. The author remarks that rationality, on which education tries increasingly to rest as a way of denying it self as an impossible profession, fails to govern the soul and the subjective relations. It cannot entirely forecast human destiny which is always vulnerable to chance and encounters.Este artigo toca num dilema crucial da educação nos dias de hoje - a violência -, problematizando qual seria o papel da escola - um dos últimos redutos do conviver, nesta sociedade marcada pelo individualismo - na produção da violência ou na tentativa de pacificação das relações humanas. A autora destaca que a racionalidade, na qual a educação tenta se apoiar cada vez mais para negar-se como profissão impossível, fracassa em governar as almas e as relações subjetivas, não podendo prever inteiramente o destino humano, entregue sempre ao acaso e aos encontros.Universidade de São Paulo1999-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/6077510.11606/issn.1981-1624.v4i7p139-150Estilos da Clinica; v. 4 n. 7 (1999); 139-150Estilos da Clinica; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 7 (1999); 139-150Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 4 N. 7 (1999); 139-150Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 4 No. 7 (1999); 139-150Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 4 No 7 (1999); 139-150Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 4 Núm. 7 (1999); 139-1501981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60775/63824Cifali, Mireilleinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:05:17Zoai:revistas.usp.br:article/60775Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:05:17Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
To educate, an impossible job. contemporary dilemmas Educar, uma profissão impossível - dilemas atuais |
title |
To educate, an impossible job. contemporary dilemmas |
spellingShingle |
To educate, an impossible job. contemporary dilemmas Cifali, Mireille Educação violência escola individualismo racionalidade encontro Education violence (shcool) (school) individualism rationality encounter |
title_short |
To educate, an impossible job. contemporary dilemmas |
title_full |
To educate, an impossible job. contemporary dilemmas |
title_fullStr |
To educate, an impossible job. contemporary dilemmas |
title_full_unstemmed |
To educate, an impossible job. contemporary dilemmas |
title_sort |
To educate, an impossible job. contemporary dilemmas |
author |
Cifali, Mireille |
author_facet |
Cifali, Mireille |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cifali, Mireille |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação violência escola individualismo racionalidade encontro Education violence (shcool) (school) individualism rationality encounter |
topic |
Educação violência escola individualismo racionalidade encontro Education violence (shcool) (school) individualism rationality encounter |
description |
This article touches on a crucial problem regarding education nowadays: violence. It questions what the role of the school- one of the last havens of community life -, would be, in a society where individualism reigns - either by producing violence or by attempting to bring peace into people's relations. The author remarks that rationality, on which education tries increasingly to rest as a way of denying it self as an impossible profession, fails to govern the soul and the subjective relations. It cannot entirely forecast human destiny which is always vulnerable to chance and encounters. |
publishDate |
1999 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1999-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60775 10.11606/issn.1981-1624.v4i7p139-150 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60775 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v4i7p139-150 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60775/63824 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 4 n. 7 (1999); 139-150 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 7 (1999); 139-150 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 4 N. 7 (1999); 139-150 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 4 No. 7 (1999); 139-150 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 4 No 7 (1999); 139-150 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 4 Núm. 7 (1999); 139-150 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067493959794688 |