To educate, an impossible job. contemporary dilemmas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cifali, Mireille
Data de Publicação: 1999
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60775
Resumo: This article touches on a crucial problem regarding education nowadays: violence. It questions what the role of the school- one of the last havens of community life -, would be, in a society where individualism reigns - either by producing violence or by attempting to bring peace into people's relations. The author remarks that rationality, on which education tries increasingly to rest as a way of denying it self as an impossible profession, fails to govern the soul and the subjective relations. It cannot entirely forecast human destiny which is always vulnerable to chance and encounters.
id USP-67_d479323fe492a4c774c8d04a96292c51
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/60775
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling To educate, an impossible job. contemporary dilemmasEducar, uma profissão impossível - dilemas atuaisEducaçãoviolênciaescolaindividualismoracionalidadeencontroEducationviolence(shcool) (school)individualismrationalityencounterThis article touches on a crucial problem regarding education nowadays: violence. It questions what the role of the school- one of the last havens of community life -, would be, in a society where individualism reigns - either by producing violence or by attempting to bring peace into people's relations. The author remarks that rationality, on which education tries increasingly to rest as a way of denying it self as an impossible profession, fails to govern the soul and the subjective relations. It cannot entirely forecast human destiny which is always vulnerable to chance and encounters.Este artigo toca num dilema crucial da educação nos dias de hoje - a violência -, problematizando qual seria o papel da escola - um dos últimos redutos do conviver, nesta sociedade marcada pelo individualismo - na produção da violência ou na tentativa de pacificação das relações humanas. A autora destaca que a racionalidade, na qual a educação tenta se apoiar cada vez mais para negar-se como profissão impossível, fracassa em governar as almas e as relações subjetivas, não podendo prever inteiramente o destino humano, entregue sempre ao acaso e aos encontros.Universidade de São Paulo1999-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/6077510.11606/issn.1981-1624.v4i7p139-150Estilos da Clinica; v. 4 n. 7 (1999); 139-150Estilos da Clinica; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 7 (1999); 139-150Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 4 N. 7 (1999); 139-150Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 4 No. 7 (1999); 139-150Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 4 No 7 (1999); 139-150Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 4 Núm. 7 (1999); 139-1501981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60775/63824Cifali, Mireilleinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:05:17Zoai:revistas.usp.br:article/60775Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:05:17Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv To educate, an impossible job. contemporary dilemmas
Educar, uma profissão impossível - dilemas atuais
title To educate, an impossible job. contemporary dilemmas
spellingShingle To educate, an impossible job. contemporary dilemmas
Cifali, Mireille
Educação
violência
escola
individualismo
racionalidade
encontro
Education
violence
(shcool) (school)
individualism
rationality
encounter
title_short To educate, an impossible job. contemporary dilemmas
title_full To educate, an impossible job. contemporary dilemmas
title_fullStr To educate, an impossible job. contemporary dilemmas
title_full_unstemmed To educate, an impossible job. contemporary dilemmas
title_sort To educate, an impossible job. contemporary dilemmas
author Cifali, Mireille
author_facet Cifali, Mireille
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cifali, Mireille
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
violência
escola
individualismo
racionalidade
encontro
Education
violence
(shcool) (school)
individualism
rationality
encounter
topic Educação
violência
escola
individualismo
racionalidade
encontro
Education
violence
(shcool) (school)
individualism
rationality
encounter
description This article touches on a crucial problem regarding education nowadays: violence. It questions what the role of the school- one of the last havens of community life -, would be, in a society where individualism reigns - either by producing violence or by attempting to bring peace into people's relations. The author remarks that rationality, on which education tries increasingly to rest as a way of denying it self as an impossible profession, fails to govern the soul and the subjective relations. It cannot entirely forecast human destiny which is always vulnerable to chance and encounters.
publishDate 1999
dc.date.none.fl_str_mv 1999-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60775
10.11606/issn.1981-1624.v4i7p139-150
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60775
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v4i7p139-150
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60775/63824
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 4 n. 7 (1999); 139-150
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 7 (1999); 139-150
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 4 N. 7 (1999); 139-150
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 4 No. 7 (1999); 139-150
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 4 No 7 (1999); 139-150
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 4 Núm. 7 (1999); 139-150
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067493959794688